Grote hulpverlening (reinigen wegdek) Flight Forum, Anthony Fokkerweg - Eindhoven 26-11-2014

Auteur Topic: Grote hulpverlening (reinigen wegdek) Flight Forum, Anthony Fokkerweg - Eindhoven 26-11-2014  (gelezen 4890 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Citaat van: FF4266 link=msg=1310816 date=1417042030
Sterker nog, in de wet op de Vr's staat dat de brandweer hiervoor verantwoordelijk is dacht ik.. Dat het uitbesteed wordt aan andere diensten, dat is vers 2...

Zo gek is het niet dat de brandweer hier voor komt..
Doet mij weer denken aan de brandweer veegwagen;)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1310770 date=1417030127
In dit geval is de gemeente de wegbeheerder, dus als zij een beroep doen op de brandweer om te assisteren met de wegbeheerder en ze stemmen daar mee in dan is dat hun keus.
Citaat van: FF4266 link=msg=1310816 date=1417042030
Sterker nog, in de wet op de Vr's staat dat de brandweer hiervoor verantwoordelijk is dacht ik.. Dat het uitbesteed wordt aan andere diensten, dat is vers 2...

Zo gek is het niet dat de brandweer hier voor komt..
In beide gevallen staat en valt het verhaal met de verkeersveiligheid, die moet worden gewaarborgd door de veiligheidsregio in eerste instantie. Dit verschilt nergens ook niet bij een andere wegbeheerders. Is volgens de regio een inzet van de brandweer sneller en de veiligheid mee gered dan zal die worden ingezet, maar men kan ook besluiten om om te leiden en dan de wegbeheerder zijn werk te laten uitvoeren. Deze zal dan het IM in werking stellen om via de IM aannemer zo snel mogelijk de weg weer gangbaar te maken. Wanneer de wegen niet van "belang" zijn kan een verzekering ook eisen dat een door haar aangewezen partij de rommel opruimt als er een veroorzaker bekend is.

In dit geval is de weg van zodanig belang dat wegbeheerder wel eens buiten spel kan zijn gezet door de veiligheidsregio en is dus gekozen om de brandweer in te zetten. Echter mijn proffesionele mening is dat de brandweer het hele traject niet zo snel schoon kan krijgen als dat men cleaners inzet zoals "appeldoorn of v/d Kolk". Uit ervaring weet ik iig dat Appeldoorn een stuk van 5km vervuild met frituurvet ( graadje erger dan diesel ) in vier uur brand schoon heeft.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: FF4266 link=msg=1310816 date=1417042030
Sterker nog, in de wet op de Vr's staat dat de brandweer hiervoor verantwoordelijk is dacht ik.. Dat het uitbesteed wordt aan andere diensten, dat is vers 2...
Zo gek is het niet dat de brandweer hier voor komt..

In welk artikel staat dat?

Citaat van: HIT link=msg=1310829 date=1417043934
In beide gevallen staat en valt het verhaal met de verkeersveiligheid, die moet worden gewaarborgd door de veiligheidsregio in eerste instantie. Dit verschilt nergens ook niet bij een andere wegbeheerders. Is volgens de regio een inzet van de brandweer sneller en de veiligheid mee gered dan zal die worden ingezet, maar men kan ook besluiten om om te leiden en dan de wegbeheerder zijn werk te laten uitvoeren.

Nu dicht je de veiligheidsregio toch echt teveel verantwoordelijkheid toe. De veiligheidsregio gaat niet over de verkeersveiligheid, maar slechts over de incidentbestrijding, dan wel het stabiliseren van een incident zodat erger wordt voorkomen. De brandweer verleent hulp bij een verkeersongeval, maar na het redden van mens en dier houdt onze taak op. We bergen geen voertuigen en ruimen de rommel ook niet op. Daar zijn bergingsbedrijven voor. In principe kan de brandweer een lintje spannen en daarmee de weg afzetten, zodat nieuwe ongevallen voorkomen worden.
[/quote]

Vergelijk het met een woningbrand. We redden en blussen om erger te voorkomen, maar we gaan het huis niet opnieuw schilderen. :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: HIT link=msg=1310829 date=1417043934
In beide gevallen staat en valt het verhaal met de verkeersveiligheid, die moet worden gewaarborgd door de veiligheidsregio in eerste instantie. Dit verschilt nergens ook niet bij een andere wegbeheerders. Is volgens de regio een inzet van de brandweer sneller en de veiligheid mee gered dan zal die worden ingezet, maar men kan ook besluiten om om te leiden en dan de wegbeheerder zijn werk te laten uitvoeren. Deze zal dan het IM in werking stellen om via de IM aannemer zo snel mogelijk de weg weer gangbaar te maken. Wanneer de wegen niet van "belang" zijn kan een verzekering ook eisen dat een door haar aangewezen partij de rommel opruimt als er een veroorzaker bekend is.

In dit geval is de weg van zodanig belang dat wegbeheerder wel eens buiten spel kan zijn gezet door de veiligheidsregio en is dus gekozen om de brandweer in te zetten. Echter mijn proffesionele mening is dat de brandweer het hele traject niet zo snel schoon kan krijgen als dat men cleaners inzet zoals "appeldoorn of v/d Kolk". Uit ervaring weet ik iig dat Appeldoorn een stuk van 5km vervuild met frituurvet ( graadje erger dan diesel ) in vier uur brand schoon heeft.
De veiligheidsregio is geen instantie die waakt over de verkeersveiligheid. Anders zou je het ook geen probleem gaan vinden als de brandweer botsabsorbers zou gaan aanschaffen om na een ongeval de eerste afzetting te regelen op snelwegen. Zou een best goed idee zijn, wij zijn er vaker sneller dan dat er fatsoenlijke afzetting geregeld is.  ::)

Zoals ik al zei, na een ongeval een paar meter wegdek reinigen is geen probleem, want dan kan de brandweer dat inderdaad sneller. Worden het echte kilometers zoals nu 5 tot 6 kilometer is dat een taak voor de wegbeheerder. We lopen toch te zeuren dat de brandweer moet bezuinigingen? Dit is zo'n taak die je direct in de maag van de wegbeheerder moet duwen. ::)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Peter71 link=msg=1310952 date=1417102611
De veiligheidsregio is geen instantie die waakt over de verkeersveiligheid. Anders zou je het ook geen probleem gaan vinden als de brandweer botsabsorbers zou gaan aanschaffen om na een ongeval de eerste afzetting te regelen op snelwegen.
Waarom zou ik daar een probleem mee hebben? Het was vroeger een taak van RWS die hadden de botsabsorbers toen zelf. En het is nu ook regelmatig dat de botsabsorbers door RWS op advies van de veiligheidsregio worden ingezet. Sterker nog ik geloof dat in de nieuwe aanbestedingen een IM-aannemer in 30 minuten aanwezig moet zijn bij grotere ongevallen.

Citaat van: Peter71 link=msg=1310952 date=1417102611
Zou een best goed idee zijn, wij zijn er vaker sneller dan dat er fatsoenlijke afzetting geregeld is.  ::)
Ik zeg ook niet voor niets dat het een goed idee zou zijn als IM-aannemers gelijk worden ingeschakeld hiervoor zoals in R'dam in 90% van de gevallen al gebeurt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
En zo zijn we bij de wegbeheerder, in welke vorm dan ook gemeente, provincie of RWS. Zij beheren de weg daar worden zij voor betaald, en behoren dus ook zaken als reinigen wegdek te regelen. Zeker als er van die grote afstanden gedaan moeten worden.