Wie weet wat ProRail precies doet en waarvoor?
ProRail heeft een beheersovereenkomst met de overheid. Daarin staat exact omschreven wat de taken van ProRail zijn.
Een van die taken is het optreden bij incidenten en het vrijbaan maken (het bergen van gestrande treinen en herstellen van de infrastructuur).
Voor het bestrijden van incidenten is de afdeling incidentregie verantwoordelijk. Deze organisatie is veel groter dan alleen de voertuigen die op de weg komen. Zo worden alle incidenten (van defecten aan materieel en infra tot aan grote ontsporingen) vanuit het OCCR gecoördineerd. Hiervoor is onder de meldkamer spoor opgericht.
De voertuigen die uitgerust zijn met optische en akoestische signalen, zijn van de afdeling incidentbestrijding. Deze organisatie werkt vanuit Utrecht, Rotterdam Feijenoord, Kijfhoek, 2de Maasvlakte, Eindhoven, Zwolle en Schiphol.
Hun taak is om bij een groot aantal incidenten de hulpdiensten te assisteren en daarna de gestrande treinen te bergen. De reden dat zij met P1 mogen rijden is omdat ProRail over specifiek materiaal en kennis beschikt met betrekking tot het bestrijden van incidenten op het spoor. Denk hierbij aan kennis over het stabiliseren van treinen. Maar het kan ook voorkomen dat een snelle inzet nodig om mensen te evacueren, bij voorbeeld in het geval van de uitval van de stroom op een zomers dag. Ook de airco zal dan uitvallen en mensen raken dan snel onwel.
De keuze of er met P1 gereden wordt, wordt gemaakt door de meldkamerspoor in overleg of verzoek met de meldkamer van de veiligheidsregio waar het incident plaatsgevonden heeft.
Bij een zelfdoding wordt bijna nooit net P1 gereden. Uitzonderingen zijn mogelijk.
De ploegen zijn niet groot. Elk ploeglid heeft een eigen voertuig die hij tijdens zijn dienst gebruikt. De vrachtwagens staan op de standplaatsen.
Het zal niet zo zijn dat de wagen met de hogedrukreiniger bij een zelfdoding met P1 ter plaatse komt. Maar omdat dit voertuig ook bij andere incidenten ingezet kan worden is deze wel uitgerust met een installatie.
De nieuwe railwegvoertuigen zijn voorzien van haakarm containers. Deze voertuigen worden vooral ingezet voor het hersporen en bergen en zullen vooral bij groter incidenten op de weg verschijnen. Bijvoorbeeld een incident als afgelopen week in Dalfsen.
Het is dus niet zo dat ProRail altijd altijd met P1 rijdt. Maar als het nodig is kunnen ze dat wel.