Prorail is geen commerciële toko maar een ZBO van de overheid. Daarnaast is Prorail primair verantwoordelijk voor de veiligheid op het spoor en het snel weer beschikbaar stellen van dat spoor bij stremmingen. Als dit te lang duurt, bijvoorbeeld in de spits, kan dit vele andere problemen opleveren.Het is niet voor niets dat de treinen uitgerust worden met frontcamera's. Verder kun je deze discussie dan ook voeren over Rijkswaterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam etcetera.
Even voor de (juridische) duidelijkheid: ProRail B.V. is geen ZBO, maar een niet-beursgenoteerde vennootschap. De Nederlandse Staat is, via Railinfratrust B.V., de enige aandeelhouder van ProRail B.V. Het aandeelhouderschap is ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) is in Nederland een organisatie die overheidstaken uitvoert, maar die niet direct onder het gezag van een ministerie valt. De minister van I&M heeft ProRail de beheerconcessie voor 2015 - 2025 verleend, daarin staan o.m. afspraken tussen 'opdrachtgever' en opdrachtnemer'. Dat I&M dat opdrachtgeverschap slecht invult blijkt o.m. uit het rapport van Derksen c.s. van april 2015 over het toezicht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu op zelfstandige bestuursorganen en spoorbeheerder ProRail en de vele keren dat de Tweede Kamer de staatssecretaris op het matje heeft geroepen.