Hypotheek in gevaar bij illegaal vuurwerk: politie gaat hypotheekverstrekkers tippen

Auteur Topic: Hypotheek in gevaar bij illegaal vuurwerk: politie gaat hypotheekverstrekkers tippen  (gelezen 11289 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Mij staat tegen dat dit zonder tussenkomst van de rechter gebeurd. Dat kan tot gevolg hebben dat een rechter vervolgens oordeeld dat een verdachte door de rechtstreekse ingreep van de politie/OM niet meer gestraft wordt.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: JJ75 link=msg=1312872 date=1417962128
Mij staat tegen dat dit zonder tussenkomst van de rechter gebeurd.
Er wordt heel vaak politie informatie verstrekt aan derden zoals de gemeente, bureau jeugdzorg, verzekeringsmaatschappijen etc. Al die zaken zijn geregeld in de wet politiegevens. http://wetten.overheid.nl/BWBR0022463/geldigheidsdatum_07-12-2014#i3

Daar hoeft een rechter niets van/over te vinden. Het is ook geen ingreep van de politie. De politie verstrekt slechts de benodigde informatie, en dan mag de hypotheekverstrekker zelf bepalen wat ze er mee doen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Gast

• Gast
Wordt die informatie door de politie op eigen houtje en initïatief verstrekt of is dat op verzoek van de bank/hypotheekverstrekker?
Het riekt haast naar verklikkertje-spelen, me dunkt dat dit "derden op de hoogte brengen van gedragingen" geen taak van de politie is? Dit wordt steeds een enger land ...

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1312883 date=1417963126
Het riekt haast naar verklikkertje-spelen, me dunkt dat dit "derden op de hoogte brengen van gedragingen" geen taak van de politie is? Dit wordt steeds een enger land ...
Dat gebeurd al decennia. Denk bijvoorbeeld aan een kenmerkenplus melding na een verkeersongeval om oa de verzekeringsmaatschappijen te informeren. Of een zorgmelding naar bureau jeugdzorg indien er sprake is van huiselijk geweld waarbij kinderen betrokken zijn. Of een melding naar de gemeente als er sprake is van afwijkende bewoning die niet matcht met de inschrijvingen in de Gemeentelijke basis administratie. Vind je dat ook passen binnen een eng land? Of doen we dan gewoon ons werk. Het is in principe precies hetzelfde namelijk. De betrokken instanties worden geïnformeerd.

Als je gewoon geen illegaal vuurwerk in huis hebt, dan hoeft er ook niets gemeld te worden. Net als bij al die andere voorbeelden hierboven. Je doet nu net alsof de politie hier schuldig aan is, maar er is maar 1 schuldige in dit verhaal.

Overigens zal zo'n melding vanuit de politie komen, het is niet zo dat de hypotheekverstrekker even kan opvragen of er ooit wat in iemands huis is gevonden.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
@ RED, al de zaken die jij nu opnoemt staan zo ook in de wet vermeld als meldplicht. In het geval van vuurwerk staat het niet in de wet, net eigenlijk niet als alle misdrijven buiten de in wetgeving verplicht gestelde meldingen.

Citaat van: Red link=msg=1312822 date=1417950659
Jazeker! Die bevoegdheid heeft de burgemeester gewoon.
Klein denk ( lees ) foutje
Citaat van: Red link=msg=1312845 date=1417957169
De woning kan letterlijk worden dichtgetimmerd. En de sloten kunnen natuurlijk ook vervangen worden. De termijn staat niet in de wet aangegeven, dus daar durf ik geen antwoord op te geven maar in jurisprudentie is de termijn van een halfjaar tot een jaar niet ongebruikelijk.
Maar bijna alle jurisprudentie gaat over zaken die een blijvende gevaarzetting hebben, in het geval van aantreffen vuurwerk wordt het vuurwerk in beslag genomen en is de gevaarzetting weg. Wat wel weer het gevaar is wanneer het een recidiverend geval is.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: HIT link=msg=1312887 date=1417963962
@ RED, al de zaken die jij nu opnoemt staan zo ook in de wet vermeld als meldplicht.
Als je de wet politiegegevens leest dan zie je wanneer er een melding gedaan kan/mag worden. Ik heb me niet verdiept in de afspraken over het vuurwerk, maar ik kan me goed voorstellen dat er in overleg met het OM is besloten dat dit soort zaken ook conform die regels gemeld mag worden.

Citaat van: HIT link=msg=1312887 date=1417963962
Maar bijna alle jurisprudentie gaat over zaken die een blijvende gevaarzetting hebben, in het geval van aantreffen vuurwerk wordt het vuurwerk in beslag genomen en is de gevaarzetting weg. Wat wel weer het gevaar is wanneer het een recidiverend geval is.
Zeker niet! Het dichttimmeren van woningen gebeurd zeer regelmatig na het aantreffen van hennepplantages. Net als bij vuurwerk wordt de plantage geruimd en is de gevaarssetting dus weg. Dat neemt niet weg dat men dan toch gewoon over kan gaan tot sluiting.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Citaat van: Red link=msg=1312880 date=1417962940
Er wordt heel vaak politie informatie verstrekt aan derden zoals de gemeente, bureau jeugdzorg, verzekeringsmaatschappijen etc. Al die zaken zijn geregeld in de wet politiegevens. http://wetten.overheid.nl/BWBR0022463/geldigheidsdatum_07-12-2014#i3

Daar hoeft een rechter niets van/over te vinden. Het is ook geen ingreep van de politie. De politie verstrekt slechts de benodigde informatie, en dan mag de hypotheekverstrekker zelf bepalen wat ze er mee doen.
Dit wordt gedaan als 'strafmaatregel' en dat is iets anders dan de melding aan jeugdzorg.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: JJ75 link=msg=1312892 date=1417964504
Dit wordt gedaan als 'strafmaatregel' en dat is iets anders dan de melding aan jeugdzorg.
Is dat zo? Ik denk dat ouders wiens kind door zo'n melding onder toezicht komt te staan van Jeugdzorg zich ook aardig gestraft voelen ondanks dat het bedoeld is als hulpverlening. Zo ook de melding naar de gemeente over afwijkende bewoning. Dat kan aardige gevolgen hebben voor uitkeringen, subsidies etc. Ook dat is toch een vorm van straf.

Rutger

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Citaat van: Red link=msg=1312893 date=1417964909
... ondanks dat het bedoeld is als hulpverlening. ...

Maar wat is dan de hulpverleningsgedachte achter een melding maken bij de hypotheekverstrekker?
Ik kan me dat wel bedenken bij een melding van mishandeling bij Jeugdzorg ed maar in dit geval kan ik het ook niet anders zien dan verklikkertje spelen en een stafmaatregel.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: Rutger link=msg=1312895 date=1417965398
Maar wat is dan de hulpverleningsgedachte achter een melding maken bij de hypotheekverstrekker?
Ik beweer niet dat het bedoeld is als hulpverlening, ik redeneerde juist de andere kant op. Ook voor jou geld, lees de wet politiegegevens eens, daar staat in wanneer er informatie verstrekt mag worden. En dat is niet alleen in het kader van de hulpverlening.

Om de discussie nog maar even wat meer op de spits te drijven: Wie is er eigenlijk eigenaar van een woning als je een hypotheek hebt? Als je huis ontploft door illegaal vuurwerk dan keert de verzekering niets uit en kan de hypotheekverstrekker hoogstwaarschijnlijk fluiten naar zijn geleende geld. Ik kan me dus best voorstellen dat ze geïnformeerd worden als relevante betrokkene indien er sprake is van illegale activiteiten vanuit een woning. Bij huurwoningen zal de de woningbouw ook wel geïnformeerd worden.