AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener

Auteur Topic: AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener  (gelezen 59935 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #170 Gepost op: 6 april 2015, 12:23:46
Citaat van: Expert link=msg=1341785 date=1428289843

Bedankt Grumpy. Je helpt me enorm in deze discussie, want je geeft exact weer waarom de pijnprikkel niks toevoegt als onderdeel van de EHBO.

Zoals jezelf namelijk beschrijft, gebruik je de pijnprikkel om iemand wakker te houden en daarvoor is die hele pijnprikkel nooit bedoeld. De pijnprikkel in het kader van AVPU is bedoeld als grove maat om in te schatten wat de neurologische toestand is van een slachtoffer.

Kijk.., als je had geschreven dat je de pijnprikkel hebt gebruikt om te zien welke AVPU respons er is, om zo over te kunnen dragen hoe zich de neurologische situatie heeft ontwikkeld in afwachting van een ambulance, dan had je een heel geloofwaardige reactie geplaatst. Nu motiveer je het gebruik van de pijnprikkel onterecht om iemand bij de les te houden en roept daar vervolgens achter aan dat je de AVPU score nog nooit hebt hoeven gebruiken, terwijl je dat eigenlijk wel hebt gedaan.

Daarmee geef je heel duidelijk een stuk onvermogen aan en onderstreep je alle argumenten die ik de afgelopen acht pagina's heb gebruikt om mijn standpunt inhoudelijk kenbaar te maken.

Nogmaals mijn dank!

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1341834 date=1428314868

Het was om wakker te houden en omdat hij anders niet reageerde. Waarom ik geen AVPU score heb gebruikt? Omdat ik niet de eerste was die bij het slachtoffer was.

Je doet er zelfs nog een schepje bovenop.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #171 Gepost op: 6 april 2015, 12:30:35
Citaat van: jelte link=msg=1341832 date=1428314402
De pijnprikkel van grumpy was bedoelt om het slachtoffer niet verder te laten afzakken in zijn bewustzijn. Je probeert een slachtoffer aanspreekbaar in dit geval wakker te houden en dit was denk ik het laatste middel neem ik aan wat nog werkte. Mijn vraag is dan aan de professionele hulpverleners heeft het in die zin wel of geen nut of kan je het slachtoffer beter gewoon laten wegzakken in bewusteloze toestand in stabiele zijligging leggen en zo overdragen?

Precies. Slachtoffer hadden we al in stabiele zijligging liggen en probeerde we inderdaad niet verder te laten afzakken. Ambu was er heel blij mee dat we hem wakker hebben proberen te houden. En inderdaad, niks anders hielp meer om hem erbij te houden.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #172 Gepost op: 6 april 2015, 12:40:32
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1341840 date=1428316235
Precies. Slachtoffer hadden we al in stabiele zijligging liggen en probeerde we inderdaad niet verder te laten afzakken. Ambu was er heel blij mee dat we hem wakker hebben proberen te houden. En inderdaad, niks anders hielp meer om hem erbij te houden.

In deze goed gehandeld, maar dit had wellicht ook bereikt kunnen worden door harde muziek ;D Het heeft niets te maken met een pijnprikkel in het kader van de stadia van bewustzijn en de daarbij behorende scoringsmethodieken zoals bijvoorbeeld de AVPU. Dat is waar Expert op doelt. Het woord "pijnprikkel en AVPU" behelst meer dan alleen een pijnprikkel. Het vraag zeer veel kennis over neurologie en pathologie om e.e.a. goed te kunnen interpreteren en daar naar te handelen. Daarom heb jij het gelijk van Expert bewezen @Grumpy91.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #173 Gepost op: 6 april 2015, 12:47:25
Citaat van: RemRoof link=msg=1341843 date=1428316832
In deze goed gehandeld, maar dit had wellicht ook bereikt kunnen worden door harde muziek ;D Het heeft niets te maken met een pijnprikkel in het kader van de stadia van bewustzijn en de daarbij behorende scoringsmethodieken zoals bijvoorbeeld de AVPU. Dat is waar Expert op doelt. Het woord "pijnprikkel en AVPU" behelst meer dan alleen een pijnprikkel. Het vraag zeer veel kennis over neurologie en pathologie om e.e.a. goed te kunnen interpreteren en daar naar te handelen. Daarom heb jij het gelijk van Expert bewezen @Grumpy91.

