GRIP 1 Middel waterongeval (voertuig te water) Hoofdweg - De Krim 08-12-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Middel waterongeval (voertuig te water) Hoofdweg - De Krim 08-12-2014  (gelezen 17221 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Waarom zijn De Krim en Slagharen niet beiden gealarmeerd en een eigen wegvak toegewezen gekregen?


ladder195

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
 98uiye plaatsbepaling van een mobiele 112 melding.

Alhoewel ik geen expert ben op dit gebied verbaas ik me wel over de berichten die gaan over plaatsbepaling en dan alleen met GPS.
Volgens mij kan de plaatsbepaling ook met behulp van de antennemasten in de buurt, vanuit elke mast kan de afstand bepaald worden en bij minstens 2 masten heb je dan een positie. Misschien minder nauwkeurig dan GPS maar wel altijd mogelijk. 'vroeger' gingen mobiele 112 meldingen ook naar een landelijke 112 meldkamer waar ook al de positie van de beller bepaald kon worden en dat was dacht ik in de tijd zonder smartphones die allemaal GPS hebben.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Dat hele plaatsbepaling met behulp van GPS / telefoonmasten doet in dit topic denk ik niet ter zake.

Vreemder vind ik dat in de reactie van de veiligheidsregio wordt gesteld dat door onduidelijkheid, het middelpunt van de Coevorderweg is gepakt.

Citaat
Bij de eerste melding van het ongeval in De Krim was de straatnaam bij de melder bekend, maar de exacte locatie helaas onduidelijk. Om geen tijd te verliezen is overgegaan tot alarmering op basis van het middelpunt van deze lange weg.

Wat de Veiligheidsregio schrijft is op basis van onderstaande feiten dus onzin. Men gaat niet in op het feit, dat in het eerste P2000 bericht al min of meer de juiste locatie (N377 40,9) stond. Het lijkt er meer op dat de exacte locatie wel duidelijk was, maar de straatnaam niet...?

1e melding:
08:49:51 08-12-14   GROUP-2   PRIO 1 Ongeval Voertuig te Water : : Coevorderweg - N377 : 40,9 De Krim 042370 038610 042390 042338

Melding voor De Krim:
08:57:35 08-12-14   GROUP-1   PRIO 1 Ongeval Voertuig te Water : : Hoofdweg : 40,9 De Krim 042332 (WO: middel)

Met andere woorden: de locatie was kennelijk al wél duidelijk, maar er is door of een menselijke (communicatiefout) of door een systeemfout gewoon een verkeerde straatnaam aangeplakt met daardoor dus de verkeerde blusploeg. Ik blijf het echt ontzettend vreemd vinden..

Hieronder het bewijs dat het inderdaad bij N377 41,0 was (dus 100 meter verschil t.o.v. eerste P2000 melding):


Screenshot uit video RTV Oost

Maar goed, er zullen ongetwijfeld nog details naar buiten gaan komen. Als leek heb ik misschien nog geen 1% kennis van de processen die er in zo'n meldkamersysteem van toepassing zijn, maar dit bovenstaande is wel te controleren.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1313611 date=1418293411
Vreemder vind ik dat in de reactie van de veiligheidsregio wordt gesteld dat door onduidelijkheid, het middelpunt van de Coevorderweg is gepakt.

Zou tweezijdig aanrijden niet een betere oplossing zijn als de exacte locatie niet duidelijk is?
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Ja en nee.

Ja: bij dit soort risicovolle inzetten met onduidelijkheid zou dubbelzijdig aanrijden mijn inziens beter zijn. Alleen is het dan een kwestie van: willen de veiligheidsregio's hier aan? KVT's moeten dan aangepast worden en kan/wil men het wel als je bedenkt dat men zo efficient mogelijk wil om gaan met alarmeringen, vanwege kostenbesparingen etc.?

