ProRail Incidentenregie / Ongevallenbestrijding

Auteur Topic: ProRail Incidentenregie / Ongevallenbestrijding  (gelezen 284801 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #330 Gepost op: 25 februari 2016, 09:44:02
Citaat van: oma link=msg=1408707 date=1456384860
De ambtenaar van de burgerlijke stand met spoed door Harderwijk laten rijden valt niet onder A, B en C toch?
Die rijdt ook niet met spoed?


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #331 Gepost op: 25 februari 2016, 11:25:20
Citaat van: oma link=msg=1408707 date=1456384860
Een rechter kijkt niet alleen naar de wet- en regelgeving. Als er in een land een vierde hulpverleningsdienst in het leven is geroepen met groene auto's voorzien van blauwe zwaailichten kan de rechter het meenemen in zijn afweging. De ambtenaar van de burgerlijke stand met spoed door Harderwijk laten rijden valt niet onder A, B en C toch?

Absoluut. Daarom mogen in mijn regio alle functionarissen + logistiek zonder "levensreddende taak" niet met spoed rijden.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #332 Gepost op: 25 februari 2016, 13:00:17
Citaat van: Breathe link=msg=1408650 date=1456347172
Enig idee wat het de economie kost als er veel treinen stil komen te staan of om moeten rijden, zelfde geldt voor afsluitingen van snelwegen door incidenten?
Kost vele tonnen zo niet miljoenen, zaak is dus om snel en railwegen zo gauw als mogelijk vrij te krijgen.

Dat kost veel geld ja. Verder is het zo dat als een trein een aanrijding met een persoon of voertuig heeft dat de NS standaard al aangeeft dat het ongeveer 2,5 uur zal duren voor de dienstregeling op dat baanvak weer wordt opgestart.
Het maakt dus ******* weinig uit of een wagen met een hogedrukspuit om de trein of omliggend grondgebied schoon te spuiten 15 of 30 minuten later ter plaatse komt na de eerste en meest belangrijkste ProRail wagens. Hij kan pas aan het werk als alle werkzaam heden afgerond zijn en moet dus wachten tot die tijd. Dus wat dat aan gaat lijkt ook mij OGS op dat voertuig onnodig en dat heeft niks met jaloers zijn of wat voor drogreden dan ook te maken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #333 Gepost op: 25 februari 2016, 17:06:01
Citaat van: Defender link=msg=1408651 date=1456347820
Ik denk dat de rechter daar weinig om geeft als je een ongeval krijgt. De regeling is er duidelijk in.
    
a. een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;
b. het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;
c. een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.

Misschien dat je onder punt C nog wat weg kan schrijven mocht je een ernstig ongeval krijgen. Wat natuurlijk ook goed mogelijk is dat de personen in dit busje gewoon snel ter plaatse moeten komen bij een ongeval omdat ze onderdeel zijn van het hulpverleningsteam van ProRail. Dat maakt het dan toch weer even anders.
Zowel onder A, B en C.

A, Eerste voertuig in de buurt en gezien het ongeval specifieke kennis ( Je wil ook geen ambu bij alleen een brand, dus wil je specifieke spoorkennis bij ongevallen aan/op en/of bij het spoor )
B, Specifieke kennis waardoor levensbedreigende omstandigheden kunnen worden voorkomen ( denk maar eens aan diverse schakelingen qua elketra, maar ook constructie kennis van een trein.
C, Hoewel hier wordt tegengesproken dat economische geen reden is wordt dit door de overheid wel als zodanig zo erkent. ( Reden waarom zoveel politie inzet bij grote branden is en met blauw ter plaatse komt, ze hebben geen primaire taak vaak maar wel ondersteunend. )

En die haspel achterop? Dubbelfuncties van voertuigen raken steeds meer in. Kijk maar naar de diverse auto's bij Politie die normaal een vervoerstaak hebben maar ook als hulpvoertuig worden ingezet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #334 Gepost op: 25 februari 2016, 20:30:45
Citaat van: enrico1972 link=msg=1408782 date=1456401617
Dat kost veel geld ja. Verder is het zo dat als een trein een aanrijding met een persoon of voertuig heeft dat de NS standaard al aangeeft dat het ongeveer 2,5 uur zal duren voor de dienstregeling op dat baanvak weer wordt opgestart.
Het maakt dus ******* weinig uit of een wagen met een hogedrukspuit om de trein of omliggend grondgebied schoon te spuiten 15 of 30 minuten later ter plaatse komt na de eerste en meest belangrijkste ProRail wagens. Hij kan pas aan het werk als alle werkzaam heden afgerond zijn en moet dus wachten tot die tijd. Dus wat dat aan gaat lijkt ook mij OGS op dat voertuig onnodig en dat heeft niks met jaloers zijn of wat voor drogreden dan ook te maken.

