Vrijwillig is niet vrijblijvend.
Het klinkt zo mooi, maar hoeveel vrijwilligers krijgen er eigenlijk toestemming om onder werktijd het werk neer te leggen en uit te rukken?
Zonder dat dit gevolgen heeft voor bijv. vrije uren?
Hoe je het ook wendt of keert: de vrijwillige brandweer betaalt de huur en je eten niet. Ik ken ondertussen meer oud-vrijwilligers die ook om deze reden niet meer beschikbaar zijn voor de brandweer omdat de werkgever duidelijk heeft gemaakt dat het werk en het brandweerwerk niet samengaan.
Voor zo'n werkgever moet je eigenlijk niet willen werken, het maakt mij altijd een beetje boos.
Verwacht die werkgever dan wel dat de brandweer komt bij een calamiteit in zijn bedrijf? Vraag hem dat maar eens.
Ik kan me wel voorstellen dat hij er moeite mee heeft wanneer je 3x per dag weggaat voor een onnodige OMS of een kat in de boom.
Daarnaast is er het algemene probleem binnen de brandweer dat we 25 man oproepen voor een kat in de boom, terwijl je aan 6 man voldoende hebt.
Maar een werkgever die je niet laat weggaan voor de brandweer, is zeer slecht bezig.
Dat zijn die mensen die het hardste klagen wanneer de brandweer er niet binnen 60 seconden is.