AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener

Auteur Topic: AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener  (gelezen 59209 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #150 Gepost op: 5 april 2015, 14:19:28
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1341668 date=1428234985

Zelf ben ik EHBO'er en gebruik ik de AVPU en ook mogelijk de pijnprikkelijk bij slachtoffers (monnikskapspier en als het echt moet borstbeen).


Deze handeling behoort niet tot het domein van de EHBO. Daarover hebben we afgelopen 8 pagina's uitgebreid discussie gevoerd.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #151 Gepost op: 5 april 2015, 14:23:05
Waarom wordt deze ons wel aangeleerd? Op 2 plekken is mij dit aangeleerd. En ik ben het volledig eens dat je als EHBO'er lang niet zover kan kijken met de AVPU als een vpk of arts. En niet jaren terug maar afgelopen zomer en dit jaar.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #152 Gepost op: 5 april 2015, 14:28:11
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1341673 date=1428236585

Waarom wordt deze ons wel aangeleerd? Op 2 plekken is mij dit aangeleerd. En ik ben het volledig eens dat je als EHBO'er lang niet zover kan kijken met de AVPU als een vpk of arts. En niet jaren terug maar afgelopen zomer en dit jaar.


Weet ik veel. Het enige wat ik je kan vertellen is dat je met deze handeling niets kunt als EHBO'er en dat het bovendien niet ongevaarlijk is.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #153 Gepost op: 5 april 2015, 15:39:48
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1341673 date=1428236585
Waarom wordt deze ons wel aangeleerd? Op 2 plekken is mij dit aangeleerd. En ik ben het volledig eens dat je als EHBO'er lang niet zover kan kijken met de AVPU als een vpk of arts. En niet jaren terug maar afgelopen zomer en dit jaar.

Binnen RK en OK wordt de pijnprikkel officieel niet meer aangeleerd. Helaas merk ik dat sommige EHBO-ers soms moeite hebben met het accepteren van dit feit, zeker omdat het vroeger wel werd aangeleerd.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #154 Gepost op: 5 april 2015, 15:48:36
Citaat van: Job45 link=msg=1341692 date=1428241188
Binnen RK en OK wordt de pijnprikkel officieel niet meer aangeleerd. Helaas merk ik dat sommige EHBO-ers soms moeite hebben met het accepteren van dit feit, zeker omdat het vroeger wel werd aangeleerd.

Klopt, maar niet alleen de pijnprikkel is me nog altijd aangeleerd geworden, ook gebruik maken van de AVPU
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #155 Gepost op: 5 april 2015, 16:49:38
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1341695 date=1428241716
Klopt, maar niet alleen de pijnprikkel is me nog altijd aangeleerd geworden, ook gebruik maken van de AVPU

AVPU binnen de eerste hulp is ongeveer net zo'n hype als ABCDE. Zoals al uitgebreid besproken is.. klinkt allemaal geweldig interessant, maar wat heb je eraan? Er bestaan m.i. belangrijkere zaken om je druk over te maken als eerste hulpverlener. ::)

Toevallig enkele weken terug nog een situatie gehad waarin een persoon een discussie begon over het reageren op pijnprikkels bij een overduidelijk inadequaat reagerende patiënt (A trismus, B insufficiënt, E1M3V1). Dat moet je niet willen als ehbo, inadequaat is inadequaat, klaar.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #156 Gepost op: 5 april 2015, 19:41:05
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1341695 date=1428241716

Klopt, maar niet alleen de pijnprikkel is me nog altijd aangeleerd geworden, ook gebruik maken van de AVPU


Okay.., laten we discussie eens van een andere kant benaderen. Hoe en wanneer pas je deze vaardigheden toe? Wat voegt het toe aan je kennis, en wat doe je met de informatie?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #157 Gepost op: 5 april 2015, 20:13:54
ABCDE en AVPU is geen hype, dat maken sommige ervan. De ABCDE en AVPU is wereldwijd gemeengoed. In Nederland wordt het door sommigen, met name uit de medische hoek niet geaccepteerd voor de leken EHBO.

In mijn optiek is de AVPU en ABCDE niet in elke cursus handig.

