Er heeft zeker een verschuiving plaatsgevonden in de ambulance wereld w.b.t. de rit aanbod. We doen meer ritten die eigenlijk voor de h.a zijn en er worden meer ritten vanaf de h.a.p meteen doorgeschoven naar de ambu. Soms terecht vaak ook niet zoals dit onderzoek laat zien. Dit merken we toch allemaal wel in het rit aanbod?
Ik vraag mij wel af zijn wij als ambu bemanning competent genoeg om het werk van de huisarts over te nemen? Zijn we daar genoeg voor opgeleid t.o.v. de huisarts?
De ambulance hulpverlening is erg veranderd de laatste jaren. Nu hebben we Nurse Practitioners , Rapid Responders, MICU’s enz. Ook in opleidingen is veel veranderd, van de pleeg en chauff. wordt tegenwoordig veel meer gevraagd.
Toch vinden wij het maar “normaal”dat wij worden ingezet voor ritten die eigenlijk voor een huisarts zijn. De pleeg gaat 2 dagen naar Harderwijk, volgt de AMLS cursus, en wordt dan op pad gestuurd. Wij vinden dit normaal, en het “hoort bij ons werk”. Echter huisartsen werk is een specialisme, waar een gedegen opleiding aan vast zit. Nu is het binnen de ambu wereld zo geregeld, wij doen een cursus van 2 dagen en wij kunnen dat ook wel. Voor alle duidelijkheid wil ik de kennis en kunde van de ambu pleeg niet onderschatten, maar huisartsen werk is een vaak apart.
Wij staan al op onze achterste poten als er mensen zijn die pleeg willen worden op de ambu en daarvoor een ander traject volgen (BMH) dan vroeger de gewoonte was. Dit kan volgens de meeste mensen niet want de klinische ervaring ……………. Is het echter niet zo dat wij nu hetzelfde doen met de ritten die eigenlijk voor de h.a. bestemd zijn? Wij hebben tenslotte toch een 2 daagse opleiding gevolgd, dus ………….!! Is dit wel acceptabel?
? Ik vraag het mij af.