Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 72749 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Eens......doch is dit hetgeen de burger nu te horen krijgt :-X
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
De link met het strafrecht is heel simpel. Daarin staat namelijk ook vermeld wanneer iets WEL strafbaar is (als het bij wet strafbaar gesteld is) en wanneer iets dus niet strafbaar is (de strafuitsluitingsgronden). Even terug naar de schoolbanken dus!

Ja, dat klinkt fantastisch maar snijdt nu ff geen hout.. Dat stadium zijn we al voorbij; ik lees hier namelijk dat 2 mensen gewoon hun overtreding konden betalen. Gepleegd om een voorrangsvoertuig voor te kunnen laten gaan.. Ongeacht de zo geroemde uitsluitingsgronden van strafrecht..

Kennelijk zijn rechters (in ieder geval 1) een andere mening toegedaan en heeft 't beroepen op strafrecht dus niet zo heel veel zin..

En inderdaad; als voorlichtingsfilmpjes al roepen dat het niet mag, wie zijn wij dan nog om stug het tegenovergestelde vol te houden? Of meerdere personen moeten zich hier melden dat ze door een rechter zijn vrijgesproken van een dergelijke overtreding.. Voorlopig staat 't nog 2-0, en niet in ons voordeel..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Het interesseert mij op zich geen biet wie het goed heeft. Al hoop ik dat ik het fout heb  e050. Maar wat mijns inziens het belangrijkste is dat hier een duidelijk beleid over opgemaakt en algemeen gepubliceerd wordt.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Ja, dat klinkt fantastisch maar snijdt nu ff geen hout.. Dat stadium zijn we al voorbij; ik lees hier namelijk dat 2 mensen gewoon hun overtreding konden betalen. Gepleegd om een voorrangsvoertuig voor te kunnen laten gaan.. Ongeacht de zo geroemde uitsluitingsgronden van strafrecht..

Kennelijk zijn rechters (in ieder geval 1) een andere mening toegedaan en heeft 't beroepen op strafrecht dus niet zo heel veel zin..

En inderdaad; als voorlichtingsfilmpjes al roepen dat het niet mag, wie zijn wij dan nog om stug het tegenovergestelde vol te houden? Of meerdere personen moeten zich hier melden dat ze door een rechter zijn vrijgesproken van een dergelijke overtreding.. Voorlopig staat 't nog 2-0, en niet in ons voordeel..

Is het wel voor de rechter geweest, of is het niet verder gekomen dan een officier van justitie? Wat was de feitelijke situatie? Is er wel een beroep gedaan op 42 SR?

Ik weet van de uitkijkers van de RICO in Amsterdam dat ze, als blijkt dat er op de volgende foto een voorrangsvoertuig staat die door rood rijdt, de vorige eruit filteren. Dat zal bij de digitale palen niet meer gaan...

Als SR niet op zou gaan bij de WVW, dan kan niks in het WVW strafbaar gesteld zijn...


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Blader even terug naar de reactie van Bert65 op bladzijde 3; er zijn 2 zaken voor de rechter geweest en men kon 't schudden..

In ieder geval die rechter kon geen begrip opbrengen voor het zelf plegen van een overtreding om een voorrangsvoertuig voor te laten gaan..

Bert blijft dus voortaan gewoon voor een verkeerslicht stilstaan, al staan er 300 sirene's achter 'm te loeien en ik geef 'm groot gelijk. De rechter heeft in al z'n wijsheid reeds gesproken en zolang ik geen verdere jurisprudentie kan vinden, is dat dus wel de rode draad zoals wij er mee om moeten gaan..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Wat ik het meest schrijnend vind is dat hier professionals schrijven dat ze wel eens even een bon zullen schrijven terwijl de leek (als bestuurder van een regulier voertuig) geen idee meer heeft wat hij wel of niet mag of moet.

Daarom zou ik ook graag het gesprek aan gaan na een bekeuring.

