Voertuigen rijopleiding wel of niet herkenbaar als les/instructievoertuig.

Auteur Topic: Voertuigen rijopleiding wel of niet herkenbaar als les/instructievoertuig.  (gelezen 11644 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1311658 date=1417390538
Wat is dan het verschil tussen een leswagen of een leswagen met lampjes om daarmee te leren rijden? Beide zijn toch leswagens?

In een leswagen zonder lampjes zit iemand zonder rijbewijs. In een leswagen met lampjes zit iemand die z'n rijbewijs al reeds gehaald heeft.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Maar evengoed leert men rijden. Ik zou ook opnieuw een rijles kunnen nemen terwijl ik mijn rijbewijs al bezit. Hoef dan ook geen L op de auto?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1311687 date=1417420201
Maar evengoed leert men rijden. Ik zou ook opnieuw een rijles kunnen nemen terwijl ik mijn rijbewijs al bezit. Hoef dan ook geen L op de auto?
Dat klopt. Dubbele bediening en extra spiegels hoeft dan ook niet.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Als jij na enkele jaren nog eens een rijles pakt voor opfrissing als t ware ofzo krijg je gewoon een leswagen met dubbele spiegels, dubbele bediening en een L.

Ik denk als je op de lesauto's voor de gevorderde rijopleiding gewoon een L zet dat je meer begrip krijgt van de mensen om je heen. Of zoals die wagens die daar bij Eindhoven Airport staan: net wat anders gekleurd+gestriped. Dan ziet men dat ze anders zijn als normaal.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1311740 date=1417435400
Als jij na enkele jaren nog eens een rijles pakt voor opfrissing als t ware ofzo krijg je gewoon een leswagen met dubbele spiegels, dubbele bediening en een L.

Ik denk meer dat de reden daarachter is dat de instructeur er weinig voor voelt om voor 1 les de dubbele bediening en de L eraf te halen wetende het daarna weer nodig te hebben. Verplicht is het niet.

Die dubbele spiegels hebben de PA auto's ook.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
De dubbele bediening hebben ze ook  ;)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Het IFV (instituut fysieke veiligheid) heeft een geschreven aan alle partners die de rijopleidingen van de hulpdiensten op de openbare weg met optische en geluidssignalen verzorgen. Hierin komt bijna alles aan bod, maar men leest niks over of een instructievoertuig wel of niet herkenbaar moet zijn. Ik ben van mening dat het wel of niet herkenbaar maken van een les/instructievoertuig niets toevoegd. Een leerling in een instructievoertuig wordt geleerd hoe hij/zij moet rijden terwijl men OGS voert. Het gaat hierbij om de meest realistisch mogelijk naspeling van obstakels, verkeersdilemma's etc. terwijl men onderweg is naar de melding. Het herkenbaar rondrijden als instructievoertuig voegt niets toe. En als er achteraf door burgers onduidelijkheden zijn over bepaald rijgedrag van politiewagens verdient een voorlichter weer wat meer. Hij staat dan weer wat minuten voor een nieuwscamera om ongeruste burgers gerust moet stellen dat als ze eens met spoed naar hun toe rijden ze dan weten hoe te handelen en dat ze dus niet op de eerste de beste tegenligger knallen en nooit aan zullen komen wanneer zij eens hulp behoeven

Link naar het adviesrapport: http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Documents/Rijopleiding%20van%20de%20hulpdiensten_op%20weg%20naar%20eenduidigheid.pdf


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
En ook nog een (ambulance)duit in het zakje: Ik heb tijdens mijn opleiding rondgereden in onherkenbare burgerauto's, o.a. in een snelle VW Golf en een pittige Opel Insignia. A1-ritten geoefend zonder toeters en bellen. Ruim boven de max. gereden en andere bijzondere manoeuvres uitgevoerd. Dit alles met een instructeur ernaast. Deze trainingen herhalen zich  eens in de zoveel tijd. De laatste keer was overigens in een ambu met grote blauwe ''L'' erop gestickerd. Herstel; magneetplaat.

Rest mij trouwens nog aan toe te voegen en dan spreek ik namens de witte tak; Een ACH volgt in z'n loopbaan continue bijscholingen, niet alleen medisch, maar ook rij-technisch. Jaarlijkse assessments, rijtrainingen, 5 jaarlijkse checks op de academie zelf, veranderende protocollen, toetsen en casuïstieken draaien, ga maar door. Alles wordt uit de kast getrokken om de bemanning van een busje up to date te houden.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Ik weet niet of er mensen zijn die zich een beetje hebben verdiept in de rijopleiding, maar het Is beduidend meer dan alleen leren om met o&g te rijden. Je leert ook gebruik te maken van je vrijstellingen en om ander bijzonder weggedrag  te vertonen. De hele politieopleiding is zo ge maakt dat het zo dicht mogelijk bij de praktijk staat. We rijden in de praktijk in opvallende politoevoertuigen, dus oefenen We daar ook in.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Dat men moet oefenen in de praktijk en niet alleen op een afgesloten plak asfalt snap ik. Niks zo onvoorspelbaar als een automobilist die blauw ziet in de spiegel. Ik denk alleen dat men op meer begrip kan rekenen van de burger als er 2 dingen veranderen: Lesauto's worden herkenbaar door een L en inderdaad betere voorlichting. Denk dat je hiermee tientallen youtube filmpjes en discussies voorkomt die bij de meeste burgers irritaties opwekken.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel