Want het is geen ik, ik, ik, ik, ik, het is mij geld waar ik achteraan moet gaan. Waar ik ook nog eens dik belasting voor heb betaald.
En tot die tijd is het niet mijn probleem, want ik blijf écht staan bij die flitspaal. Geen meter over die lijn.
Die moeite om achter jou geld aan te gaan heb je dus niet over voor een medemens in nood. Jammer!
En toch wordt dit in de media verteld.
Als ik aan de kant kan, dan ga ik aan de kant. Lukt dit echter niet, dan is het even niet anders.
Je moet niet kosten wat het kost aan de kant gaan. Ik heb meer dan eens met samengeknepen billen gezeten omdat de auto voor ons voorrangsvoertuig ineens ons opmerkt en vol gas door rood knalt. Een flitspaal flitst altijd 2 keer. Als op de foto duidelijk te zien is dat je de stopstreep passeert en daarna iets opzij wacht zodat wij voorrang kunnen krijgen is je verhaal al aannemelijk.
Er is inderdaad nergens een bepaling dat je door rood mag (of andere regels) overtreden om ruimte te maken. Je kan je wel beroepen op wettelijk voorschrift al dan niet in combinatie met overmacht in de zin van noodtoestand.
Ach, blijf dan ook maar staan volgende keer want die groenstrook mag je niet op om ruimte te maken. Oh en die doorgetrokken streep op de snelweg mag je ook niet over ook al is er ruimte zat.