Ik ben geen expert.
Hebben we dat ook weer gehad. Ik ga mij ook zeker niet bemoeien of de dames en heren in het blauw geoefend genoeg geschoold zijn om ... etc. etc. etc. Dat oordeel laat ik lekker aan jullie over.
Daarnaast schiet ik in Nederland dus niet op Knorretjes en ook niet op mensen. Ik denk wel een beetje te weten wat een patroon in deze situatie in het ideale geval zou moeten doen.
Even naar de basis: een patroon bestaat uit een huls, een ontsteking (slaghoedje), kruit en de brenger van het slechte nieuws: de kop.
En ik denk dat daar een beetje het probleem zit. Het gewicht en de energie afgifte, dat zal waarschijnlijk wel enigszins wel in de buurt komen waarvan ik denk dat je het voor Knorretje nodig hebt: minimaal een gewicht van 90 grains en een mondingssnelheid van tussen de 400 en 450 m p/s. De kop zal aankomen, maar dan...
Die kop moet niet alleen aankomen, maar ook doordringen - en nu komt het - ook nog eens expanderen. En ik heb mijn twijfels of en dat geldt ook voor de nieuwe 9 mm NP-patroon.
Uiteraard doen Amerikanen rare dingen op het gebied van wapens en jagen en die hebben daar natuurlijk ook een 9 mm patroon ontwikkeld voor handgun boarhunting (kinders doe dit dus niet thuis!), maar de karakteristiek van die kop met meerdere breukvlakken lijkt werkelijk in NIETS in vergelijking met de nieuwe politiepatroon. Of het moet dat leuke oranje kapje zijn....