Voor BLS welke slechts een paar uurtjes duurt en eigenlijk bestemd is voor de grote massa die wel iets willen doen en weinig tijd en energie wil investeren, is het behandelen van de AVPU en de ABCDE niet geschikt en ook niet wenselijk.

In een algemene EHBO opleiding voor diegenen die iets van EHBO willen weten is de AVPU net iets te hoog gegrepen gezien de beperkte cursus inhoud en het beoogde niveau.

Voor specifieke doelgroepen is het toepassen van de AVPU en de ABCDE wel geschikt, zoals bij hulpverlening bij evenementen en allerlei soorten dance feesten, en daarom ook geschikt voor Reddingbrigades en Noodhulpteams rode kruis gezien hun takenpakket.

AVPU en ABCDE horen absoluut thuis in de EHBO, maar dan wel voor specifieke EHBO doelgroepen die met een algemene EHBO opleiding van het oranje kruis en rode kruis te kort schieten voor hun eigenlijke taken pakket.

Het aanleren van de ABCDE en AVPU aan cursisten buiten de oorspronkelijke cursus inhoud is vragen om problemen, zeker als de desbetreffende instructeur hierin niet is opgeleid, of zich laat meeslepen in zijn beroepsmatige passie als verpleegkundige of arts en in enthousiasme de ABCDE en AVPU toch cursisten aanleert.
Dat kan je letterlijk valkuilen noemen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #158 Gepost op: 5 april 2015, 20:27:01
Citaat van: Willem D. link=msg=1341713 date=1428257634
ABCDE en AVPU is geen hype, dat maken sommige ervan. De ABCDE en AVPU is wereldwijd gemeengoed. In Nederland wordt het door sommigen, met name uit de medische hoek niet geaccepteerd voor de leken EHBO.

In mijn optiek is de AVPU en ABCDE niet in elke cursus handig.

Voor BLS welke slechts een paar uurtjes duurt en eigenlijk bestemd is voor de grote massa die wel iets willen doen en weinig tijd en energie wil investeren, is het behandelen van de AVPU en de ABCDE niet geschikt en ook niet wenselijk.

In een algemene EHBO opleiding voor diegenen die iets van EHBO willen weten is de AVPU net iets te hoog gegrepen gezien de beperkte cursus inhoud en het beoogde niveau.

Voor specifieke doelgroepen is het toepassen van de AVPU en de ABCDE wel geschikt, zoals bij hulpverlening bij evenementen en allerlei soorten dance feesten, en daarom ook geschikt voor Reddingbrigades en Noodhulpteams rode kruis gezien hun takenpakket.

AVPU en ABCDE horen absoluut thuis in de EHBO, maar dan wel voor specifieke EHBO doelgroepen die met een algemene EHBO opleiding van het oranje kruis en rode kruis te kort schieten voor hun eigenlijke taken pakket.

Het aanleren van de ABCDE en AVPU aan cursisten buiten de oorspronkelijke cursus inhoud is vragen om problemen, zeker als de desbetreffende instructeur hierin niet is opgeleid, of zich laat meeslepen in zijn beroepsmatige passie als verpleegkundige of arts en in enthousiasme de ABCDE en AVPU toch cursisten aanleert.
Dat kan je letterlijk valkuilen noemen.

Zucht.. Als mensen die er dagelijks mee te maken hebben en ervoor zijn opgeleid iets vinden, dan zal dat wel een reden hebben denk je niet?

Voor jou dezelfde vraag als die Expert net al stelde: Hoe en wanneer pas je deze vaardigheden toe? Wat voegt het toe aan je kennis, en wat doe je met de informatie?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #159 Gepost op: 5 april 2015, 21:52:01
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1341695 date=1428241716

Klopt, maar niet alleen de pijnprikkel is me nog altijd aangeleerd geworden, ook gebruik maken van de AVPU



Citaat van: Expert link=msg=1341711 date=1428255665

Okay.., laten we discussie eens van een andere kant benaderen. Hoe en wanneer pas je deze vaardigheden toe? Wat voegt het toe aan je kennis, en wat doe je met de informatie?


Natuurlijk heeft Willem D. een uitgesproken mening en die kennen we allemaal, maar ik ben nu vooral benieuwd naar de mening van Grumpy.