Traumaheli blijft op het UMCG dak

Auteur Topic: Traumaheli blijft op het UMCG dak  (gelezen 8860 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2005, 14:19:42
Ik denk ook dat de lifeliner 4 beter gestationeerd kan zijn op een vliegveld of iets anders wat niet in een woonwijk staat of in de buurt daarvan. Ik denk nog altijd dat dat beter is voor de veiligheid en om geluidsklachten tegen te gaan. Zoals de lifeliner 2 dat doet lijkt mij iets voor alle Traumaheli's in Nederland. Ik weet niet precies in wat voor omgeving het UMCG staat, maar de Lifeliner 1 staat in een omgeving met wat grotere gebouwen en als er plotseling een hard windje staat en de Lifeliner 1 moet landen op het dak van het VUMC dan kan, misschien, de lifeliner 1 zo tegen het pand van de ING aanvliegen (of is dat niet logisch...)
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


R.J. Dolislager

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2005, 14:56:40
Ik denk ook dat de lifeliner 4 beter gestationeerd kan zijn op een vliegveld of iets anders wat niet in een woonwijk staat of in de buurt daarvan. Ik denk nog altijd dat dat beter is voor de veiligheid en om geluidsklachten tegen te gaan. Zoals de lifeliner 2 dat doet lijkt mij iets voor alle Traumaheli's in Nederland. Ik weet niet precies in wat voor omgeving het UMCG staat, maar de Lifeliner 1 staat in een omgeving met wat grotere gebouwen en als er plotseling een hard windje staat en de Lifeliner 1 moet landen op het dak van het VUMC dan kan, misschien, de lifeliner 1 zo tegen het pand van de ING aanvliegen (of is dat niet logisch...)

niet echt want bij zo'n windje stijgt hij niet eens op en de Lifeliner 4 staat in een gebied met behoorlijk wat laagbouw, er staan wel 2 grote gebouwen voor het UMCG maar de aanvlieg en de uitvlieg route verbieden het de piloot om ook maar bij de gebouwen in de buurt te komen


Bart S

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2005, 17:26:34
Hmmm... ik lees in het artikel nergens wat nou de doorslaggevende reden is om het advies naast zich neer te leggen en die heli gewoon op het dak van het ziekenhuis te laten landen i.p.v. op een vliegveld. Waar zit dan het probleem? Met een patient zou hij altijd nog bij het ziekenuis terecht kunnen, maar dat komt niet zo vaak voor. Dat de Heli Landing Officer (denk ik) dan af en toe moet komen opdraven hoort bij zijn werk.

Bart


R.J. Dolislager

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2005, 17:36:13
ja, maar dat is niet betaalbaar voor het ziekenhuis


Kanarie

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2005, 19:34:33
Ik vraag me af wat de bemanning van de heli dan moet doen in de middle of nowhere gedurende de tijd dat ze geen uitruk hebben.
Kunnen zij hun werkzaamheden ook daar doen? Wat voor faciliteiten hebben zij nodig?


R.J. Dolislager

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2005, 19:49:42
het is wel een feit dat als ze verplaatst worden dat ze dan een nieuw gebouw nodig hebben. Nu kunnen ze supervisor taken doen vanuit hun werkplek op het MMT, dat is namelijk gewoon wat heen en weer bellen met de CSO


Bart S

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2005, 21:27:00
het is wel een feit dat als ze verplaatst worden dat ze dan een nieuw gebouw nodig hebben. Nu kunnen ze supervisor taken doen vanuit hun werkplek op het MMT, dat is namelijk gewoon wat heen en weer bellen met de CSO
Tja, en dat kan denk ik ook wel vanuit een portocabin op het vliegveld. Bovendien is een vliegveld toch niet "the middle of nowhere". Wat is een CSO?
De Amsterdamse heli (LL1) heeft begin dit jaar een hele tijd op Schiphol gestaan vanwege onderhoud aan het helidek. Ging hardstikke goed daar. Nadeel was wel dat bezoek ontvangen wat lastig ging, maar dat kwam omdat ze te gast waren in een hangar van de DDA.
Mijn "probleem" is dus dat blijkbaar het hele rapport aan de kant geveegd wordt zonder duidelijke argumentatie. Het lijkt meer een prestigeprojectje... "kijk, wij hebben een traumaheli op het dak"...

Groeten,

Bart


R.J. Dolislager

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2005, 21:31:36
Tja, en dat kan denk ik ook wel vanuit een portocabin op het vliegveld. Bovendien is een vliegveld toch niet "the middle of nowhere". Wat is een CSO?
De Amsterdamse heli (LL1) heeft begin dit jaar een hele tijd op Schiphol gestaan vanwege onderhoud aan het helidek. Ging hardstikke goed daar. Nadeel was wel dat bezoek ontvangen wat lastig ging, maar dat kwam omdat ze te gast waren in een hangar van de DDA.
Mijn "probleem" is dus dat blijkbaar het hele rapport aan de kant geveegd wordt zonder duidelijke argumentatie. Het lijkt meer een prestigeprojectje... "kijk, wij hebben een traumaheli op het dak"...

Groeten,

Bart

Eelde zal heeft geen ruimte meer over daarvoor denk ik (of het wordt wel heel erg klein) Ook moet je bedenken dat het MMT niet eerst het hele vliegveld moeten overrennen voordat ze bij de heli zijn

de CSO = de centrale spoed opvang


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #18 Gepost op: 27 juli 2005, 15:26:30
Tja, en dat kan denk ik ook wel vanuit een portocabin op het vliegveld. Bovendien is een vliegveld toch niet "the middle of nowhere". Wat is een CSO?
De Amsterdamse heli (LL1) heeft begin dit jaar een hele tijd op Schiphol gestaan vanwege onderhoud aan het helidek. Ging hardstikke goed daar. Nadeel was wel dat bezoek ontvangen wat lastig ging, maar dat kwam omdat ze te gast waren in een hangar van de DDA.
Mijn "probleem" is dus dat blijkbaar het hele rapport aan de kant geveegd wordt zonder duidelijke argumentatie. Het lijkt meer een prestigeprojectje... "kijk, wij hebben een traumaheli op het dak"...

Groeten,

Bart

Het lijkt mij ook een prestige kwestie. Wat ruimte betreft wat R.J. Dolislager  schreef hoeft geen probleem te zijn. Je kan altijd op de rand van een platform een noodgebouw zetten waar je kan zitten. Desnoods maak je een helispot bij de luchthavenbrandweer. ;)

De traumaheli op schiphol heb ik ook meerdere keren zien landen. Hij staat overigens nog regelmatig even op het platform van schiphol oost voor zijn tankstops.
In de tijd dat ie op schiphol stond heb ik de heli overigens gewoon kunnen bekijken na de landing :D

Ik moest voorrang verlenen toen ie voorbij kwam taxieen en ben toen maar even blijven wachten :-) Natuurlijk weer op een dag dat ik geen camera bij me had omdat ik van een storing terugkwam.  :-\
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #19 Gepost op: 27 juli 2005, 18:14:33
Hij stond er inderdaad erg mooi. De MMT bus heb ik daar ook mooi kunnen fotograferen ;D
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl