Daarom werkt de brandweer met ploegen, en is het gewenst dat als jij wacht hebt je geen alcohol drinkt en dat je in de omgeving van de kazerne/in de eigen gemeente blijft.
Ookal heb je wacht, het kan zijn dat je niet weg mag: vertegenwoordiger, (belangrijke) meeting, productielijn-medewerker, noem het maar op. Hier wordt overdag (van 08:00-18:00) vanwege onderbezetting door mensen die niet weg kunnen/mogen bij hun werk 'dagdienst' meegepiept, wat een vrije instroom is van de vrijwilligers uit de 2 volgende wachtploegen. 's Avonds en 's nachts is er geen onderbezetting en wordt gewoon de eerste wachtploeg gealarmeerd.
De brandweer werkt niet overal met ploegen. Wij hebben alleen een piketploeg buiten kantooruren, en binnen kantooruren vrije instroom. Heb je piket, kan je er rekening mee houden en dien je gewoon op te komen. (ben je niet beschikbaar, wilt er altijd wel iemand overnemen)
Sowieso vind ik de term 'vrijwillige' al een beetje achterhaald. Inmiddels ontvangen we een uurloon en hebben we hebben bepaalde verplichtingen (volgen van oefeningen, opleidingen en opkomen bij meldingen). Het zou beter volstaan als we 'part-time brandweer' ofzo worden genoemd.
Daarnaast vind ik gewoon, dat als de pieper gaat en je beschikbaar bent, je gewoon moet opkomen. Selecteren op een melding is gewoon uit den boze.. Als je dat doet, vraag ik me af waarom je bij de brandweer zit...
En er zijn inderdaad beroepen die niet/moeilijk te combineren zijn met de vrijwillige brandweer. Overdag als ik (nu op stage, straks weer op school) zit, kan ik ook 99% niet weg. Maar in de uren dat ik vrij ben, en de pieper gaat, kom ik gewoon op. (omdat het zo hoort, en omdat ik het leuk vind)