ProRail Incidentenregie / Ongevallenbestrijding

Auteur Topic: ProRail Incidentenregie / Ongevallenbestrijding  (gelezen 284300 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #70 Gepost op: 27 maart 2011, 22:47:05
Ik kan me voorstellen dat de striping volgens het BZK model is ingevoerd, vanwege het feit dat auto's van ongevallenbestrijding (die wel blauwe lampen voeren) in de toekomst ook in nieuwe huisstijl zullen worden uitgevoerd

Volgens de Regeling Optische en Geluidssignalen, Artikel 5, lid 1 moeten deze voertuigen herkenbaar zijn als dienst die een dringende taak vervult. Die associatie heeft met wellicht eerder bij BZK striping dan bij die andere striping. Zomaar een ideetje ;)


Citaat
Artikel 5

De signalen zijn als volgt uitgevoerd:

1. blauw zwaai-, flits- of knipperlicht: licht, bestaande uit één set blauwe signaalverlichting; de set voldoet aan klasse 2 van ECE reglement 65 en is overeenkomstig dat reglement gecertificeerd. Het licht is zodanig gemonteerd dat het signaal kan worden waargenomen rondom het voertuig vanaf een afstand van 20 m vanaf het voertuig, gemeten op 1,5 m boven het wegdek; ter ondersteuning van de set mag aan de voorzijde van het voertuig symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig op een hoogte tussen 0,4 m en 1,2 m boven het wegdek een set secundaire blauwe signaalverlichting zijn aangebracht; ook deze set is gecertificeerd overeenkomstig ECE reglement 65; de secundaire set is alleen in werking wanneer de primaire signaalverlichting is ingeschakeld; de secundaire set signaalverlichting straalt naar voren, evenwijdig aan de lengteas van het voertuig; de secundaire set mag separaat uitschakelbaar zijn; een voertuig in gebruik bij politie, brandweer of diensten voor spoedeisende medische hulpverlening is slechts van deze signaalverlichting voorzien als het door middel van de in de artikelen 5.2.51a, 5.3.51a, 5.4.51a, 5.4.52a of 5.5.51a van de Regeling voertuigen bedoelde, door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vastgestelde retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens als zodanig herkenbaar is voor de overige weggebruikers. Een voertuig van de in artikel 1 aangewezen diensten dat gebruikt wordt voor het vervullen van een dringende taak, is van de blauwe signaalverlichting voorzien als het aan weerszijden door middel van een embleem of naam van de dienst herkenbaar is voor de overige weggebruikers. Een embleem of naam van de dienst heeft een oppervlak van ten minste 314 cm2.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #71 Gepost op: 28 maart 2011, 07:33:34
Ik kan me voorstellen dat de striping volgens het BZK model is ingevoerd, vanwege het feit dat auto's van ongevallenbestrijding (die wel blauwe lampen voeren) in de toekomst ook in nieuwe huisstijl zullen worden uitgevoerd

Volgens de Regeling Optische en Geluidssignalen, Artikel 5, lid 1 moeten deze voertuigen herkenbaar zijn als dienst die een dringende taak vervult. Die associatie heeft met wellicht eerder bij BZK striping dan bij die andere striping. Zomaar een ideetje ;)

Dan ben ik benieuwd of het niet eerder striping conform het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen Verkeer & Waterstaat) wordt.
Aan de andere kant is ProRail (helaas) geen overheidsinstantie zoals Rijkswaterstaat.

Dan zou je bijna gaan denken dat de ongevallenbestrijdingsploegen een soort van bedrijfsbrandweer maar dan THV gericht zijn en kunnen de voertuigen gewoon rood worden. Sluit meteen aan op de verplichting bedrijfsbrandweren in te richten voor de grotere/risicovolle rangeeremplacementen en kunnen ze gecombineerd worden tot één korps. Als je dan al het personeel gelijk opleidt tot bedrijfsbrandweermens met een spoorgerichte THV- en OGS-specialisatie kan je het personeel onderling uitwisselen.
Qua bedrijfsvoering ook efficiënter  ;)


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #72 Gepost op: 28 maart 2011, 09:12:26


Dienst: Pro-Rail
Afdeling: Calamiteitenorganisatie
Soort voertuig: Dienstvoertuig OvD-Rail
Merk & type: VW Golf
Kenteken: 74-PFK-7
Byzonderheden: gefotografeerd bij rampenoefening station Zutphen op 27-3-2011

Apart om te zien dat er bij een rampenoefening station zutphen een auto van de reddingsbrigade staat! Iemand een idee wat die er bij deed?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Wouwie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 766
Reactie #73 Gepost op: 28 maart 2011, 09:20:51
Apart om te zien dat er bij een rampenoefening station zutphen een auto van de reddingsbrigade staat! Iemand een idee wat die er bij deed?
Het betrof eigenlijk een oefening vlak voor het station, op de Oude IJsselbrug. Hierbij was er een incident met een trein waardoor de brug niet open kon wat resulteerde in een aanvaring met een boot onder de brug. Hierbij was de Reddingsbrigade aanwezig  ;)


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #74 Gepost op: 6 april 2011, 10:13:26
Kijk dat maakt het wat duidelijker ja!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #75 Gepost op: 25 april 2011, 23:04:13
Ik ben al een tijdje op zoek naar foto's van de hulpverleningsvoertuigen van de ProRail

Deze zijn ook uitgerust met blauwe zwaailampen ect.

Heeft iemand toevallig die?
Auto's/vrachtauto's ze zijn voornamelijk wit

Heb tot nu toe nog maar 1 foto van kunnen vinden..


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #76 Gepost op: 25 april 2011, 23:19:44
ook aanvullende info is welkom, waar vallen ze onder ect. en door wie worden ze aangestuurd...

ik kan heel weinig over vinden..

(wou post wijzigen maar zie optie niet..)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #77 Gepost op: 29 april 2011, 00:16:06
ook aanvullende info is welkom, waar vallen ze onder ect. en door wie worden ze aangestuurd...

Heb je de eerste posting van dit topic ook gezien? :) Daar staat e.e.a. over de organisatiestructuur.

De ongevallenbestrijdingseenheden wordt bij mijn weten gealarmeerd door het Operationeel Controlecentrum Rail (OCCR) te Utrecht.




Weet iemand toevallig waar de Ongevallenbestrijding van Utrecht naar toe verhuisd is? De wagens staan niet meer voor de deur van de oude locatie, het spandoek is verwijderd en het pand is te koop/huur.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #78 Gepost op: 29 april 2011, 00:40:52
ook aanvullende info is welkom, waar vallen ze onder ect. en door wie worden ze aangestuurd...

ik kan heel weinig over vinden..

(wou post wijzigen maar zie optie niet..)

Heb je dan alles gegoogled of bij het NIFV gekeken?
http://www.nifv.nl/web/show/id=187914
http://www.nifv.nl/web/show/id=167523/presentationid=45348/print=true

en op google is nog veel meer te vinden
Freude am Fahren


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #79 Gepost op: 29 april 2011, 07:00:33
Van de dienstauto's (Opel Zafira, VW Golf IV Variant en VW T4L) staan hier al enkele foto's. Van de Volvo's niet zoveel.
Onderstaande foto's heb ik genomen tijdens Ramp(en)bestrijding, Rosmalen, 9 mei 2003 en Open dag NS station Alkmaar 9 april 2005:











Deze foto genomen tijdens een open dag op rangeerstation Kijfhoek op 10 oktober 2005 is wat donkerder, maar toont wel de achterzijde goed: