Hypotheek in gevaar bij illegaal vuurwerk: politie gaat hypotheekverstrekkers tippen

Auteur Topic: Hypotheek in gevaar bij illegaal vuurwerk: politie gaat hypotheekverstrekkers tippen  (gelezen 11107 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Red link=msg=1312889 date=1417964358
Als je de wet politiegegevens leest dan zie je wanneer er een melding gedaan kan/mag worden. Ik heb me niet verdiept in de afspraken over het vuurwerk, maar ik kan me goed voorstellen dat er in overleg met het OM is besloten dat dit soort zaken ook conform die regels gemeld mag worden.
Als de regelgeving ervoor wordt veranderd zie ik ook geen probleem, op dit moment wel.
Citaat van: Red link=msg=1312889 date=1417964358
Zeker niet! Het dichttimmeren van woningen gebeurd zeer regelmatig na het aantreffen van hennepplantages. Net als bij vuurwerk wordt de plantage geruimd en is de gevaarssetting dus weg. Dat neemt niet weg dat men dan toch gewoon over kan gaan tot sluiting.
En dat is dus niet altijd het geval, sterker nog vaak niet. De netbeheerders kunnen niet altijd gelijk beoordelen of een woning weer veilig is en dus moet ervanuit worden gegaan dat de situatie onveilig is.
Ook verhuurders kunnen de woning dan laten dichttimmeren echter is er ook al genoeg jurisprudentie die deze actie's tegen gaat. Zeker in de wintermaanden wanneer het "niet humaan" is om mensen zonder dak boven hun hoofd te zetten.

Citaat van: Red link=msg=1312896 date=1417965753
Om de discussie nog maar even wat meer op de spits te drijven: Wie is er eigenlijk eigenaar van een woning als je een hypotheek hebt? Dat is de nemer van de hypotheek, niet de verstrekker. De woning is als het ware verpand, maar het eigendomsrecht is en blijft van de hypotheek nemer. Als je huis ontploft door illegaal vuurwerk dan keert de verzekering niets uit en kan de hypotheekverstrekker hoogstwaarschijnlijk fluiten naar zijn geleende geld.Onderdeel van elke hypotheek is dat jij als nemer een opstalverzekering afsluit. Eenmaal afgesloten kan je de verzekering niet betalen en zul je worden geroyeerd, alleen dan nog moet de verzekering uitkeren wanneer er iets gebeurd en derden zijn er de dupe van. De verzekering zal niet na laten om dit bedrag bij de verzekeringsnemer te incasseren. Ik kan me dus best voorstellen dat ze geïnformeerd worden als relevante betrokkene indien er sprake is van illegale activiteiten vanuit een woning. Bij huurwoningen zal de de woningbouw ook wel geïnformeerd worden.Bij een huurwoning is de verhuurder de eigenaar, en deze zal ook naar behoren moeten worden ingelicht.

FF wat tekst verdikt ingevoerd in de quote.

Van mij mag het hoor, ik heb ook liever geen vuurwerkopslag naast mijn huis, maar waar stopt het?
Ik bedoel als de eigenaar van niets weet en een kamer verhuurt dan wordt de eigenaar gestraft? Terwijl iedereen weet hoe we zelf vroeger meisjes of nog andere dingen mee smokkelden op onze kamertjes.
Maar ook bij welke misdrijven stoppen we? Want straks kan je zeggen dat alle misdrijven moeten worden gemeld bij hypotheekverstrekkers want als iemand in de cel beland heb je kans dat hij/zij zijn/haar hypotheek niet meer kan betalen en zo een risico is voor de verstrekker......
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: HIT link=msg=1312905 date=1417968044
 De netbeheerders kunnen niet altijd gelijk beoordelen of een woning weer veilig is en dus moet ervanuit worden gegaan dat de situatie onveilig is.
Pardon? Bij iedere ontdekte hennepplantage komt Liander (of een andere netbeheerder) in principe meteen ter plaatse* om de situatie gelijk te beoordelen. Over het algemeen wordt de meter (en eventuele andere riskante zaken) afgesloten en is de woning daarmee weer veilig. Vaak gebeurd dat zelfs voordat men over gaat tot daadwerkelijke ontruiming vanwege de risico's. De meter komt pas terug als men betaald.

