Grote brand (winkelcentrum) Meidoornplein - Wezep 12-12-2014

Auteur Topic: Grote brand (winkelcentrum) Meidoornplein - Wezep 12-12-2014  (gelezen 15850 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 12 december 2014, 22:08:44
Citaat
Begrijp ik hieruit dat de TS'n alleen nog LD aan boord hebben? Kan me voorstellen dat 1 1/2 duims als "bundles"ook goed werkt. Maar geef eens meer info?
Even wachten voertuig is er nog niet, en dan niet in dit topic maar bij Repressie, of Voertuigen o.i.d.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #31 Gepost op: 12 december 2014, 22:17:33
Citaat van: Gilles link=msg=1313994 date=1418417888
Ik denk dat de tweede brand is ontstaan doordat de brandweer na de eerste brand die boel niet voldoende gecontroleerd heeft en en onvoldoende sloopwerk heeft verricht. Ik zou me rot schamen als brandweer...Voortaan toch maar standaard een rondje met de warmtebeeld/infraroodcamera maken voor je naar huis gaat  ;)

Dat zal ongetwijfeld gedaan zijn. Je moet dan echter wel slopen. Want als er allerlei spul bovenop ligt wat nog niet opgewarmd is zie je nog niks op de warmtebeeldcamera.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 12 december 2014, 23:55:15
Citaat van: Gilles link=msg=1313994 date=1418417888
Voortaan toch maar standaard een rondje met de warmtebeeld/infraroodcamera maken voor je naar huis gaat  ;)
Niet alleen de warmtebeeldcamera. Maar neem dan gerust ook de koevoet ter hand om te slopen, en te gaan zoeken naar verborgen ruimtes. Er was een poos geleden ook al brand geweest, daar hadden leermomenten uit gehaald kunnen worden.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 13 december 2014, 08:56:23
Als ik de tijdstippen op de video tussen brand 1 en 2 zo zie, en daar behoorlijk wat tijd voor opruimen bij tel.... (Want parkeerplaats is alweer helemaal leeg bij aankomst 2e brand)

Hoe lang is de brandweer dan weggeweest ? Half uurtje ?

Ik vind het vreemd dat er niet 1 TSje is achtergebleven daar. En ook niet dat er geen politie of een particuliere beveiliger is neergezet, met al die winkels met gesloopte toegangsdeuren. Dat lintje houdt de slechteriken niet uit de (drank)winkel vrees ik. En denk ook aan een stuk 'PD bewaken' bij vermoeden van brandstichting.

Ik zou als verzekering er ernstig over gaan nadenken om een deel van de schade op het bordje van de brandweer/gemeente neer te leggen, in dit geval.

Peen
Redacteur van

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #34 Gepost op: 13 december 2014, 09:26:11
Citaat van: peen van dienst link=msg=1314079 date=1418457383
En ook niet dat er geen politie of een particuliere beveiliger is neergezet, met al die winkels met gesloopte toegangsdeuren. Dat lintje houdt de slechteriken niet uit de (drank)winkel vrees ik. En denk ook aan een stuk 'PD bewaken' bij vermoeden van brandstichting.

Hier zijn een aantal dingen waar je aannames maakt ;-) ten eerste was de brandweer net 10 minuten weg. Ik ben nadat ik mijn eerste foto's had gepubliceerd op mijn website weer terug gegaan naar het centrum (2-3 minuten rijden). Op dat moment was de blusploeg van Hattemerbroek samen met de OvD nog net bezig met laatste controles. Zij gingen toen beide weg, TBO bleef nog even en die was nog bezig met onderzoek in het pand van de kledingzaak naast de slagerij. Tegelijkertijd was men in het pand van de Mitra (aan de achterzijde van de slagerij) al weer bezig met opbouwen verlichting in winkel en gereedmaken van gereedschappen voor schoonmaak. Die winkel is dus nooit onbeheerd gebleven. Toen ik op dat moment weer naar de voorzijde van de panden liep (slagerij), zag ik dat Salvage de schade aan het opnemen was bij de slagerij.

Citaat
Ik zou als verzekering er ernstig over gaan nadenken om een deel van de schade op het bordje van de brandweer/gemeente neer te leggen, in dit geval.
Tja, maar waarom zou je dat doen, als de grootste schade toch al geleden was (namelijk: alle goederen in de meeste winkels waren toch al verloren) en bovendien, als je als verzekering (/ Salvage) zelf al aan het werk bent (geweest) in de panden, nadat de brandweer de boel heeft overgedragen. Voor de medewerkers van Salvage e.d. kwam de tweede brand ook als totale verrassing. Die hebben nota bene zelf 112 gebeld om de brand door te geven, terwijl ik toen maar ook gelijk even de blusploeg zelf via de telefoon heb gebeld (zij zaten nog op de kazerne na te praten en zaten al in de tankautospuit nog voordat de pager ging).

Overigens, de oorzaak van de eerste brand was al door TBO vastgesteld bij de eerste brand en dat dat de brand was ontstaan bij de meterkast. Op het moment dat er uberhaupt sprake was geweest van vermoeden van brandstichting dan was er natuurlijk ook nog TFO o.i.d. bijgekomen en was het onderzoek nog lang niet klaar.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 13 december 2014, 09:40:07
Hoe dan ook, de VNOG heeft wel iets uit te leggen hier........
Als je van dit soort winkeltjes hebt, dan weet je dat de warmte zich zal ophopen in de punten van de daken. Als er dan ook nog eens sprake is van een langdurige gasbrand, dan weet je dat er veel energie opgehoopt zal zijn. Wat je ook weet is dat er veel is verbouwd en vertimmerd. Winkels zijn vaak net toneeldecors, waarbij het decor van het vorige toneelstuk is blijven staan en er een nieuw decor is geplaats.
Maar ook de aanpak van de eerste brand roept veel, heel veel vragen op.

Helaas is dit het zoveelste filmpje van totaal falende brandbestrijding. We kunnen doctrines bedenken en uitwerken in bordspelletjes, allemaal goed en mooi, maar het echte handwerk beheersen we helemaal niet meer. Ik vraag mij af waar al die oefenavonden dan wel aan worden besteed.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 13 december 2014, 09:58:40
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1314081 date=1418459171
Hier zijn een aantal dingen waar je aannames maakt ;-) ten eerste was de brandweer net 10 minuten weg. Ik ben nadat ik mijn eerste foto's had gepubliceerd op mijn website weer terug gegaan naar het centrum (2-3 minuten rijden). Op dat moment was de blusploeg van Hattemerbroek samen met de OvD nog net bezig met laatste controles. Zij gingen toen beide weg, TBO bleef nog even en die was nog bezig met onderzoek in het pand van de kledingzaak naast de slagerij. Tegelijkertijd was men in het pand van de Mitra (aan de achterzijde van de slagerij) al weer bezig met opbouwen verlichting in winkel en gereedmaken van gereedschappen voor schoonmaak. Die winkel is dus nooit onbeheerd gebleven. Toen ik op dat moment weer naar de voorzijde van de panden liep (slagerij), zag ik dat Salvage de schade aan het opnemen was bij de slagerij.
Tja, maar waarom zou je dat doen, als de grootste schade toch al geleden was (namelijk: alle goederen in de meeste winkels waren toch al verloren) en bovendien, als je als verzekering (/ Salvage) zelf al aan het werk bent (geweest) in de panden, nadat de brandweer de boel heeft overgedragen. Voor de medewerkers van Salvage e.d. kwam de tweede brand ook als totale verrassing. Die hebben nota bene zelf 112 gebeld om de brand door te geven, terwijl ik toen maar ook gelijk even de blusploeg zelf via de telefoon heb gebeld (zij zaten nog op de kazerne na te praten en zaten al in de tankautospuit nog voordat de pager ging).

Overigens, de oorzaak van de eerste brand was al door TBO vastgesteld bij de eerste brand en dat dat de brand was ontstaan bij de meterkast. Op het moment dat er uberhaupt sprake was geweest van vermoeden van brandstichting dan was er natuurlijk ook nog TFO o.i.d. bijgekomen en was het onderzoek nog lang niet klaar.

Als er zo'n korte tijd zit tussen de eerste en de tweede brand heeft de brandbestrijding daadwerkelijk gefaald, en kunnen we haast gaan stellen dat de brand nog niet lang niet geblust is geweest bij het vertrek van de brandweer na de eerste brand. En dan heb je als brandweer zeer zeker wat uit te leggen. :-X

Bert_0341

• Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 13 december 2014, 12:24:26
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1314081 date=1418459171
Die hebben nota bene zelf 112 gebeld om de brand door te geven, terwijl ik toen maar ook gelijk even de blusploeg zelf via de telefoon heb gebeld (zij zaten nog op de kazerne na te praten en zaten al in de tankautospuit nog voordat de pager ging).

>:( >:( >:( >:( >:( >:(

Dat gaat een mooie janboel worden als iedereen zelf maar even met de vrijwilligers gaat bellen.  Daar heb je een speciaal nummer voor, 112 of ander niet spoedeisend nummer waar een meldkamer achter zit en die waarschuwt de hulpdiensten.   Met een dergelijke aktie kun je een hulpverlening/inzet mooi op een verkeerd been zetten.

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 13 december 2014, 12:41:34
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1313967 date=1418411612
Er zijn collega's van mij in het pand geweest nadat de brandweer vertrokken was. Geen rook, geen brand te zien.

En die collega's, zijn dat fotografen of van de bouwmarkt? Hebben ze verstand van brand en brand blussen?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #39 Gepost op: 13 december 2014, 13:35:18
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1314105 date=1418469866
>:( >:( >:( >:( >:( >:(

Dat gaat een mooie janboel worden als iedereen zelf maar even met de vrijwilligers gaat bellen.  Daar heb je een speciaal nummer voor, 112 of ander niet spoedeisend nummer waar een meldkamer achter zit en die waarschuwt de hulpdiensten.   Met een dergelijke aktie kun je een hulpverlening/inzet mooi op een verkeerd been zetten.
Wat is dit nou weer voor zure reactie dan?

Terwijl de een 112 belt, kan de ander toch even een van de vrijwilligers bellen om te zeggen dat hij alvast naar de kazerne kan gaan (goede bekende van me)? Ik wist nu niet dat ze nog op de kazerne zaten, dus als gevolg daarvan zaten ze allemaal al klaar in de wagen toen de pieper ging. Ik zou echt niet weten, op welke mogelijke manier, dat de inzet van de brandweer zou kunnen beinvloeden - in negatieve zin. Wat je schrijft vind ik dus ook echt complete onzin!  ::)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon