Meest gestelde vragen: 3FM Serieus Request 18 t/m 24 december 2014https://www.haarlemmarketing.nl/serious-request/meest-gestelde-vragen.htmlHieronder staan de meest gestelde vragen rondom 3FM Serious Request. Staat jouw vraag er niet tussen mail dan naar info@seriousrequest-haarlem.nl zodat wij hier op kunnen reageren. Voor vragen die over de stille ramp gaan, kun je contact opnemen met het Nederlandse Rode Kruis via info@redcross.nl.
3FM Serious Request Algemeen1. Op welke dag en hoe laat begint 3FM Serious Request? En wanneer is het afgelopen?
Het Glazen Huis sluit dit jaar op donderdag 18 december rond 20.30 uur en de deuren gaan op kerstavond, woensdag 24 december weer open.
2. Wat is het thema van 3FM Serious Request in 2014
3FM vraagt met Serious Request 2014 aandacht voor vrouwen en meisjes, die tijdens oorlog en conflicten slachtoffer worden van seksueel geweld. Een stille ramp die miljoenen vrouwen treft en beschadigt
3. Waar komt het Glazen Huis te staan?
Het Glazen Huis komt op de Grote Markt in Haarlem te staan.
4. Hoe zet ik een actie op?
Op
www.3fm.nl/kominactie bij ‘Help’ vind je informatie over het opzetten van een actie!
5. Hoe maak ik kans om t.z.t. met mijn actie in de uitzending te komen
Registreer je actie op de Kom In Actie Site,
www.3fm.nl/kominactie. Hoe meer gegevens je over de actie invult, hoe beter. Des te meer informatie heeft de redactie van 3FM over jouw actie. Vergeet in ieder geval niet aan te vinken dat 3FM contact met je mag opnemen. Helaas is er niet genoeg zendtijd om alle acties in de uitzending te halen.
6. Hoe kan ik doneren voor 3FM Serious Request
Ontzettend bedankt dat je een donatie wilt doen voor 3FM Serious Request. Doneren kan altijd via giro 661 of
www.3fm.nl/kominactie. In de actieweek zelf zijn er nog veel meer manieren waarop je dat kunt doen. Je vindt hierover meer informatie op
www.3fm.nl/seriousrequest en
www.rodekruis.nl7. Ik werk voor een krant/tijdschrift/radiostation. Kan ik één van de Dj’s interviewen of iemand van de organisatie?
Aanvragen voor interviews kunnen gedaan worden bij: noelle@3fm.nl of wilma@3fm.nl
Voor meer informatie over de actie 3FM Serious Request kijk op
www.3fm.nl/seriousrequest Bereikbaarheid & Parkeren1. Welke straten worden afgesloten voor het evenement?
a. Het winkeldomein, dus de straten die normaal gesproken overdag afgesloten zijn.
b. Plus de Kruisweg, Kruisstraat, Krocht, Nieuwe Groenmarkt, Smedestraat en het gebied daarachter tot aan de Nassaulaan, Smedestraat en Jansstraat. Wat betekent dat het gehele centrum autovrij is behalve de Gedempte Oude Gracht.
NB: Bevoorrading kan uitsluitend tussen 06.00 en 10.00 uur. In verband met de veiligheid van het publiek is buiten deze tijden geen toegang mogelijk voor bevoorrading. Er worden geen uitzonderingen gemaakt.
Voor het eindfeest geldt:
Het Houtplein wordt op 24 december afgesloten rond het middag uur. Daarnaast zijn de Tempeliersstraat, het Lorentzplein en de Baan zijn uitsluitend toegankelijk voor bestemmingsverkeer.
2. Is de binnenstad nog bereikbaar tijdens de periode van 3FM Serious Request?
In het gebied tussen het Station en de Gedempte Oude Gracht zijn alle huizen bereikbaar, maar niet met de auto. In het gebied ten zuiden van de Gedempte Oude Gracht zijn er geen wijzingen ten aanzien van de normale situatie.
3. Vanaf wanneer zullen de straten precies afgesloten worden?
De straten, genoemd onder punt 1, worden vanaf 18 december 10.00 uur tot en met 24 december afgesloten. Gedurende de bevoorradingsvenstertijden van 6.00 uur tot 10.00 uur zijn de straten bereikbaar.
4. Zijn de pleinen nog wel bereikbaar voor hulpdiensten?
De hele binnenstad blijft te allen tijde bereikbaar voor de hulpdiensten.
5. Wat gebeurt er met het openbaar vervoer rondom het Houtplein?
Het openbaar vervoer blijft rijden tot en met 23 december over het Houtplein. De stad uit wordt omgereden via de Wagenweg / Florapark in verband met de bouw van het podium op de Dreef. Op 24 december zal het OV niet meer op het Houtplein komen maar omrijden zoals bij Bevrijdingspop.
6. Waar kan ik mijn fiets kwijt?
Tijdens 3FM Serious Request worden er extra fietsenstallingen ingezet. De stalling van het Stedelijk Gymnasium wordt tijdens Serious Request vanaf vrijdagavond 19 december om 18.00 opengesteld voor bezoekers van Serious Request. En de openstellingsuren van bewaakte fietsenstalling op de Botermarkt wordt verruimd. Daarnaast is er een bewaakte fietsenstalling op het Stationsplein, in de Smedestraat (alleen vanuit richting Krocht bereikbaar) en op de Jacobijnenstraat.
Andere locaties voor het stallen van fietsen zijn:
- Dreef, op het Schelpenpad
- Op de Turfmarkt
- Op de Nassaulaan
- En op de middenberm van de Parklaan.
Voor bewoners is het advies om vooral lopend de stad in te komen. Het zal erg druk worden met fietsen. Daarnaast wordt er extra op fout geparkeerde fietsen gehandhaafd.
Bekijk de fietsenstallingen op de plattegrond >>
7. Komt er handhaving over de fietsenstallingen?
Er wordt extra op fout geparkeerde fietsen gehandhaafd. En er komen extra fietsenstallingen:
De stalling van het Stedelijk Gymnasium wordt tijdens Serious Request vanaf vrijdagavond 19 december om 18.00 opengesteld voor bezoekers van Serious Request. En de openstellingsuren van bewaakte fietsenstalling op de Botermarkt wordt verruimd. Daarnaast is er een bewaakte fietsenstalling op het Stationsplein en op de Jacobijnenstraat.
Andere locaties voor het stallen van fietsen zijn:
- Dreef, op het Schelpenpad
- Op de Turfmarkt
- Op de Nassaulaan
- En op de middenberm van de Parklaan.
8. Hoeveel parkeerplaatsen zijn er beschikbaar in de directe nabijheid van het evenementen terrein?
Rondom het evenement zijn meerdere openbare parkeergarages beschikbaar, en in de directe nabijheid is parkeerruimte beschikbaar in Parkeergarage de Appelaar. Op straat is er net zoals in de gewone situatie geen parkeerruimte beschikbaar.
9. Is de Pieterstraatgarage nog bereikbaar en hoe?
Ja, via een alternatieve route, namelijk de Jansstraat, Ridderstraat en Korte Wijngaardstraat. Bewoners zijn hierover nader geïnformeerd.
10. Ik heb een parkeervergunning voor de binnenstad, kan ik daar nog steeds parkeren? En zo niet, waar kan ik mijn auto dan kwijt?
Mensen met een vergunning =vergunninghouders voor de binnenstad (vergunning B), kunnen in een groot gedeelte van de binnenstad gewoon hun auto parkeren vooral ten zuiden van de Gedempte Oude Gracht. Binnenstadbewoners kunnen in deze periode ook in een ander vergunning gebied parkeren zonder dat daar tegen opgetreden wordt. Hier worden de vergunninghouders separaat over geïnformeerd. Parkeren op ontoelaatbare plaatsen in de winkelstraten mag nooit, en zal nu ook niet kunnen.
11 Tot wanneer zijn de winkels bereikbaar voor bevoorrading?
Bevoorrading kan plaatsvinden tussen 06.00 en 10.00 uur via daarvoor aangewezen routes.