*Dit is zo in Amsterdam, wat er voor andere regio's geld weet ik niet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Red link=msg=1312880 date=1417962940
Het is ook geen ingreep van de politie. De politie verstrekt slechts de benodigde informatie, en dan mag de hypotheekverstrekker zelf bepalen wat ze er mee doen.

Citaat van: Red link=msg=1312889 date=1417964358
Als je de wet politiegegevens leest dan zie je wanneer er een melding gedaan kan/mag worden. Ik heb me niet verdiept in de afspraken over het vuurwerk, maar ik kan me goed voorstellen dat er in overleg met het OM is besloten dat dit soort zaken ook conform die regels gemeld mag worden.

Citaat van: Red link=msg=1312896 date=1417965753
Ik beweer niet dat het bedoeld is als hulpverlening, ik redeneerde juist de andere kant op. Ook voor jou geld, lees de wet politiegegevens eens, daar staat in wanneer er informatie verstrekt mag worden. En dat is niet alleen in het kader van de hulpverlening.

Dat mag structureel alleen volgens de voorwaarden uit diezelfde Politiewet. De politie mag dus niet "zo maar" gegevens naar hypotheekverstrekkers sturen omdat de Politie het een goed idee lijkt.
Daarnaast heeft het OM zich aan hun eigen wet en regelgeving te houden, waar ook vergelijkbare voorwaarden in zijn opgenomen.

Er lijken mij maar 2 manieren waarop dit geregeld kan worden, vooropstaand dat er sprake is van een zwaarwegend algemeen belang:
- De Minister van VenJ beslist dat deze gegevens gedeeld mogen worden met bepaalde instanties.
- De verantwoordelijke voor de Politiegegevens (de Korpschef) beslist, in overeenstemming met het bevoegd gezag, om deze gegevens te delen in het kader van een samenwerkingsverband. Daarbij moet die beslissing voldoen aan de volgende voorwaarden:
Citaat
In de beslissing, bedoeld in het eerste lid, wordt vastgelegd ten behoeve van welk zwaarwegend algemeen belang de verstrekking noodzakelijk is, ten behoeve van welk samenwerkingsverband de politiegegevens worden verstrekt, alsmede het doel waartoe dit is opgericht, welke gegevens worden verstrekt, de voorwaarden onder welke de gegevens worden verstrekt en aan welke personen of instanties de gegevens worden verstrekt.

Maar als men dit serieus gaat uitwerken, dan zal daar al wel over nagedacht zijn natuurlijk. :)
(Er is nog een derde mogelijkheid, namelijk via een AMvB waarin een organisatie een specifieke taak krijgt toegewezen waarbij die gegevens van belang zijn. Dat lijk mij hier niet van toepassing. )



In alle voorbeelden die je noemt is er een zwaarwegend algemeen belang om die informatie te delen. Of dit belang ook bestaat bij het aantreffen van illegaal vuurwerk is dus de vraag.
Het vergelijk met wietkwekerijen gaat een beetje mank. De juridische onderbouwing van het delen van gegevens in die gevallen heeft niks met veiligheid te maken, maar alles met fraude bestrijding en georganiseerde criminaliteit. Dat er daarnaast een soort afschrikking vanuit gaat is puur een "bonus". Het rechtmatig belang van de leningverstrekker zit dan ook in de fraudebestrijding, niet in het bestrijden van het risico op kapitaalverlies.

Mijn enige kennis over vuurwerk beperkt zich tot de jaarlijkse folders en het afsteken op oudejaarsavond. Ik laat het aan mensen als Red om in te schatten of er bij het aantreffen van illegaal vuurwerk ook vaak sprake is van hypotheekfraude, al dan niet in het kader van georganiseerde criminaliteit.

