AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener

Auteur Topic: AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener  (gelezen 59807 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #140 Gepost op: 4 april 2015, 12:49:20
Ik snap het probleem allemaal niet. Kort geleden een jaarlijks herhaling BHV gehad van 3 uurtjes. Tijdens deze uurtjes op een "nieuwe" manier leren reanimeren (niet conform NRR), maar ook in 15 minuten de pijnprikkel aangeleerd, pols leren tellen en ook nog even de ademhaling.... Blijkbaar is het dus zo makkelijk dat het zelfs tijdens een BHV-herhaling kan :-\ :o :-X

Uiteraard heb ik er een mail aan gewaagd. Tot op heden nog geen antwoord mogen ontvangen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #141 Gepost op: 4 april 2015, 13:26:56
Ja het aanleren van de pijnprikkel was ook niet het probleem zoals je kon lezen maar de interpretatie van de reactie van het slachtoffer.
Het zijn ook geen voorbehouden handelingen alleen moet je dus ook kijken wat de reactie is. Heeft die instructeur ook aangegeven wat geen goede reactie was na de pijnprikkel of was elke reactie gewoon hetzelfde.
Ben ook wel benieuwd naar zijn manier van reanimeren want hij moet wel heel erg goed zijn en veel wetenschappelijk onderzoek gedaan hebben om gewoon zijn eigen richtlijnen te doceren.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #142 Gepost op: 4 april 2015, 13:43:11
Citaat van: jelte link=msg=1341468 date=1428146816
Ja het aanleren van de pijnprikkel was ook niet het probleem zoals je kon lezen maar de interpretatie van de reactie van het slachtoffer.
Het zijn ook geen voorbehouden handelingen alleen moet je dus ook kijken wat de reactie is. Heeft die instructeur ook aangegeven wat geen goede reactie was na de pijnprikkel of was elke reactie gewoon hetzelfde.
Ben ook wel benieuwd naar zijn manier van reanimeren want hij moet wel heel erg goed zijn en veel wetenschappelijk onderzoek gedaan hebben om gewoon zijn eigen richtlijnen te doceren.

Je snapt dat de reactie van RemRoof een nogal sarcastische ondertoon heeft?  ::)

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #143 Gepost op: 5 april 2015, 10:03:53
Maakt de "nieuwe pijnprikkel" ook deel uit van de "nieuwe richtlijnen"?

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #144 Gepost op: 5 april 2015, 11:05:01
Citaat van: Expert link=msg=1341627 date=1428221033
Maakt de "nieuwe pijnprikkel" ook deel uit van de "nieuwe richtlijnen"?

Binnen 10 minuten even de monnikskapspier en nagelbedje uitgelegd gekregen... :D

helm

• Gast
Reactie #145 Gepost op: 5 april 2015, 11:17:39
RemRoof, een beetje geneuzel in de marge. Ik zou mij er niet druk om maken. Wat de goeroe zegt kan handig zijn bij voldoende ruimte maar stel je eens een reanimatie-situatie voor in een kleine slaapkamer, gangpad van een vliegtuig, de cabine van een vrachtwagen.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #146 Gepost op: 5 april 2015, 11:43:06
Citaat van: René van der Helm link=msg=1341642 date=1428225459
RemRoof, een beetje geneuzel in de marge. Ik zou mij er niet druk om maken. Wat de goeroe zegt kan handig zijn bij voldoende ruimte maar stel je eens een reanimatie-situatie voor in een kleine slaapkamer, gangpad van een vliegtuig, de cabine van een vrachtwagen.

Voor jou en mij kan het geneuzel in de marge zijn ;) Maar we hebben hier te maken met BHV'ers die 1x per jaar een BHV-herhaling hebben van 3 uur, naast een e-learning. Juist dan is het belangrijk dat de vaardigheden altijd op dezelfde wijze getraind worden. Goed reanimeren is al moeilijk genoeg.

RemRoof

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #147 Gepost op: 5 april 2015, 13:14:10
Maar deze man zal wel meer lessen per week geven dus er komen steeds meer BHVers die gaan denken dat dit de goede manier is en als ze op een plek buiten het bedrijf komen waar ze moeten reanimeren krijg je op het moment suprême discussies hoe het hoort of beter kan. Dit is niet bevorderlijk en ik denk dat deze goeroe duidelijk gemaakt moet worden dat het niet eenduidig is. Bij ons is de BHV school aangesloten bij nibhv of zo. Ik denk dat deze organisatie dat deze instructeur beter kan uitleggen dat zijn eigen bedachte systeem niet wenselijk is en dat het belangrijk is dat belangrijk is dat mensen buiten de BHV setting ook goed kunnen samenwerken

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #148 Gepost op: 5 april 2015, 13:56:25
Wat hebben de richtlijnen van de NRR en alles te maken met de avpu en/of pijnprikkel toedienen?

Zelf ben ik EHBO'er en gebruik ik de AVPU en ook mogelijk de pijnprikkelijk bij slachtoffers (monnikskapspier en als het echt moet borstbeen).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #149 Gepost op: 5 april 2015, 14:07:44
Citaat van: RemRoof link=msg=1341638 date=1428224560

Ik denk in deze dat de "Goeroe" de instructeur is.

Dé instructeur. Gelukkig, want die weet hoe het zit.