Ik vind tevens dat er een groot verschil zit tussen het net overschrijden van de stopstreep of volledig door rood rijden om een voorrangsvoertuig voor te laten gaan. Het zal volgens de letter van de wet beiden wel weer even strafbaar zijn....

En situaties waar het echt onmogelijk is om net iets uit te wijken zijn niet de overheersende situaties. Een rijbaan is over het algemeen breed genoeg (want ook daar zijn regels voor) en een auto staat zelden ver uit het midden van deze rijbaan. Ik rij dagelijks meerdere keren door het verkeer met OGS (of eigenlijk: laat mij rijden) en heb nog nooit een situatie gezien waarin de bestuurder voor ons echt volledig door rood moest rijden om ons door te laten, al gebeurd het wel met enige regelmaat. (ik kan me overigens wel voorstellen dat dit anders is wanneer je in de rode kolom voertuigen rijdt)

Misschien ook eens een tip voor alle bestuurders: houdt voldoende afstand, ook voor stoplichten, zodat je gewoon de ruimte hebt om even weg te sturen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Wat ik het meest schrijnend vind is dat hier professionals schrijven dat ze wel eens even een bon zullen schrijven terwijl de leek (als bestuurder van een regulier voertuig) geen idee meer heeft wat hij wel of niet mag of moet.

Daarom zou ik ook graag het gesprek aan gaan na een bekeuring.

Ik vind tevens dat er een groot verschil zit tussen het net overschrijden van de stopstreep of volledig door rood rijden om een voorrangsvoertuig voor te laten gaan. Het zal volgens de letter van de wet beiden wel weer even strafbaar zijn....

En situaties waar het echt onmogelijk is om net iets uit te wijken zijn niet de overheersende situaties. Een rijbaan is over het algemeen breed genoeg (want ook daar zijn regels voor) en een auto staat zelden ver uit het midden van deze rijbaan. Ik rij dagelijks meerdere keren door het verkeer met OGS (of eigenlijk: laat mij rijden) en heb nog nooit een situatie gezien waarin de bestuurder voor ons echt volledig door rood moest rijden om ons door te laten, al gebeurd het wel met enige regelmaat. (ik kan me overigens wel voorstellen dat dit anders is wanneer je in de rode kolom voertuigen rijdt)

Misschien ook eens een tip voor alle bestuurders: houdt voldoende afstand, ook voor stoplichten, zodat je gewoon de ruimte hebt om even weg te sturen.

Je slaat de spijker op z'n kop. Je kan ook een klein stukje door rijden. Verder het schrijven, dat gaat over de regels.
En ja ik schrijf, want ben al meerdere malen ernstig gehinderd.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Maar wat noem je dan ernstig hinderen?

Kijk, in feite wordt je dagelijks bij elke spoedrit gehinderd. Gewoon simpelweg omdat men niet goed weet wat men moet doen en wat zeker ook een rol speelt is dat een gemiddelde bestuurder niet heel veel te maken krijgt met voorrangsvoertuigen.
Ik heb jaren veel gereden (als regulier bestuurder), maar ben in die jaren maar weinig voorrangsvoertuigen tegen gekomen. Dus kun je van een burger eigenlijk wel verwachten dat hij altijd goed handelt?

Heel vaak denkt de burger goed te handelen, maar er is niet een universele handleiding voor elke situatie. Dus zul je ook heel goed moeten weten waar je aan begint als je een bon uitschrijft.

En bedenk dat e.e.a. regelmatig ook ligt aan de wijze waarop de bestuurder van het voorrangsvoertuig zich presenteert. Niet om mijn collega's of jullie af te vallen maar er wordt nogal verschillend om gegaan met de situaties die zich aandienen.

Wat ik ernstig hinderen noem (een paar voorbeelden):

-Naar de baan wisselen waarop het voorrangsvoertuig zich bevindt
-Voorrang nemen op een voorrangsvoertuig op een kruising, komend van links of rechts
-Midden op de weg je auto stil zetten of duidelijk langzamer gaan rijden zodat een voorrangsvoertuig er niet langs kan
-Geen poging ondernemen om bij een kruising met stoplicht naar de uiterste zijkant te gaan als het voorrangsvoertuig zich duidelijk tussen twee banen presenteert
-Bumperkleven achter een voorrangsvoertuig
-Vol op de rem trappen voor een voorrangsvoertuig
-Het voorrangsvoertuig inhalen en evt afsnijden
-Invoegen voor het voorrangsvoertuig op de baan waarop het voorrangsvoertuig zich bevindt

Maar nogmaals: het voorrangsvoertuig (oftewel de bestuurder daarvan) zal zich als een professional moeten opstellen en duidelijk moeten zijn in wat hij van de ander verwacht.

(En een verwachting is een vraag die je stelt aan een ander zonder dat hij of zij dat weet....)

Daarnaast zijn er ook tal van bestuurders van voorrangsvoertuigen die in mijn ogen veel te weinig ervaring hebben omdat ze zich zelden als voorrangsvoertuig door het verkeer begeven. En dan kun je goed opgeleid zijn: de praktijk is toch de beste leerschool. Ik ga hier geen beroepsgroepen aanwijzen, want ze komen in diverse beroepsgroepen voor, maar de meeste meelezers hier kunnen zich wel voorbeelden bedenken.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ja, dat klinkt fantastisch maar snijdt nu ff geen hout.. Dat stadium zijn we al voorbij; ik lees hier namelijk dat 2 mensen gewoon hun overtreding konden betalen. Gepleegd om een voorrangsvoertuig voor te kunnen laten gaan.. Ongeacht de zo geroemde uitsluitingsgronden van strafrecht..

De weggebruiker moet ons voorrang geven op het moment dat er met prio1 wordt gereden, is dit zo zwart wit? Nee, we vragen om voorrang om met spoed naar een klus te gaan. Blijft een weggebruiker dus voor een rood stoplicht staan, is dat zijn goedrecht. Hij mag niet door rood licht rijden. Want dan zijn er dus dienders zo vriendelijk om daar een prent voor uit te schrijven. Met die gedachtegang zou ik ook stug voor rood blijven staan. Wat dat betreft zou het eens goed zijn als een burger zo snugger is om zijn boete te laten voor komen, als hij die heeft gekregen  door het rood te rijden om de hulpdiensten vrij baan te geven. ik vrees dat er dan toch een verrassende uitslag gaat komen.
Als wij als hulpdiensten met prio1 rijden, zijn wij de veroorzakers van de onrust op de weg...


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
My five cents.... >:D

Het voorlichtingsfilmpje is juist.
Waarom? De toelichting van de wettekst is door de rechter naar de prullenmand gewezen als conflict tekst. Dit betekend dat dan de toelichting opnieuw zou moeten worden geschreven. Dit is niet gebeurd. En daar wringt de schoen, we moeten ons aan een wet houden niet aan de toelichting daarop.

Vrije doorgang verlenen betekend inderdaad dat je niet in de weg mag gaan rijden en/of staan. Echter als ik wacht voor het rode verkeerslicht dan sta ik daar al en ben ik het niet gaan doen op het moment dat een voertuig onder OGS aan komt rijden.
Verder redeneren bijna alle OvJ's dat door het rode verkeerslicht rijden bijna gelijk staat aan het overtreden van art. 5 en dit mag niemand onder geen omstandigheid overtreden.

En ja ik heb ook met blauw gereden, ik weet ook hoe gefocust je bent op wat er aan de hand is. Alleen kan ik niet en wil ik niet verwachten dat iemand in zijn ogen een gevaarlijke actie onderneemt om mij vrije doorgang te verlenen, dit werkt op het lange termijn tegen de verkeersveiligheid in. :(
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.