Zoals ik het lees rijdt de teamleader van Profail er gewoon mee rond dus zijn de lampen logisch. Immers ging deze vroeger ook prio 1 terplaatse maar dan met een caddy. Net als bij veel andere voertuigen gaat het dan om het persoon welke er in zit, en niet perse om het materieel. Het voertuig komt dus niet later dan de belangrijkste prorail wagens. Dit voertuig IS 1 van de belangrijkste prorailwagens omdat het iemand vervoerd met verstand van zaken. Dat er een hoge druk pompje achterin zit is dan bijzaak, immers neemt de politie ook z'n lunch mee in de dienstauto. Dat betekend niet dat ze geen prio 1 meer mogen rijden omdat ze catering verzorgen.  ;D
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #335 Gepost op: 25 februari 2016, 20:48:43
Wie weet wat ProRail precies doet en waarvoor?

Doel van de functie van Medewerker ongevallenbestrijding (A/B/C)
''Geeft operationele leiding aan werkzaamheden ten behoeve van ongevallenbestrijding en geeft functioneel leiding ten behoeve van de uitvoeren van nevenactiviteiten of voert deze werkzaamheden uit, teneinde tijdige, efficiënte en kwalitatieve hoogwaardige hulpverlening en ondersteuning bieden in geval van onregelmatigheden, incidenten en uitvoering te geven aan overige ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van het realiseren van de ProRail doelstellingen.''

Een van de medewerkers is de veiligheidsman, deze verzorgt dat alle hulpdiensten veilig kunnen werken.
Dit is een formele procedure, vergelijk het hierbij met een PD bij de politie.

Plan ongevallen bestrijding, kernactiviteiten:
Maakt de eerste opname en een inzet-, uitvoerings- en, indien nodig,  hersporingsplan in geval van onregelmatigheden en incidenten/calamiteiten en zorgt voor afstemming met de juiste personen/organisaties.

Ongevallen bestrijding, kernactiviteiten:
Voert geplande en afgestemde werkzaamheden uit ten behoeve van de ongevallenbestrijding en/of vervult een specifieke uitvoeringstaak hierbinnen.
(Lees; hersporen en vrij baan maken, bestrijden van gevaarlijke stoffen, levensreddende eerste hulp en technische hulpverlenging.)

Nevenactiviteiten, kernactiviteiten:
Voert werkzaamheden uit op het gebied van inspectie & inventarisatie, werkplekbeveiliging, administratie, operationeel beheer en/of bijzondere opsporing.

Ze rijden echt niet zomaar met blauw blauw, er word aan bepaalde incidenten een bepaalde prioriteit gegeven bij de medewerkers van de backoffice, waar de melding van de treindienstleider terecht komt. Ook doet de backoffice dit door zetten naar de overige hulpdiensten. ProRail heeft zelf strategische uitruk locaties door heel Nederland om binnen een x-aantal minuten, tijdens kantooruren, ter plaatsen te kunnen zijn. Juist door de kennis en ervaring van deze medewerkers.
En als laatste wil ik mee geven, de vrachtwagen met hoge druk reiniger zal echt niet ter plaatse komen met spoed om de voorkant van de trein schoon te maken. Net zoals bij de brandweer zit hier extra gereedschap + alle benodigdheden die bij een technische hulpverlening gebruikt moeten worden.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #336 Gepost op: 25 februari 2016, 23:26:20
Citaat van: KJS link=msg=1408882 date=1456429723
En als laatste wil ik mee geven, de vrachtwagen met hoge druk reiniger zal echt niet ter plaatse komen met spoed om de voorkant van de trein schoon te maken. Net zoals bij de brandweer zit hier extra gereedschap + alle benodigdheden die bij een technische hulpverlening gebruikt moeten worden.
Top! Dat is (stiekem) het antwoord waar ik naar zocht. Dat is een goede verklaring voor het rijden met spoed. Gereedschappen om zo snel mogelijk een situatie veilig en stabiel te maken.  O0


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #337 Gepost op: 26 februari 2016, 00:00:05
En dan is het wel logisch en begrijpelijk KJS dat er OGS op dat voertuig zit O0 O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #338 Gepost op: 26 februari 2016, 00:13:24
Citaat van: broeder1986 link=msg=1408665 date=1456352289
Lijkt mij dat het doel is om (iets) sneller dan gemiddeld, dan zonder OGS, ter plaatsen te kunnen zijn. Net zoals de VOA na een ongeval. Zij hoeven ook niet, zoals een ambulance of brandweer wel moet, met "bloedspoed"/"spoed spoed" ter plaatsen te komen. Doel is meer om sneller dan gewoonlijk, maar vooral veilig door het verkeer heen te komen.

Handig als ProRail snel TP is als er een kabel los hangt of er een treinincident heeft plaatsgevonden... Eerder kan brandweer, politie en ambu ook nog niet werk verrichten.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #339 Gepost op: 26 februari 2016, 14:30:49
Het kan natuurlijk ook geldelijke reden hebben. Naar mijn weten waren alle HV voertuigen met Blauw en herrie vrijgesteld van de voertuigbelasting enz.