GRIP 1 Middel waterongeval (voertuig te water) Hoofdweg - De Krim 08-12-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Middel waterongeval (voertuig te water) Hoofdweg - De Krim 08-12-2014  (gelezen 17461 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

KCLDP

  • SEH & Recovery verpleegkundige ~ Hoofdbrandwacht & Chauffeur Licht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 603
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1313136 date=1418059199
Ik heb het qua hectometerpaaltjes even uitgezocht, maar ik kom maar op één locatie uit waar N377 icm is met 40,9 en dat is toch echt de hoofdweg. Ik vraag mij dan ook af hoe het kan dat in de meldkamer daar Coevorderweg bij aangeplakt is. Zou het verkeerd in het systeem hebben gestaan dan?

Lijkt me onwaarschijnlijk, maar zou kunnen. Het kan ook zo zijn dat de melder in eerste instantie de locatie verkeerd heeft doorgegeven. Als de melder Coevorderweg meldt en dit wordt zo ingevoerd dan pakt het systeem blijkbaar de eerste TS op de deze straatnaam en lijkt het hectometerpaaltje niet meer uit te maken. Ben benieuwd naar de resultaten van het onderzoek..
Veiligheidsregio Hollands-Midden Vrijwilliger kazerne Leiden Noord


DeWaasdorp

  • Hoofdagent Eenheid Den Haag / Hobby Fotograaf / Nieuwsjunk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • ''Toezicht waar nodig, Handhaven waar moet!''
Always expect the unexpected!


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Plaatsbepaling leidde tot vertraagde alarmering brandweer De Krim

Aanvankelijke onduidelijkheid over de exacte locatie van het ongeval in De Krim heeft ertoe geleid dat in eerste instantie niet De Krim, maar brandweer Slagharen is gealarmeerd. Dit ter ondersteuning van de gelijktijdig gealarmeerde brandweerduikers uit Emmen en Zwolle. Dit blijkt uit een evaluatie van Brandweer IJsselland en Meldkamer Oost Nederland (MON).

Bij het ongeval, maandag 8 december jl., raakte een auto met daarin een jonge vrouw en haar zoontje van 18 maanden te water. Als gevolg van het ongeluk kwam het kindje om het leven. De moeder is in zorgwekkende toestand naar het ziekenhuis overgebracht. Geconcludeerd kan worden dat op basis van de beschikbare kennis conform procedures is gehandeld om de snelste zorg te kunnen bieden.

Snelste brandweerzorg
Bij een melding via 112 vraagt de meldkamercentralist onder andere naar de aard van het incident en altijd naar een straatnaam en huisnummer of hectometerpaal. Vervolgens alarmeert hij de hulpdiensten die het snelste op deze locatie kunnen zijn. Dit is bij dit incident ook gedaan. Bij de eerste melding van het ongeval in De Krim was de straatnaam bij de melder bekend, maar de exacte locatie helaas onduidelijk. Om geen tijd te verliezen is overgegaan tot alarmering op basis van het middelpunt van deze lange weg. Vervolgens zijn direct de dichtstbijzijnde brandweerduikers -specifiek toegerust op waterongevallen- en de ondersteunende eenheden gealarmeerd.

Nadat de exacte locatie van het ongeval bekend was, zijn aanvullende eenheden, waaronder brandweer De Krim (na exacte locatiebepaling de dichtstbijzijnde brandweereenheid) opgeroepen. De wijze van alarmering heeft geen invloed gehad op de uitvoering van de reddende taken van de brandweer. Het dichtstbijzijnde duikteam, dat primair deze taken uitvoert, is direct bij de eerste melding naar het ongeval gestuurd. De eenheid uit Slagharen was voor de duikers Emmen ter plaatse op de ongevalslocatie om de reddingstaak voor te bereiden.

Hulp van omstanders
Een aantal omstanders zag het ongeval gebeuren en is direct het water ingegaan om de vrouw en haar zoontje te helpen. Zij kregen hierbij later hulp van de politie. Brandweer IJsselland waardeert de inzet van alle betrokkenen en benadrukt het belang van samenwerking tussen hulpdiensten en omstanders, maar ook met buurregio’s.

“Dit ongeval maakt meer dan eens duidelijk dat we iedereen hard nodig hebben: melders, getuigen, mensen die te hulp schieten. Vooral in de eerste minuten, als we geen goed beeld hebben van de situatie, maar vaak ook nog daarna”, zegt Lieke Sievers, Regionaal Commandant Brandweer IJsselland. “Dit is een ongelooflijk triest ongeluk. We hebben alles gedaan wat er binnen onze mogelijkheden lag. Dat neemt niet weg dat we goed begrijpen hoe dit voor alle betrokkenen moet voelen, zeker gezien de verdrietige afloop. We leven zeer met hen mee.”

