Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen "Als je niet ter plaatse komt"

Auteur Topic: Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen "Als je niet ter plaatse komt"  (gelezen 5631 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
De meeste ongevallen met voorrangsvoertuigen gebeuren op kruispunten met verkeerslichten, waarbij het voorrangsvoertuig rood licht heeft en de andere weggebruiker groen. Tijdens het rijden met zwaailicht en sirene is het risico op een ernstig ongeval vele malen hoger dan bij normale verkeersdeelname. Door met optische en geluidssignalen te oefenen op de openbare weg gaan bestuurders van voorrangsvoertuigen beter rijden. Dit oefenen lijkt veilig te kunnen: tijdens de proef vonden geen ongevallen plaats. Dit zijn de belangrijkste conclusies van de onderzoeken die het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het IFV het afgelopen jaar heeft uitgevoerd. Bij de onderzoeken waren brandweer, politie, ambulance, Defensie, hun opleiders, de ANWB, Rijkswaterstaat en verschillende ministeries nauw betrokken.

Onderzoek 1: Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen
Het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen heeft de omvang, ernst en kenmerken onderzocht van ongevallen met voorrangsvoertuigen die van 2010 tot en met 2013 hebben plaatsgevonden. In deze 4 jaar vonden er 201 ongevallen plaats, met 6 dodelijke slachtoffers en 155 gewonden. Dat is per jaar gemiddeld 50 ongevallen, 1 tot 2 doden en 39 gewonden. De meeste ongevallen gebeurden op kruispunten met verkeerslichten. Het risico op het krijgen van een ernstig ongeval tijdens het rijden met zwaailicht en sirene blijkt meer dan een factor 30 hoger te zijn dan bij normale verkeersdeelname. Het advies is om nader onderzoek te doen naar maatregelen die het aantal ongevallen op kruispunten kunnen verminderen. Te denken valt aan een technische oplossing zoals een early warningsysteem en/of een systeem dat verkeerslichten beïnvloedt. Daarnaast kan gedacht worden aan het verbeteren van de opleidingen van de hulpdiensten en het beter naleven van de brancherichtlijnen. Ook voorlichting aan weggebruikers is belangrijk om ongevallen met voorrangsvoertuigen te voorkomen. Een proef met een campagne in Oost-Nederland is in ontwikkeling. Daarnaast voert de sector ambulancezorg momenteel de campagne 'De mensen van de ambulance', waarin ook aandacht is voor dit thema.





RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 10 december 2014, 12:04:30
Klik hier voor het rapport


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #2 Gepost op: 10 december 2014, 12:26:02
Bron: http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Paginas/Ongevallenstatistiek-en-oefenen-op-de-openbare-weg.aspx
Citaat van: RAdeR link=msg=1313417 date=1418209346
Het risico op het krijgen van een ernstig ongeval tijdens het rijden met zwaailicht en sirene blijkt meer dan een factor 30 hoger te zijn dan bij normale verkeersdeelname.
En dan zijn er dus forum collega's die beweren dat het rijden met OGS helemaal geen verhoogd risico geeft.  :|


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3 Gepost op: 10 december 2014, 15:43:33
Ja, dat durf ik in mijn geval wel te beweren. Als je de juiste regeltjes in acht neemt en normaal nadenkt hoef je geen ongeval te veroorzaken. Ik rij nu sinds '93 met OGS en heb tijdens een rit met OGS nog nooit een aanrijding gehad/veroorzaakt.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #4 Gepost op: 10 december 2014, 20:05:37
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1313450 date=1418222613
Ja, dat durf ik in mijn geval wel te beweren. Als je de juiste regeltjes in acht neemt en normaal nadenkt hoef je geen ongeval te veroorzaken. Ik rij nu sinds '93 met OGS en heb tijdens een rit met OGS nog nooit een aanrijding gehad/veroorzaakt.
Super.

Ik hou ongevallen met ambulances bij, en het komt wel eens voor dat een ambulance vanachter word aangetikt door een onoplettende automobilist, wat heeft die ambulance chauffeur dan ''aan de juiste regeltjes''.

Met andere woorden, het kan een keer fout gaan buiten de schuld van de OGS chauffeur om. En je maakt mij echt niet wijs dat je nooit een moment hebt gehad waarop het meer net goed ging.  ;)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 10 december 2014, 20:37:48
Citaat van: mark hes link=msg=1313422 date=1418210762
Bron: http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Paginas/Ongevallenstatistiek-en-oefenen-op-de-openbare-weg.aspxEn dan zijn er dus forum collega's die beweren dat het rijden met OGS helemaal geen verhoogd risico geeft.  :|
Factor dertig van wat... Wat is de standaard aanrijdingskans, en als je dat keer factor 30 doet, hoe groot wordt die dan... Als het standaard 1% is en ik doe het keer factor 30 dan vind ik dat inderdaad een groot verschil. Is de kans gemiddeld 0.01% dan vind ik de stijging totaal niet indrukwekkend.

Verder sluit ik mij bij Dielangemotormuis aan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #6 Gepost op: 10 december 2014, 20:55:00
En ik twijfel op geen enkel moment aan het rapport/ onderzoek van het IFV


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #7 Gepost op: 10 december 2014, 20:57:03
Citaat van: mark hes link=msg=1313525 date=1418241300
En ik twijfel op geen enkel moment aan het rapport/ onderzoek van het IFV

Red zegt ook niet dat hij twijfelt aan het rapport, het is alleen vaag omschreven met die factor 30. Zoals hij zegt:

Citaat van: Red link=msg=1313519 date=1418240268
Factor dertig van wat... Wat is de standaard aanrijdingskans, en als je dat keer factor 30 doet, hoe groot wordt die dan... Als het standaard 1% is en ik doe het keer factor 30 dan vind ik dat inderdaad een groot verschil. Is de kans gemiddeld 0.01% dan vind ik de stijging totaal niet indrukwekkend.

Verder sluit ik mij bij Dielangemotormuis aan.

Er is geen standaard gegeven waarmee vergeleken word hier, daar zit het discussiepunt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 10 december 2014, 21:03:57
Citaat van: mark hes link=msg=1313525 date=1418241300
En ik twijfel op geen enkel moment aan het rapport/ onderzoek van het IFV
Je twijfelt niet aan een rapport wat een flinke open deur intrapt. De meeste ongevallen ontstaan op kruisingen met verkeerslichten waarbij het voorrangsvoertuig door rood rijdt en de andere weggebruikers groen. Hebben ze daar een heel rapport voor moeten schrijven? Dat was zonder dat rapport ook wel duidelijk geweest.  ::)
En waarom moet het probleem weer bij de hulpdiensten worden neergelegd. De chauffeurs worden al regelmatig getraind bij de brandweer zeer zeker. Hier ligt ook duidelijk een rol voor de weggebruiker.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #9 Gepost op: 10 december 2014, 21:11:01
Ik vind dit beetje in dezelfde categorie vallen als het rapport wat vandaag verscheen dat kinderen die op een BSO zitten vaker ziek zijn dan kinderen die thuis zitten... Ook zoiets gigantisch logisch....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel