Grote brand (winkelcentrum) Meidoornplein - Wezep 12-12-2014

Auteur Topic: Grote brand (winkelcentrum) Meidoornplein - Wezep 12-12-2014  (gelezen 15531 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #60 Gepost op: 14 december 2014, 13:12:32
In dit geval kun je je gaan afvragen wat er met die voorkennis is gedaan? Zeker als je ziet dat de verdere opschalingen voor de tweede brand 10 minuten op zich heeft laten wachten. Als je dan al een foto krijgt van de tweede brand, doe er iets mee. Zeker met de wetenschap in het achterhoofd dat de eerste brand al grote brand was. Dus de tijdswinst die er eventueel al was, is weg gegooid door de 2e inzet.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #61 Gepost op: 14 december 2014, 16:31:01
Citaat van: 7131 link=msg=1314317 date=1418558490
Dus, als er iemand aan de deur van de kazerne een aanzegging van brand komt doen moet ik ze maar vragen 112 te bellen ?  Dat lijkt me niet. Op iedere serieuze aanzegging van brand kan worden uitgerukt onder prio 1. Uiteraard moet je het OC daarvan in kennis stellen, maar dat kan mooi via de mobilofoon op het moment dat je de deur uit rijdt. En ik mag toch echt hopen dat men niet eerst het OC in kennis gaat stellen om vervolgens te wachten met uitrukken totdat de pager is afgegaan, bij brand telt immers iedere seconde.

Het gebeurt op beroepsposten regelmatig dat er naar de kazerne gebeld wordt met een -al dan niet spoedeisende- hulpvraag. Al behoorlijk wat telefonische meldingen gehad, van stormschades tot woningbranden. In dat geval is het gewoon via een aanvraag spraak contact opnemen met de AC en gaan rijden. De AC maakt dan een rapport aan en desnoods wordt de melding 'formeel' gemaakt via de pager.

Alle verhalen over "waarom wordt er niets met de foto's gedaan" vind ik ook wat overdreven. Wie zegt dat de foto's bekeken zijn voor de uitruk? En geeft zo'n foto dan een goed beeld? Eén van mijn meest indrukwekkende incidenten was een situatie waarbij van buiten geen rook te zien was............
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #62 Gepost op: 14 december 2014, 16:35:58
Citaat van: Danny722 link=msg=1314357 date=1418571061


Alle verhalen over "waarom wordt er niets met de foto's gedaan" vind ik ook wat overdreven. Wie zegt dat de foto's bekeken zijn voor de uitruk? En geeft zo'n foto dan een goed beeld? Eén van mijn meest indrukwekkende incidenten was een situatie waarbij van buiten geen rook te zien was............
Vandaar ook dat ik zo m,n twijfels heb over die nieuwe mogelijkheid om foto's te kunnen sturen naar een meldkamer. ::)
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=88147.msg1314287


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #63 Gepost op: 14 december 2014, 16:41:47
Citaat van: Peter71 link=msg=1314360 date=1418571358
Vandaar ook dat ik zo m,n twijfels heb over die nieuwe mogelijkheid om foto's te kunnen sturen naar een meldkamer. ::)
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=88147.msg1314287

Ja inderdaad. Een oranje lamp met mist kan een enorme uitslaande brand lijken; een pluimpje rook kan binnen een paar minuten uitgroeien tot een veel groter incident. Aan de andere kant: als je niets met de foto's kan, hou je dezelfde situatie als nu. Alles wat je aan extra informatie kan winnen voor het eerste voertuig ter plaatse is, is natuurlijk mooi meegenomen (denk aan beelden rookpluim Chemie Pack).
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #64 Gepost op: 14 december 2014, 16:52:11
Uiteraard, alles wat een centralist uit een melder weet te peuteren is meegenomen. Maar dan nog zal een bevelvoerder zijn eigen plan trekken, simpelweg omdat een foto niet verteld over hoever een brand is. En dat aan een melder vragen wordt ook een lastige. "Ja er komt rook vrij welke kleur eeuuhh tja, hoe de rook uit het pand komt? eeueuuhh tja wat zal ik zeggen".
En een foto van hetzelfde winkelpand waar je een half uurtje geleden bent weggegaan, maar waar nu weer de vlammen uit het dak komen is leuk voor later. Maar heb je dan niets meer aan.
En een nog ter plaatse zijnde Salvage coordinator kan door de telefoon vertellen dat die vlammen op het dak er niet bijhoren.