Dit inderdaad. Officieel wordt bij EHBO niet meer geleerd een pijnprikkel toe te dienen. Reageert iemand dus niet op aanspreken heb je dus een bewusteloos slachtoffer en is dat ambu-waardig.
Officieel betekent in jouw ogen hopelijk: niet meer bij het OK.
Andere EHBO organisaties hebben de pijnprikkel (bewust) niet afgeschaft.
Voor de goede orde, een bewusteloos en diep-bewusteloos slachtoffer is ook in mijn ogen ambulance waardig.
In het afschaffen van de pijnprikkel (door het OK!) zit ook een groot gevaar. Een onvolledige/onvoldoende controle van de ademhaling kan leiden tot onnodige start van reanimaties. Niets is zo'n sterke pijnprikkel als beademend worden en compressies op de borst.
Een goed uitgevoerde pijnprikkel bij de benadering van een slachtoffer zoals op de nagelriem, monnikkapspier of het borstbeen is in mijn ogen goud waard daar ik daar mijn EHBO handelingen en vooral mijn 1-1-2 meldingen (!) op kan aanpassen.
Dat het OK de reanimatierichtlijnen van de NRR strikt hanteert is prima. Maar juist door het het verbannen van de pijnprikkel MIS je gewoon elementaire signalen en tekens welke in de EHBO (incl.reanimatie) des te belangrijker zijn.
Of ik nu op straat loop of als EHBO-er bij evenementen, of op mijn werk, het mag niets uitmaken hoe ik het bewustzijn bepaal, als ik het maar GOED bepaal. Halfbakken handelen door alleen aanschudden is absoluut half werk.