RemRoof

Harde muziek helaas niet, we stonden al in een behoorlijk luidruchtige omgeving (muziek dan).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #174 Gepost op: 6 april 2015, 15:12:17
Het hanteren van aanroepen, aanschudden en geven van pijnprikkel zijn niet verboden handelingen om UITSLUITEND vast te stellen in welk bewustzijns niveau iemand zich bevind. Niets meer, niets minder. Daar is niets medisch aan. Het geven van een pijnprikkel in een hulpverlenings situatie heeft ook niets met mishandelen te maken, alleen met het geven van een krachtige stimulans om een reactie te verkrijgen.

Dat het rk en ok de pijnprikkel hebben afgeschaft is hun eigen zaak (ivm laagdrempeligheid en algemeenheid), maar dat wil niet zeggen dat andere EHBO organisaties dat niet in hun opleidingen mogen hanteren of dat dit direct landelijk in de ban is gezet. Het rk en ok bepalen namelijk niet wat andere EHBO organisaties wel of niet mogen doen en laten. Het argeren tegen het toepassen van de pijnprikkel is kennelijk gebaseerd op de laagdrempeligheid en algemeen opgeleide BLS-er, BHV-er en EHBO-er waarvan kennelijk weinig wordt verwacht door ambulance personeel.

Vele EHBO organisaties ter wereld onderwijzen de pijnprikkel aan leken EHBO-ers. Ik kom kennelijk met het geven van een pijnprikkel in het private domein van Nederlandse ambulance verpleegkundigen en artsen als ik iemand stimuleer om alsnog te reageren? Dat is vreemd, want er zijn genoeg EHBO-ers in Nederland die door ambulancepersoneel (!) zijn opgeleid om de pijnprikkel te geven als aanvulling op aanroepen en aanschudden.
Kop-in-het-zand-steken richting eigen vakbroeders die de pijnprikkel wel onderwijzen aan EHBO-ers en daar dus kennelijk wel het nut van inzien!

Samenvattend, een pijnprikkel geven valt ook onder het domein van de Nederlandse leken EHBO.

PS, een EHBO (de leek) is niet opgeleid, getraind en geoefend in het interpreteren van allerlei bedachte (trauma)scores. Waardes en scores vallen m.i. gewoon buiten de discussie als het gaat over leken EHBO-ers.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

helm

• Gast
Reactie #175 Gepost op: 6 april 2015, 16:11:38
Willem D., de meeste recente (8th) editie van PHTLS gelezen? blz. 143
Citaat
...Because of its lack of precision, the use of AVPU has fallen into disfavor.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 6 april 2015, 16:46:54
Citaat van: Willem D. link=msg=1341862 date=1428325937
PS, een EHBO (de leek) is niet opgeleid, getraind en geoefend in het interpreteren van allerlei bedachte (trauma)scores. Waardes en scores vallen m.i. gewoon buiten de discussie als het gaat over leken EHBO-ers.

Waarom maak je jezelf er dan zo druk om? Als je niet weet wat of waarom je iets meet, aan de hand van diverse scores zoals de avpu, dan moet je je er niet mee bezig houden. Punt. De rest van je blaartrekkende verhaal ga ik niet meer op in.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #177 Gepost op: 6 april 2015, 17:24:20
Citaat van: René van der Helm link=msg=1341874 date=1428329498
Willem D., de meeste recente (8th) editie van PHTLS gelezen? blz. 143
Kan je de volledige alinea citeren zodat het in de juiste context kan worden gelezen?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 6 april 2015, 18:01:33
Citaat van: Willem D. link=msg=1341862 date=1428325937

Het hanteren van aanroepen, aanschudden en geven van pijnprikkel zijn niet verboden handelingen om UITSLUITEND vast te stellen in welk bewustzijns niveau iemand zich bevind. Niets meer, niets minder. Daar is niets medisch aan. Het geven van een pijnprikkel in een hulpverlenings situatie heeft ook niets met mishandelen te maken, alleen met het geven van een krachtige stimulans om een reactie te verkrijgen.

Willem,

Nergens heb ik geschreven dat de handeling verboden is. Dat is wat jij ervan maakt.

Wederom spreek je jezelf flink tegen als je enerzijds schrijft dat het uitsluitend bedoeld is om het bewustzijnsniveau vast te stellen, en anderzijds beweert dat daar niks medisch aan is.

De rest is inderdaad blaartrekkend.

helm

• Gast
Reactie #179 Gepost op: 6 april 2015, 18:32:45
Citaat van: Willem D. link=msg=1341889 date=1428333860
Kan je de volledige alinea citeren zodat het in de juiste context kan worden gelezen?

http://www.amazon.com/PHTLS-Prehospital-Trauma-Life-Support/dp/1284041735/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1428337764&sr=8-1&keywords=phtls