Nee: als volgens deze onduidelijkheid de brandweer van De Krim ook was gepiept en men was uitgerukt richting de Coevorderweg, dan was men nog verkeerd gereden. Tenzij men in de TS van De Krim de hectometerpaaltjes zouden opvolgen, dan was men er wel direct geweest denk ik.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


pba1980

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1313620 date=1418294662
Ja en nee.

Ja: bij dit soort risicovolle inzetten met onduidelijkheid zou dubbelzijdig aanrijden mijn inziens beter zijn. Alleen is het dan een kwestie van: willen de veiligheidsregio's hier aan? KVT's moeten dan aangepast worden en kan/wil men het wel als je bedenkt dat men zo efficient mogelijk wil om gaan met alarmeringen, vanwege kostenbesparingen etc.?

Nee: als volgens deze onduidelijkheid de brandweer van De Krim ook was gepiept en men was uitgerukt richting de Coevorderweg, dan was men nog verkeerd gereden. Tenzij men in de TS van De Krim de hectometerpaaltjes zouden opvolgen, dan was men er wel direct geweest denk ik.

Ik vind het wel erg kortzichtig om een hele discussie te voeren over de alarmering van een verkeerde tankautospuit. Ik hoor jou niet over het feit dat bij de eerste alarmering ook meteen een duikeenheid is gealarmeerd. Daar is geen enkele tijd mee verloren gegaan, terwijl die toch bij dit soort incidenten een belangrijke rol vervult bij de redding.

Waar wil je nu naar toe met je analyses? Je stelligheid draagt in elk geval nergens toe bij.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: pba1980 link=msg=1314001 date=1418419356
Ik vind het wel erg kortzichtig om een hele discussie te voeren over de alarmering van een verkeerde tankautospuit. Ik hoor jou niet over het feit dat bij de eerste alarmering ook meteen een duikeenheid is gealarmeerd. Daar is geen enkele tijd mee verloren gegaan, terwijl die toch bij dit soort incidenten een belangrijke rol vervult bij de redding.

Waar wil je nu naar toe met je analyses? Je stelligheid draagt in elk geval nergens toe bij.

De duikeenheid had door de (te)lange uitruktijd al geen toegevoegde waarde t.a.v. de mogelijke redding indien de juiste TS direkt geallarmeerd was hadden zij misschien als oppervlaktereddingseenheid een grote toegevoegde waarde kunnen hebben t.a.v. de mogelijke redding aangezien het kanaal, als ik op de foto's mag afgaan, voldoende ondiep is om het incident af te handelen met een oppervlaktereddingseenheid.

Jou commentaar draagt dus nog minder bij door het gebrek aan inzicht en kennis, want door de grote aanrijdtijden zijn van duikteams is de taak van brandweerduiker in 90% van de uitrukken niet meer de redder maar hulp bij het bergen van slachtoffers.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1314027 date=1418423864
De duikeenheid had door de (te)lange uitruktijd al geen toegevoegde waarde t.a.v. de mogelijke redding .......
......, want door de grote aanrijdtijden zijn van duikteams is de taak van brandweerduiker in 90% van de uitrukken niet meer de redder maar hulp bij het bergen van slachtoffers.

Elke uitruktijd is te lang in dit soort situaties. Echter, dit incident hoort bij de door jouw geschetste 10%. De duikers hebben immers beide slachtoffers uit de auto gehaald en de moeder leeft op dit moment nog. Daarmee had de duikeenheid dus wel degelijk een toegevoegde waarde!


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1314027 date=1418423864

Jou commentaar draagt dus nog minder bij door het gebrek aan inzicht en kennis, want door de grote aanrijdtijden zijn van duikteams is de taak van brandweerduiker in 90% van de uitrukken niet meer de redder maar hulp bij het bergen van slachtoffers.

A de personen zijn gered dus was van berging geen sprake dus ook jou kennis blijft achterwege

B als jij vind dat jou stelling zo klopt dan kunnen de duikteams dus opgeheven worden want bergen is immers geen taak van....  maar goed dat onderwerp hoort niet in dit topic thuis.