Ik heb zelf redelijk veel exposure met intox vanuit mijn Londense tijd. Ik moet eerlijk toegeven dat het hier nauwelijks voorkomt, mijn laatste opiaten intoxicatie is een jaar geleden geweest. Mijn aanpak is dan masker ballon beademing, end tidal CO2 meting en naloxone titreren. Wat betreft een perfusor, het zou hier alleen via een MMT kunnen omdat wij onvoldoende voorraad hebben. Dat is natuurlijk een gevolg van de LPA doseringen.
Wat betreft een secundaire MMT inzet, ik ben zelf van mening dat we best mogen nadenken over de meerwaarde ervan. Als ik een intoxicatie goed op de kap kan houden met acceptabele etco2 waardes en een ziekenhuis op korte afstand dan hoeft het voor mij nog niet. In principe kan iedere ziekenhuis met een level 2 IC dit aan. Bij mijn weten is er geen indicatie voor opname in de academie. Al hoor ik graag als jullie (jij of Expert) daar anders over denken.
Mijn stelling is ook ingegeven door ervaring waarbij een MMT inzet hard nodig is geweest maar geen beschikbaarheid. Vorige week heb ik een patiënt met een bloedig CVA vervoerd. Hij had intensieve ondersteuning van zijn vitale functies nodig. Bradyapnoe, nauwelijks te kappen, bradycardie. Tot overmaat van ramp was er geen MMT beschikbaar door drukte. Het dichtbijzijnste ziekenhuis met de juiste opvang faciliteiten was ook dicht. Een eventuele tweede auto zou uit de andere kant van de regio moeten komen. Uiteindelijk hebben we meer dan 40km gereden over binnendoor wegen om bij de academie te komen. De patiënt is vijf minuten voor aankomst reanimatie behoeftig geworden. De uitkomst laat zich niet raden, denk ik.