AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener

Auteur Topic: AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener  (gelezen 59208 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #110 Gepost op: 24 januari 2015, 18:32:49
Citaat van: Job45 link=msg=1325581 date=1422119667
...
Daarnaast beweer ik niet dat het "niet kan missen", ik bedoel dat deze waarschijnlijk eenvoudiger aan te leren is dan een pijnprikkel geven door gebruik van monnikskapspier. ...

Dat betwijfel ik...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #111 Gepost op: 24 januari 2015, 19:13:39
Citaat van: Job45 link=msg=1325562 date=1422116238

Zou je dit iets meer kunnen toelichten? Hier heeft niemand wat aan..


Is dat zo..? Jij bent verpleegkundige i.o. en je hebt nog iets met HBO verpleegkunde. Lijkt mij genoeg om de pijnprikkel zelf neurologisch te kunnen onderbouwen. Dus ga je gang.

Wat roeptoeteren over een pen en een nagelbed is één, met een inhoudelijk antwoord komen is iets anders.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #112 Gepost op: 24 januari 2015, 19:16:27
Ik had mijn eigen conclusie al getrokken betreft nut, noodzaak en interpretatie.
Hier begon bhv-er22 over dat ze als lotus merkt dat de pijnprikkel verkeerd wordt gegeven. Dan is de vraag dus door wie? Want bij de EHBO wordt hij niet meer aangeleerd omdat je de reactie met je EHBO vaardigheden niet altijd op de juiste wijze kan beoordelen. Ook ben ik dan benieuwd wat of hoe het fout gaat door wie en hoe het dan wel moet.



Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #113 Gepost op: 24 januari 2015, 20:03:23
Citaat van: Expert link=msg=1325608 date=1422123219
Is dat zo..? Jij bent verpleegkundige i.o. en je hebt nog iets met HBO verpleegkunde. Lijkt mij genoeg om de pijnprikkel zelf neurologisch te kunnen onderbouwen. Dus ga je gang.

Goed, ik ga mijn best doen.

Een pijnprikkel gebruikt men om het bewustzijnsniveau te meten. Dit kan door middel van de AVPU-schaal of door het afnemen van een EMV-score (Glasgow Coma Scale). Bij het afnemen van een EMV-score gebruikt men de pijnprikkel als maat bij het openen van de ogen (AVPU) en bij de motorische respons. Een gestoorde functie van het bewustzijn kan wijzen op hypoxie (van de hersenen), verwonding van het centraal zenuwstelsel, (overdosis) drugs of alcohol of verstoord metabolisme.

Op- en/of aanmerkingen? Aanvullingen?

Maar dat was niet mijn punt, ik bedoelde dat het 'trucje met de pen op het nagelbed' eenvoudiger aan te leren is dan een pijnprikkel via de monnikskapspier. Interpretatie daargelaten. En vroeg ik om uitleg waarom ik het mis heb, een bewering van één zin die niet verder komt dan "je hebt het mis" leert niemand wat van. Ik ben benieuwd naar de achterliggende reden zodat ik, en anderen, daarvan kunnen leren.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #114 Gepost op: 24 januari 2015, 20:35:55
Citaat van: Job45 link=msg=1325643 date=1422126203

Goed, ik ga mijn best doen.

Een pijnprikkel gebruikt men om het bewustzijnsniveau te meten. Dit kan door middel van de AVPU-schaal of door het afnemen van een EMV-score (Glasgow Coma Scale). Bij het afnemen van een EMV-score gebruikt men de pijnprikkel als maat bij het openen van de ogen (AVPU) en bij de motorische respons. Een gestoorde functie van het bewustzijn kan wijzen op hypoxie (van de hersenen), verwonding van het centraal zenuwstelsel, (overdosis) drugs of alcohol of verstoord metabolisme.

Op- en/of aanmerkingen? Aanvullingen?

Maar dat was niet mijn punt, ik bedoelde dat het 'trucje met de pen op het nagelbed' eenvoudiger aan te leren is dan een pijnprikkel via de monnikskapspier. Interpretatie daargelaten. En vroeg ik om uitleg waarom ik het mis heb, een bewering van één zin die niet verder komt dan "je hebt het mis" leert niemand wat van. Ik ben benieuwd naar de achterliggende reden zodat ik, en anderen, daarvan kunnen leren.



Kijk.., met een pijnprikkel als zodanig op een nagelbed doe je niet zo veel. Je moet eerst weten wáár je de prikkel toedient, hoé, in welke volgorde en waarom. Je moet begrijpen wélke neurologische reacties er mogelijk zijn en hoe je die respons juist interpreteert.

Als je dat uiteindelijk allemaal goed begrijpt, in de juiste context weet te plaatsen in relatie tot de onderliggende pathologie en daarnaast de pitfalls kent, mag je iets zeggen over een reactie en is het gerechtvaardigd daar een conclusie aan te verbinden. Pas dan mag je er een medisch beleid op af stemmen en ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij jou.

Dus zoals gezegd..., jij bent verpleegkundige in opleiding en jij hebt iets met HBO verpleegkunde. Ik zou zeggen.., doe je best!


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #115 Gepost op: 24 januari 2015, 22:18:52
Citaat van: Job45 link=msg=1325643 date=1422126203
Een pijnprikkel gebruikt men om het bewustzijnsniveau te meten. Dit kan door middel van de AVPU-schaal of door het afnemen van een EMV-score (Glasgow Coma Scale). Bij het afnemen van een EMV-score gebruikt men de pijnprikkel als maat bij het openen van de ogen (AVPU) en bij de motorische respons.
Eh, dit kan ik niet volgen. AVPU en GCS/EMV zijn twee aparte scoringssystemen voor het bewustzijn en de reactie op een toegediende (pijn)prikkel.


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #116 Gepost op: 25 januari 2015, 13:35:01
Topic samengevoegd

Wat vinden jullie van het geven van klappen in het aangezicht bij iemand die plots bewusteloos is gevallen? Als eerstehulpverlener heb ik aangeleerd gekregen dat dit niet kan alleen al om te voorkomen dat je extra letsels bezorgt. Of wordt dit door hogergeschoolden toch gedaan en waarom?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #117 Gepost op: 25 januari 2015, 13:46:51
Kijk maar eens bij de langlopende posting 'pijnprikkel door ehbo-er'' etc. staat info genoeg. Klappen in het gezicht mocht vroeger en nu al helemaal niet (meer).
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #118 Gepost op: 25 januari 2015, 14:00:47
Citaat van: Lunatum link=msg=1325670 date=1422134332
Eh, dit kan ik niet volgen. AVPU en GCS/EMV zijn twee aparte scoringssystemen voor het bewustzijn en de reactie op een toegediende (pijn)prikkel.
Klopt, maar bij de E van de GCS/EMV scoor je de reactie (in dit geval ogen openen) op A(lert), V(erbaal), P(ijnprikkel), of U(nresponsive). Dit komt dus redelijk overeen vandaar dat ik hem er bij heb gezet. Misschien niet heel handig, ik snap je verwarring.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #119 Gepost op: 25 januari 2015, 14:16:28
Citaat van: Job45 link=msg=1325772 date=1422190847
Klopt, maar bij de E van de GCS/EMV scoor je de reactie (in dit geval ogen openen) op A(lert), V(erbaal), P(ijnprikkel), of U(nresponsive). Dit komt dus redelijk overeen vandaar dat ik hem er bij heb gezet. Misschien niet heel handig, ik snap je verwarring.

AVPU is een aardige methode voor de eerste inschatting, wil je echter een duidelijk beeld van het bewustzijn zal je de GCS/EMV moeten hanteren. Juist op het grijze gebied van de reactie op pijnprikkels waar we hier over spreken, dat kan een wereld van verschil betekenen. Dit omdat in de GCS onderscheid wordt gemaakt in de verschillende reacties op pijnprikkels, waarbij moet worden opgemerkt dat je dan goed moet weten waar je mee bezig bent. Niet iets wat relevant c.q. mogelijk is om aan te leren bij EHBOérs.