Beste,
Ik volg sinds september dit jaar de studie Integrale Veiligheidskunde en ik kan je vertellen dat het érg interessant is! Ik ben tot nu toe zeer enthousiast over de studie, de theorie wordt bij mij afgewisseld met praktijk. Zo gaan we aan het einde van dit lesblok (ergens begin volgend jaar) samen met medewerkers van de gemeente Tilburg op stap. Ze zullen ons laten zien welke problemen hun stad kent en hoe ze deze problemen aanpakken. Daarnaast mogen wij als studenten meedenken aan oplossingen!
Ook krijgen we regelmatig gastcolleges. Zo hebben we in het eerste lesblok gastcolleges gehad van:
- Hoofd Officier van Dienst Brandweer Noord-Brabant
- Beleidsmedewerker GHOR Noord-Brabant
- Veiligheidsadviseur Gemeente Drimmelen
- Veiligheidsadviseur Samsung (verantwoordelijk voor interne controle en fysieke veiligheid binnen HEEL Europa)
- Veiligheidsadviseur LOC7000 (zij organiseren o.a. Lowlands)
Ondanks dat je je bezig houdt met vakken zoals Oriëntatie op Veiligheid, Partners in Veiligheid, Recht, Sociologie, Criminologie, Statistiek, Onderzoek, Management etc. etc. is het belangrijk om te weten dat het geen politieopleiding is. Het is dus niet zo dat je na het voltooien van deze opleiding de opleiding tot agent/hoofdagent/politiekundige met twee vingers in je neus doorloopt.
Ik heb zelf voor deze opleiding gekozen omdat ik graag de opleiding Recherchekundige wil gaan doen. En dan komen de bovenstaande vakken zeker van pas. Ik heb gehoord dat de studie Integrale Veiligheid op Avans Hogeschool in Den Bosch mogelijk een lotingstudie wordt volgend jaar, maar dit is nog niet bevestigd.
Misschien helpt het om de volgende links even te bekijken:
-
Informatie over de opleiding bij Avans Hogeschool -
Een topic op dit forum over de opleidingVoor vragen kun je misschien terecht bij LuukPol. Hij heeft de studie ook gevolgd en is inmiddels werkzaam bij de politie