12. Wat worden de routes voor vrachtlevering?
Van 06.00 en 10.00 uur is de hele binnenstad bereikbaar voor bevoorrading. Buiten deze tijd is er geen toegang.
13. Wat zijn de aanlooproutes voor winkelstraten en pleinen?
Vanaf het station via de Kruisweg/ Kruisstraat.
14. Aangepaste levertijden winkels/horeca: wat doen als de winkels pas om 10.00 uur open gaan?
Dat zullen de winkeliers zelf moeten regelen.
15. Wordt er rekening gehouden met oponthoud van de leverende vrachtwagens?
Nee, in verband met de te verwachtte drukte zal om 10.00 uur de stad worden afgesloten.
16. Is er een afsprakenplan voor leveranciers + bezorgbedrijven?
Deze zijn benaderd.
17. Is het theater (Philharmonie) bereikbaar voor ouderen/ mensen die slechter ter been zijn (busjes/taxi’s)?
Mensen die slecht ter been zijn kunnen via een andere ingang de Philharmonie binnen komen. Alle bezoekers hebben hierover bericht gehad.
Openbaar vervoer1. Blijven de bussen over de Gedempte Oude Gracht rijden tijdens 3FM Serious Request?
Ja, de Gedempte Oude Gracht blijft de busroute.
2. Zijn er verdere omleidingen voor de bussen?
- De bussen rijden van 18 tot en met 24 december van en naar het Stationsplein via de Jansweg in plaats van via de Kruisweg, omdat de Kruisweg de looproute is en vanwege de veiligheid hier geen bussen tussendoor mogen rijden.
Van 21 tot en met 24 december rijden alle lijnen die de stad uit gaan en normaal via de Dreef rijden, nu via de Wagenweg.
TIP: plan je route met 9292 voor de meest up to date route informatie.
Veiligheid1. Hoe wordt de veiligheid gewaarborgd?
De veiligheid wordt gewaarborgd door diverse maatregelen op het gebied van:
- crowdcontrol en crowdmanagement
- vrijhouden van calamiteitenroutes voor hulpdiensten
- inzetten van fysieke maatregelen (afsluitingen straten etc), omleidingen voor verkeer etc.
2. Worden er camera’s opgehangen om de veiligheid te garanderen?
Ja.
3. Wordt er meting gedaan van het aantal bezoekers van 3FM Serious Request (totaal en piekmomenten)? Wat is het maximale toegestane aantal bezoekers?
Ja, dit is onderdeel van het crowdcontrol. Uitgangspunt is dat bezoekers zich op een comfortabele wijze door de stad kunnen bewegen. Voor diverse locaties wordt een maximum aantal mensen vastgesteld.
4. Wordt er gebruik gemaakt van crowdcontrol, zodat er niet te veel mensen op een plek staan?
Ja. Het aantal bezoekers wordt nauwgezet en met systemen (tellen aantal bezoekers en cameratoezicht) in de gaten houden. Indien het te druk dreigt te worden zullen de nodige maatregelen worden getroffen. Indien nodig worden pleinen tijdelijk afgesloten.
5. Is er nog handhavingscapaciteit voor de gewone zaken?
Ja, integrale handhavers nemen alle handhavingsaspecten (integraal) mee. Daarnaast zal er altijd ook op meldingen gereageerd worden (informatie gestuurd handhaven).
6. Komt er een apart handhavingsbeleid met (extra) hoge boetes voor wildplassen etc.?
Wildplassen wordt altijd gehandhaafd, zeker ook deze week. Boetes mogen niet worden verhoogd omdat deze landelijk zijn vastgesteld.
7. Kunnen hulpdiensten snel ter plekke komen, wanneer er iets gebeurd? (Zie ook bereikbaarheid hulpdiensten vraag 4.)
Ja, de binnenstad blijft te allen tijde bereikbaar voor de hulpdiensten, de zogeheten calamiteitenroutes blijven vrij.
8. Worden er extra hulptroepen ingezet om de veiligheid te waarborgen?
Er is voor dit grote evenement voldoende inzet van de politie en handhaving. Daarnaast worden gastheren en –dames ingezet. Ook zijn EHBO medewerkers aanwezig.
