Traumaheli blijft op het UMCG dak

Auteur Topic: Traumaheli blijft op het UMCG dak  (gelezen 8924 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

R.J. Dolislager

  • Gast
Gepost op: 25 juli 2005, 13:07:53
De Groningse traumaheli blijft gewoon gestationeerd op het dak van het Universitair Medisch Centrum Groningen waar ook de hangar staat.

Dat heeft het UMCG vandaag verklaard in een reactie op het rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De inspectie vindt daarin dat de aanvliegroute naar het Groningse ziekenhuis teveel obstakels zou bevatten. Maar het ziekenhuis legt het advies naast zich neer om de helikopter naar Groningen Airport Eelde te verplaatsen.

Het UMCG voelt er dus helemaal niets voor omde start- en landingsplaats van de traumahelikopter te verplaatsen naar vliegveld Eelde. Dat laat de ziekenhuisdirectie schriftelijk weten aan de statencommissie van welzijn.

Een paar maanden geleden lekte een rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat uit. Daarin kom men lezen dat dat verplaatsing van de gele vogel naar GAE de hoogste prioriteit verdient.

Het landen op het ziekenhuisdak brengt grote risico's voor vooral de omwonenden van het ziekenhuis met zich mee. Ook diverse obstakels op de aanvliegroute zouden levensgevaarlijk zijn. De helikopter zou bij een motorstoring zelfs in de centrale hal van het UMCG terecht kunnen komen.

Vorig jaar rukte de traumahelikopter meer dan 500 keer uit. Daarbij werd 104 keer een patiënt meegenomen naar een ziekenhuis. Vergeleken met de cijfers van 2003 is dat een verdubbeling.

Ook het voorstel van minister Hoogervorst om nachtvluchten met de traumahelikopter toe te staan vanaf de vliegbasis Soesterberg noemt het UMCG onacceptabel omdat traumapatiënten in het Noorden niets hebben zaan een traumahelikopter die 200 kilometer verderop staat. De aanvliegtijd voor een critieke patient is te lang dan.  


Bron: Blik op Nieuws

Wat is uw mening op dit bericht?




Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2005, 14:34:43
Tja, het is een kwestie van kiezen tussen de veiligheid van omgeving, het UMCG en de patiënt in de heli.

De kans dat ie crasht is niet zo groot natuurlijk, maar goed, een niet al te zachte landing in de hal heeft heel wat slachtoffers tot gevolg. Anderzijds, landen op het vliegveld brengt weer vervoer naar het UMC met zich mee. Of ze moeten er voor kiezen dat de heli alleen met een  patiënt aan  boord op het dak land.


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2005, 16:14:10
Of ze moeten er voor kiezen dat de heli alleen met een  patiënt aan  boord op het dak land.
Dat lijkt mij de beste oplosing!


R.J. Dolislager

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2005, 16:28:01
Dat lijkt mij de beste oplosing!


dan heb je wel steeds een hlo-er doet op verschillende tijden moet komen opdraven


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2005, 18:48:13
hlo-er?


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2005, 18:49:11
Tja, dat is misschien lastig, voor die hlo-er, wat het dan ook is, maar veiligheid is een groot goed.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2005, 20:02:23
Tja, het is een kwestie van kiezen tussen de veiligheid van omgeving, het UMCG en de patiënt in de heli.

De kans dat ie crasht is niet zo groot natuurlijk, maar goed, een niet al te zachte landing in de hal heeft heel wat slachtoffers tot gevolg. Anderzijds, landen op het vliegveld brengt weer vervoer naar het UMC met zich mee. Of ze moeten er voor kiezen dat de heli alleen met een patiënt aan boord op het dak land.

Zo doen ze het in Rotterdam ook.
LL2 staat op 16-hoven en gaat alleen indien noodzakelijk landen op heli-dek van EMC.


R.J. Dolislager

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2005, 20:56:30
hlo-er?


de hlo-er is de brandwacht die op het dak staat


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2005, 21:52:33
Aha oke. Tja, dat zal ie nou ook wel moeten waarschijnlijk. Als dat het enige bezwaar is, zie ik verder geen problemen.


R.J. Dolislager

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2005, 10:31:30
Aha oke. Tja, dat zal ie nou ook wel moeten waarschijnlijk. Als dat het enige bezwaar is, zie ik verder geen problemen.

dat moet zowiezo want die staan ook op booreilanden