GRIP 2 Containerschip MSC Rachele vastgelopen in Westerschelde - Terneuzen 12-12-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Containerschip MSC Rachele vastgelopen in Westerschelde - Terneuzen 12-12-2014  (gelezen 10991 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
is het ook, het gaat om de lading.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Maar waarom met -inmiddels- 9 sleepboten? In Rotterdam doen ze het met/voor de helft..


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Vanwege de wind wellicht?


bkleijer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
we hebben beeld: (als de webcam goed gericht staat en zolang het licht is)

http://www.portterneuzen.com/en/indexen.html


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Een behoorlijk hulploon uitgespaard.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Veiligheidsregio Zld @VRZ  ·  1 uur geleden
#Terneuzen Zes sleepboten zijn aanwezig om te proberen het schip vlot te trekken. Meer info op http://www.zeelandveilig.nl
Veiligheidsregio Zld @VRZ  ·  1 uur geleden
#Terneuzen #containerschip De actie om het schip vlot te trekken is nog in volle gang.
Veiligheidsregio Zld @VRZ  ·  30 minuten geleden
#Terneuzen #containerschip. Het schip is los getrokken en gaat nu naar een ankergebied. Daar wordt het geïnspecteerd op schade.
Veiligheidsregio Zld @VRZ  ·   31 minuten geleden
#Terneuzen #containerschip. De stremming voor het groot scheepvaartverkeer gaat naar verwachting nog tot 17.00 uur duren.
Veiligheidsregio Zld @VRZ  ·   23 minuten geleden
#Terneuzen #containerschip Informatie over dit incident is te volgen via http://www.zeelandveilig.nl .
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
VRIJDAG 12 DECEMBER 2014
Containerschip vastgelopen op zandplaat ter hoogte van Terneuzen

12 december 2014 om 16:20
Het containerschip is los getrokken en gaat nu naar een ankergebied (de Put van Terneuzen). Daar zal het schip worden geïnspecteerd op schade. De stremming is wel nog van kracht, naar verwachting tot 17.00 uur. Er zijn geen gevaarlijke stoffen betrokken bij het incident. Het containerschip Rachelle is 334 meter lang en 42 meter breed.

12 december 2014 om 15:27
Het containerschip, de MSC Rachelle is opvarend naar Antwerpen, op een zandplaat gevaren en zit vast voor ingang van Terneuzen. Op dit moment wordt onderzocht wat de gevolgen zijn. In elk geval is de scheepvaart richting Antwerpen voor groot verkeer gestremd. Er zijn zes sleepboten ter plaatse om te proberen het schip vlot te trekken. Om 18.00 uur is het hoogwater.
bron: http://www.zeelandveilig.nl/
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Veiligheidsregio Zld @VRZ  · 2 minuten geleden
#Terneuzen #containerschip De stremming op de Westerschelde is opgeheven. Er wordt afgschaald naar GRIP0. Einde berichtgeving.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Citaat van: Dimeg link=msg=1313870 date=1418394568
Op basis van het callsign lijkt het een containership.

Huh??


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Citaat van: Bernt link=msg=1313863 date=1418393555
Wellicht standaard bij vastlopen schip grip 2?
Nee, dit is niet standaard, maar verloopt uiteraard wel via procedures.

Zo liep bijvoorbeeld op vrijdagavond 24 oktober j.l. een tanker vast voor de Vlissingse boulevard waarbij geen GRIP werd afgekondigd.

Volgens onderstaande bron zijn er voor de Westerschelde 3 GRIP-niveaus:
0: 'routinematig' afhandelen
2: Coördinatieteam te water nodig (met of zonder copi)
4: Regionaal beleidsteam en operationeel team nodig

Uitgebreid document (dit zal in de basis nog wel kloppen, maar is wel uit 2009): http://www.vrzeeland.nl/uploads/vergaderingen/AB%2020%20januari%202010/6a%20UITVOERINGSREGELING%20Westerschelde%20versie%201.5%20finaal.pdf

Citaat van: NikonDirk link=msg=1313874 date=1418395659
Maar waarom met -inmiddels- 9 sleepboten? In Rotterdam doen ze het met/voor de helft..
De Westerschelde is niet te vergelijken met de haven van Rotterdam. Een containerschip omkeren/aanmeren kan met minder sleepboten. Om een containerschip wat op een zandplaat gelopen is te stabiliseren en vlot te brengen heb je 'wat meer' materieel nodig. Daarnaast zijn er meerdere bedrijven die sleepboothulp kunnen bieden, die na een dergelijke melding (denk ik) allemaal ter plaatse gaan om eventueel een contract binnen te slepen (€€€).

Daarnaast was het ten tijde van dit incident windkracht 7-8, en zo'n gevaarte is best vatbaar voor de wind.