9. Wat is de maximale bezetting van de eindlocatie en de overlooppleinen? (Maximaal aantal bezoekers).
Er wordt uitgegaan van in totaal 12.000 bezoekers voor het eindfeest. Op de Grote Markt kunnen 7.000 bezoekers, op de Nieuwe Groenmarkt kunnen 2.000 bezoekers en op de andere overlooppleinen Hortusplein en het Nieuwe Kerksplein kunnen 1.000 bezoekers.
10. Is er extra handhaving aanwezig tijdens het eindfeest?
Jazeker, er is extra handhaving, beveiliging, verkeersregelaars en politie aanwezig. Ook worden de sus-teams ingezet.
11. Hoe zit het met crowdcontrol bij het eindfeest?
Het aantal bezoekers wordt nauwgezet en met systemen (tellen aantal bezoekers en cameratoezicht) in de gaten houden. Indien het te druk dreigt te worden zullen de nodige maatregelen worden getroffen. Indien nodig worden pleinen tijdelijk afgesloten.
Extra handhaving1. Wordt er extra handhaving ingezet tijdens 3FM Serious Request?
Ja, de handhaving door de politie en de handhavers van de gemeente is gericht op het handhaven van de feestelijke sfeer tijdens Serious Request en de openbare orde.
2. Wordt er tijdens Serious Request wel opgetreden tegen verstoring van de openbare orde?
Ja, er is extra politie op de been om verstoringen van de openbare orde tegen te gaan. Tegen kleine overtredingen waar overlast uit voort kan vloeien, treden de gemeentelijke handhavers op.
3. Waarop gaan de politie en/of de handhavers van de gemeente extra handhaven?
Er wordt extra gehandhaafd op de volgende overtredingen:
• Geweld tegen hulpverleners en medewerkers met een publieke taak (GTPA-protocol).
• Gebruik van alcoholhoudende drank door 18 min;
• Zonder vergunning verkopen van alcoholhoudende drank en verkoop van alcohol aan 18 min;
• Overlast gevend parkeergedrag van fietsers;
• Onjuist aanbieden van afval (zowel huishoudelijk als bedrijfsafval);
4. Wat is verboden tijdens 3FM Serious Request?
• Het met zich dragen of voorhanden hebben van (alcohol in) glas(werk)/bulkverpakking(en)/ vuurwerk etc.
• Het samplen van folders/flyers/proefmonsters
Evenementen1. Waar zullen voornamelijk de evenementen plaatsvinden?
Het Glazen huis staat op de Grote Markt. Daarnaast zijn ook de Nieuwe Groenmarkt, en het winkelgebied Hortusplein aangewezen als overlooppleinen.
2. Wat worden de overloopgebieden, en de programmering voor de pleinen?
Nieuwe Groenmarkt en het winkelgebied van het Hortusplein worden de overloopgebieden, de programmering van de Nieuwe Groenmarkt is te vinden op de site van het Patronaat. Het Hortusplein en Nieuwe Kerksplein worden familiepleinen, waar foodtrucks aanwezig zullen zijn en enkele initiatieven plaatsvinden.
3. Hoe en wanneer krijg je informatie over de evenementen en tijdstippen van ‘andere’ evenement gebieden dan grote markt?
De website van 3FM Serious Request en de Patronaat tonen het programme. Plus wordt er een programma boekje uitgedeeld en online te bekijken en komt er een informatie bijlage in de Haarlemmer voor Haarlemse bewoners.
4. Waar zal het eindfeest plaatsvinden?
De locatie voor het eindfeest 3FM Serious Request op woensdag 24 december is op het Houtplein. Er komt een podium aan het begin van de Dreef, met de ‘opening’ richting het Houtplein.
5. Van wanneer tot wanneer duurt het evenement precies?
3FM Serious Request start op donderdag 18 december en eindigt op kerstavond (24 december).
De opbouw start op dinsdag 2 december en na kerst zijn enkele dagen nodig om alles weer af te breken.
6. Waar zal het productieteam zich huisvesten? (NOS & 3FM)
Een groot deel van het productieteam wordt ondergebracht in de Brinkmann.
7. Wat is het toiletten plan?
Toilet locaties staan op de plattegrond die uitgedeeld wordt en online te bekijken is. Daarnaast wordt per toilet locatie zelf additioneel nog een mini toilet kaart vertrekt, zodat bezoekers met een plaspartout weten waar de andere spots zijn.
Geluidsoverlast1. Wat is precies het programma voor de week van Serious Request?
Het programma van het Glazen Huis en het podium op de Grote Markt is vanaf 18 december grotendeels te vinden op
www.3fm.nl. De randprogrammering is te vinden in het programmaboekje dat wordt uitgedeeld in de stad en vanaf 18 december te downloaden is via deze site.
2. Wat zijn de tijden dat er muziek gedraaid wordt, en het geluidsoverlast kan veroorzaken?
Op de Grote Markt zal 24 uur per dag geluid hoorbaar zijn. Met het radiostation zijn afspraken gemaakt over het geluidsniveau. Bewoners moeten echter wel uitgaan van het ondervinden van overlast omdat het niet stil zal zijn gedurende de nachten.
3. Wordt er een decibel maximum ingesteld?
Het maximale dB(A) is ingesteld voor overdag (tot 23.00 uur) maximaal 80 dB(A), en ‘s nachts maximaal 60 dB(A).
4. Waar worden decibellen gemeten? Op de gevel, of op de mengtafels?
Op de Grote Markt wordt er gemeten op de gevel. Op het Houtplein wordt gemeten op de mengtafels.
5. Wat is de eindtijd voor muziek, betreffende muziekoverlast?
3FM zendt 24 uur per dag uit. Maximale geluidsbelasting is tussen 9.00 en 23.00 uur is 80 dB(A). Tussen 23.00 en 9.00 uur is dat 60 dB(A). Op de Grote Markt komt ook een podium, waarop tussen 15.00 en 23.00 uur optredens zijn. Geluidsbelasting is ook hier maximaal 80 dB(A).
6. Waar kan ik terecht bij overlast?
Het normale nummer van de gemeente (14023) blijft in gebruik, met een doorkiesmogelijkheid voor vragen/klachten over 3FM Serious Request, dit nummer is te bereiken van 08.00 uur ’s ochtends tot 23.00 uur ’s avonds.
Leefbaarheid binnenstad1. Zijn de winkels tijdens Serious Request gewoon open?
Ja.
2. Verruiming (24u evt.) van de winkeltijden? Wat zijn hierover de afspraken?
Alle winkels in de stad mogen op grond van de winkeltijdenwet uiterlijk tot 22.00 uur open. Winkeliers bepalen dit zelf. Alle extra kraampjes voor initiatieven en verkoop sluiten eveneens uiterlijk om 22.00 uur. Kraampjes moeten vooraf aangevraagd zijn bij
www.haarlem.nl/seriousrequest. De aanvraag periode hiervoor is al gesloten.
3. Zijn de supermarkten op de normale tijden geopend en bereikbaar?
Ja, maar in bepaalde gebieden die afgesloten zijn, zijn de supermarkten niet met de auto bereikbaar, wel per fiets of lopend. (AH in de Kruisstraat alleen lopend). Deka, AH Raaks etc. zijn gewoon bereikbaar.
4. Vinden de kerkdiensten gewoon plaats tijdens de evenementen periode?
Ja, het kan alleen wel zo zijn dat een aantal kerken in het gebied moeilijker bereikbaar zijn met de auto.
5. Wat gebeurt er met de weekmarkten?
Zaterdagmarkt
In december wordt de zaterdagmarkt verplaatst. De zaterdagmarkt wordt in december verplaatst naar de Raaks en winkelgebied Hortusplein.
Maandagmarkt
In december wordt de markt van 8, 15 en 22 december verplaatst naar het einde van de Grote Houtstraat, hoek Raamvest.
6. Hoe gaat het met de verplaatsing van de markt in combinatie met de overlooppleinen?
De markt gaat naar de Raaks en Boerenplein. De activiteiten worden daar op afgestemd.
7. Zal er op eerste kerstdag alles weer beschikbaar zijn?
De verwachting is dat op eerst kerstdag met uitzondering van een deel van de Grote Markt alles weer beschikbaar is.
8. Kan ik nog laden en lossen in de stad?
Ja binnen de venstertijden van 6.00 uur tot 10.00 uur. Daarbuiten zal geen toegang worden verleend uit veiligheidsoverwegingen.
9. Wat zijn de schoonmaak afspraken?
De stad wordt elke dag schoongemaakt door de gemeente.
10. Zijn de musea en theaters rondom het evenementen terrein open?
Ja.
Horeca1. Is de horeca ook langer geopend dan normaal?
Tijdens SR gelden de volgende openingstijden voor de horeca:
• Donderdag, vrijdag, zaterdag en woensdag 07.00- 04.00 uur
• Zondag, maandag en dinsdag 07.00- 02.00 uur
24-uurs vergunningen in de week van 3FM Serious Request 2014 konden ingediend worden tot 07-11-2014. De aanvraagperiode is gesloten, en verruimde openingstijden kunnen dus niet meer aangevraagd worden. Hier is te zien welke horeca een 24-uurs opening hebben >>.
Uitgangspunt is bij een 24- uurs opening of op een verruiming van de sluitingstijd op zondag, maandag of dinsdag is een erkende beveiliger van 22.00 tot 06.00 uur.
Taak van de beveiliger is vooral om bezoekers te wijzen op geluidsoverlast zodat zij geen lawaai maken bij verlaten horeca ivm nachtrust bewoners.
2. Zullen er activiteiten en feesten plaatsvinden in cafés rondom het evenementen terrein?
Ja horeca zal hun eigen programmering hanteren binnen.
3. Terrassen in de binnenstad; moeten ze weg of blijven ze staan?
Die mogen in de meeste gevallen blijven staan, eventueel met overkapping. Zolang ze binnen hun terrasgevel blijven: 2 meter vanaf de gevel. De terrasoverkappingen kunnen niet meer aangevraagd worden, de aanvraagperiode hiervan is gesloten.
Terrassen moeten verder sluiten op de gewone tijden, om 1.00 uur dient het terras gesloten en verwijderd te zijn. Hier wordt geen uitbreiding voor toegestaan.
4. Wat mag er op het eigen terras?
Terrassen mogen worden uitgezet voor de eigen gevel onder de volgende voorwaarden:
• Op het terras mag niet worden gebakken en gebraden
• Op het terras mag geen tap worden geplaatst.
• Op het terras mag wel verkoop plaatsvinden van broodjes, soep etc.
• De terrasvoorwaarden zijn gewoon van toepassing
• De normale terrassluitingstijden zijn van toepassing
• Indien het uit veiligheidsoverwegingen noodzakelijk is dient het terras onmiddellijk te worden ontruimd.
Deze voorwaarden gelden voor de volgende straten:
• Smedestraat
• Lange Veerstraat
• Korte Veerstraat
• Warmoestraat
• Kleine Houtstraat
• Frankestraat
• Schaghelstraat
• Zijlstraat
• Spekstraat
• Grote Houtstraat
• Kruisweg
• Kruistraat
5. Mag ik mijn terras overkappen tijdens de week van 3FM Serious Request?
Ondernemers in de binnenstad die hun terras willen overkappen konden hiervoor een vergunning aanvragen tot 17-10-2014.
Meer informatie?1. Waar kan ik meer algemene informatie vinden over het evenement?
Voor inhoudelijke informatie over 3FM Serious Request en het aanmelden van acties kunt u contact opnemen via het email adres: info@seriousrequest-haarlem.nl. of bekijkt u de website:
www.haarlem.nl/seriousrequest.
2. Waar moeten de ‘binnen’-evenementen aangemeld worden?
Deze kunnen gemaild worden naar: info@seriousrequest-haarlem.nl.
3. Verdere acties.
De acties in de openbare ruimte konden aangevraagd worden tot 22-11-2014.
4. Wat wordt het klachtnummer?
Het normale nummer van de gemeente (14023) blijft in gebruik, met een doorkiesmogelijkheid voor vragen/klachten over 3FM Serious Request, het nummer is bereikbaar van 08.00 uur tot en met 23.00 uur.