Citaat van: Red link=msg=1312880 date=1417962940
Daar hoeft een rechter niets van/over te vinden.
Er zijn toch genoeg voorbeelden waarbij een verdachte schuldig wordt bevonden zonder strafoplegging omdat de rechter vindt dat de persoon "al genoeg gestraft is" ? Dat maakt de voorgestelde maatregel niet per se "fout", maar is wel de realiteit.


Citaat van: Red link=msg=1312896 date=1417965753
Wie is er eigenlijk eigenaar van een woning als je een hypotheek hebt?
Jij blijft juridisch altijd eigenaar van het goed.  Jij geeft je woning in hypotheek (onderpand) voor de verstrekte lening. Als je deze lening niet kan terugbetalen, mag de leningverstrekker zijn hypotheekrecht uitoefenen en de woning verkopen. Volgens de Nederlandse Wet mag de lening verstrekker zich het goed niet toe-eigenen, alleen verkopen.
(Kort door de bocht:  Een lening wordt erkend als "hypotheek" als het aan een aantal voorwaarden voldoet. Is daar sprake van, dan geeft de wet ook een aantal rechten...)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Gast

  • Gast
Citaat van: Red link=msg=1312886 date=1417963622
Je doet nu net alsof de politie hier schuldig aan is, maar er is maar 1 schuldige in dit verhaal.

Dat is een nogal vreemde observatie en interpretatie van mijn zin, nergens beweer ik dat "de politie hier schuldig aan is". Ik beweer wel dat, in mijn opinie en mijns inziens, dit geen pad is die de politie zou moeten bewandelen. Nee, iedere oetlul met illegaal en gevaarlijk vuurwerk mag wat mij betreft zijn vingers eraf knallen, laat dat duidelijk zijn.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Laten we nu niet vergeten dat dit niet allemaal gaat gebeuren omdat er een losse strijker op zolder ligt. Als ik kijk naar het vuurwerk dat wij innemen heeft niet zelden de explosieve kracht van een handgranaat en daar dan tiental dozen van vol met 20 per doos.

Je zal ze tegen komen bij een binnenbrandje..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat van: Red link=msg=1312896 date=1417965753
Bij huurwoningen zal de de woningbouw ook wel geïnformeerd worden.

Ook daarvoor moet er een convenant zijn. Ook bij de verstrekking van informatie over hennepkwekerijen aan woningbouwverenigingen is de grondslag een convenant in combinatie met artikel 20 van de Wet politiegegevens. Zie bijvoorbeeld het Convenant Doorzon uit Amsterdam en het daarmee samenhangende besluit op grond van artikel 20 Wpg.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: voske83 link=msg=1312949 date=1417983938
Ook daarvoor moet er een convenant zijn.
Dat is mij inderdaad bekend. Ik ga er dus ook vanuit dat er voor zowel koopwoningen als huurwoningen afspraken worden gemaakt over wanneer, hoe en welke informatie zal worden verstrekt. Dat zal vast in een convenant worden vastgelegd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Red link=msg=1312952 date=1417984376
Dat is mij inderdaad bekend. Ik ga er dus ook vanuit dat er voor zowel koopwoningen als huurwoningen afspraken worden gemaakt over wanneer, hoe en welke informatie zal worden verstrekt. Dat zal vast in een convenant worden vastgelegd.
Kijk en dan heb je mij ook gelijk om, maar nu leek het alsof het vanzelfsprekend is om die informatie door te geven.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Bij het aantreffen van het spul hoeft de hypetheek hebbende niet de dader te zijn. Ik vind dat een door de politie aangewezen schuldige kans moet hebben zijn onschuld aan te tonen voordat enige info wordt doorgespeeld. Blijk je later onschuldig en deze info is al doorgestuurd dan zit je en niet de politie lang met de gebakken peren. En de ervaring is dat als burger erg veel moeite moet doen dit gerepareerd te krijgen.