AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener

Auteur Topic: AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener  (gelezen 59811 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 25 januari 2015, 14:31:18
Kijk maar eens bij de langlopende posting 'pijnprikkel door ehbo-er'' etc. staat info genoeg. Klappen in het gezicht mocht vroeger en nu al helemaal niet (meer).
Ik denk dat het er aan ligt hoe hard je klapt want ik heb het een AVP wel zien doen bij een hulpvrager die laveloos was en dit de enige manier was om een klein beetje contact te maken. Het waren dus kleine klapjes.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 25 januari 2015, 17:11:16
Citaat van: jelte link=msg=1325786 date=1422192678
Ik denk dat het er aan ligt hoe hard je klapt want ik heb het een AVP wel zien doen bij een hulpvrager die laveloos was en dit de enige manier was om een klein beetje contact te maken. Het waren dus kleine klapjes.

Doe maar niet.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #122 Gepost op: 25 januari 2015, 17:17:30
Ik ga een AVP niet vertellen wat ze wel of niet moet doen. Ik doe het sowieso niet.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #123 Gepost op: 25 januari 2015, 17:23:37
Citaat van: jelte link=msg=1325840 date=1422202650
Ik ga een AVP niet vertellen wat ze wel of niet moet doen. Ik doe het sowieso niet.

Dat bedoel ik niet, je suggereert dat het 'eraan ligt hoe hard je slaat' als reactie op een AVP die zegt dat dat het niet de bedoeling is. Buiten dat mis ik het hele nut van iemand in z'n gezicht slaan en zie ik al een scene voor me dat je een wat grotere klap terug krijgt, zeker bij iemand met bepaalde intoxicaties. Waarbij je sowieso al moet uitkijken voor een handgemeen, spuug- of bijtincident.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #124 Gepost op: 25 januari 2015, 18:40:58
Citaat van: -Joost- link=msg=1325841 date=1422203017
Dat bedoel ik niet, je suggereert dat het 'eraan ligt hoe hard je slaat' als reactie op een AVP die zegt dat dat het niet de bedoeling is. Buiten dat mis ik het hele nut van iemand in z'n gezicht slaan en zie ik al een scene voor me dat je een wat grotere klap terug krijgt, zeker bij iemand met bepaalde intoxicaties. Waarbij je sowieso al moet uitkijken voor een handgemeen, spuug- of bijtincident.

een wijs antwoord. En bij personen waarvan ik vermoed dat die pas door een pijnprikkel wakker (willen) worden gebruik ik het sternum ''wrijven'' dan lukt het vaak toch om verbaal contact te maken.  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #125 Gepost op: 26 januari 2015, 11:01:08
Van de week hoorde ik dat mensen ook de "nippeltwist" gebruikte bij mensen die iets teveel gedronken hebben en niet echt bij willen blijven.

Hoe wordt daar hier over gedacht?

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #126 Gepost op: 26 januari 2015, 11:06:51
Citaat van: owning31 link=msg=1326060 date=1422266468
Van de week hoorde ik dat mensen ook de "nippeltwist" gebruikte bij mensen die iets teveel gedronken hebben en niet echt bij willen blijven.

Lijkt mij als leek erg ongepast, ongeacht wie hem toedient. Je grijpt iemand ook niet bij zijn ballen als pijnprikkel.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #127 Gepost op: 26 januari 2015, 12:03:56
Citaat van: owning31 link=msg=1326060 date=1422266468

Mensen die zo iets doen zijn niet goed bij hun hoofd.

Wat mij betreft mogen dit soort lieden geen vinger uitsteken naar een slachtoffer, een patiënt of je het ook noemen wilt. Zeer ongepast.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #128 Gepost op: 26 januari 2015, 14:29:38
Citaat van: Expert link=msg=1326082 date=1422270236
Mensen die zo iets doen zijn niet goed bij hun hoofd.

Wat mij betreft mogen dit soort lieden geen vinger uitsteken naar een slachtoffer, een patiënt of je het ook noemen wilt. Zeer ongepast.

Zoiets dacht ik al!
Vond het al vreemd maar dacht toch maar even navragen

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 26 januari 2015, 15:24:23
Collega's hebben ook wel eens een patiënt met een drugsintox mishandeld zien worden na een pijnprikkel. Patiënt reageerde met een strekkende beweging van zijn armen (logisch als je suf bent en iemand doet je flink pijn) toen de avp de post in kwam lopen en direct tijdens het aanspreken een flinke pijnprikkel gaf. Vervolgens zowel de vpk als de chauffeur boven op de patiënt gedoken en m flink geslagen.

Dit heeft volgens mij nog best een staartje gekregen. Volgens mij moet je er toch wel rekening mee houden dat een versuft slachtoffer kan reageren op een pijnprikkel. Vooral na alcohol/drugs misbruik.