https://www.vrijsselland.nl/Paginas/brandweer/nieuws/plaatsbepaling-leidde-tot-vertraagde-alarmering-brandweer-De-Krim.aspx
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Ik dacht altijd dat de meldkamer de lokaties met mobieltje altijd wel kon bepalen op een paar honderd meter maar dat is dus een misvatting.
Misschien een beetje of topic oplossing dan, maar ik kan met mijn mobiel zelf zonder simkaart of geblokkeerde telefoon 112 bellen waarom niet gelijk automatisch het GPS coördinaat meesturen. Of dat er een app moet worden ontwikkeld die dat doet als er gps aanwezig is.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: jelte link=msg=1313493 date=1418231125
Ik dacht altijd dat de meldkamer de lokaties met mobieltje altijd wel kon bepalen op een paar honderd meter maar dat is dus een misvatting.
Misschien een beetje of topic oplossing dan, maar ik kan met mijn mobiel zelf zonder simkaart of geblokkeerde telefoon 112 bellen waarom niet gelijk automatisch het GPS coördinaat meesturen. Of dat er een app moet worden ontwikkeld die dat doet als er gps aanwezig is.

Hoe wil je standaard GPS meesturen? Mijn GPS staat altijd uit. En lang niet iedereen heeft een telefoon met GPS. Daarbij ga je veel commentaar krijgen vanuit het land dat de meldkamer je GPS aan kan zetten: Wie kan dan nog inbreken op je telefoon behalve hun? Dat soort vragen ga je dan krijgen van de burger.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Met een speciale app beslis jezelf natuurlijk. En niet iedere telefoon heeft gps maar het worden er wel steeds meer. En als je denkt dat het nu zonder gps je telefoon te hacken onmogelijk is of moeilijker heb je het mis. Ik denk dat op het moment dat je de noodoproep geactiveerd je op dat moment ook automatisch je gps geactiveerd wordt als je hem al niet aan hebt staan. Je hebt natuurlijk altijd mensen die beren op de weg zien maar dan kun je misschien bij de instellingen die koppeling uitzetten. Lijkt me niet heel erg moeilijk en waarom zou je die technologie niet gebruiken of in ieder geval de keuze geven.
Er is geloof ik wel al een app die zegt dit wel doet maar heb geen flauw idee of het werkt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Een app zal niet direct de oplossing zijn, een GPS melding ook niet. Dat komt ook omdat nogal eens mensen al rijdend bellen. Het zal niet de eerste maal zijn dat men een ongeval op een snelweg ziet bij 100,7 en al bellend de hulpdiensten gaan bellen om dat ongeval te melden en de centralist om het hectometerpaaltje vraagt. En ja hoor, dan geeft men braaf het hectometerpaaltje waar men dan opdat moment rijdt 101,6 of misschien al 102,4. Gebeurd regelmatig. En als het zoals nu al lastig is om een juiste plaatsbepaling te krijgen, zul je altijd hiaten houden. ::)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Worden de gebieden die een meldkamer bestrijkt niet te groot en missen "ze" daar dan niet de kennis van het gebied?
De melder komt misschien wel met een straatnaam en plakt daar vervolgens een herkenningspunt bij. De oude "centralist" begreep meteen waar men het over heeft maar  nu lijkt de lokale kennis een beetje te ontbreken. Bij toeval heb ik dat nog niet zo lang geleden ook kunnen ondervinden. Het was gelukkig geen spoedgeval en de telefonist was ook slim en zocht m.b.v. google earth de juiste lokatie.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Bert65 link=msg=1313554 date=1418250642
Worden de gebieden die een meldkamer bestrijkt niet te groot en missen "ze" daar dan niet de kennis van het gebied?
De melder komt misschien wel met een straatnaam en plakt daar vervolgens een herkenningspunt bij. De oude "centralist" begreep meteen waar men het over heeft maar  nu lijkt de lokale kennis een beetje te ontbreken. Bij toeval heb ik dat nog niet zo lang geleden ook kunnen ondervinden. Het was gelukkig geen spoedgeval en de telefonist was ook slim en zocht m.b.v. google earth de juiste lokatie.

Het 1 en ander veranderd daardoor inderdaad wel. Echter was die regiokennis soms al niet zo goed omdat een Centralist die in Rotterdam woont in principe kan solliciteren op de meldkamer brandweer van Den Haag. Dan is het ook over met de gebiedskennis.

In 9 vd 10 van dit soort gevallen is de melder gewoon niet duidelijk genoeg. Noemt een verkeerde straatnaam of haalt nummertjes door elkaar. Daar helpt gebiedskennis niets tegen. In speciale gebieden zoals parken, stranden en natuurgebieden helpt die kennis wel. Gelukkig is de bevelvoerder meestal nog wel lokaal bekend. Als dat soort informatie doorgespeeld wordt kan dat zeker voordelig zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Lokale kennis is al heel lang geleden verdwenen met de schaalvergroting van de regio's.

Dat is gewoon een feit en daar moet de burger maar mee leren leven. Want met het plan om over te gaan naar nog minder meldkamers, zal lokale kennis een niet bestaand iets zijn en wordt de meldkamer dus afhankelijk van de eerste meldingen. Misschien wordt het dan ook eens tijd dat er een voorlichtingscampagne wordt gestart hoe men een melding doet naar 112.