Ik vind dat je 't allemaal wel erg makkelijk benadert. 'Voor laten gaan' kan je namelijk ruim en eng interpreteren. Nergens kan ik een daadwerkelijke actieve rol van de medeweggebruiker lezen. Oftewel, passief niet je eigen voorrang opeisen lijkt mij heel goed passen..
Dit betekent simpelweg dat ik op een voorrangsweg geen voorrang neem, maar de ambulance 'voor laat gaan'.. Waar staat dat ik actief bij het verkeerslicht ruimte moet maken? Ik moet een ander 'voor laten gaan' en ook niets meer dan dat..
Precies zoals in diverse docu's aangegeven mag je zelf geen overtredingen plegen; de actieve rol hoort bij het voorrangsvoertuig, niet bij de medeweggebruiker.. Passief 'voor laten gaan' en niets meer dan dat..
Goed om te horen dat er meer mensen zijn die het zo lezen Zijlvaart.
En ik snap je frustratie Pully, maar ik vind een aantal van je reacties verre van inhoudelijk en zelfs neerbuigend.
Dat heel wat mensen weleens opnieuw op rijles mogen, of zou het alleen maar elke 10 jaar bij verlengen van het rijbewijs een theorie bijspijker cursus van 1 avond zijn, lijkt mij helemaal niet verkeerd. Of beter gezegd zelfs een goed plan, dat er nu nog mensen kunnen en mogen rondrijden die in de jaren 50 hun rijbewijs gehaald hebben zonder enige vorm van (georganiseerde) bijscholing vind ik zeer vreemd.
Maar wat wil je hiermee, in de context van dit artikel, bereiken wanneer de 'deskundigen' al hier het nog niet eens eens kunnen worden over hoe je dit artikel uit moet leggen? Voor zover ik me kan herinneren werd er bij mijn rijlessen alleen gezegd dat je een voorrangsvoertuig, dus met OGS, voor moet laten gaan. Het is mij nooit uitgelegd dat ik daar welke regel of wet dan ook bij zou mogen breken.
En het valt me ook op dat na het bericht waar dit topic mee gestart is elke landelijke en regionale krant gehaald heeft. Maar er vervolgens geen tegenbericht achteraan gekomen is. Terwijl ze daar toch al ruim een maand de tijd voor hebben gehad. Dus waarom wordt de uitkomst van dit onderzoek dan niet weerlegd?