Voor de goede orde, als ik eerstehulp verleen benader ik het slachtoffer net als ieder andere EHBO-er altijd conform de laatst geldende NRR en ERC richtlijnen zoals alle reanimatie en EHBO organisaties in nederland en europa deze hanteren.
In mijn benadering verkrijg ik door het aanroepen en aanschudden
een indicatie van het bewustzijn, waarop ik mijn handelingen ga aanpassen.
Hierna vervolg ik met de A, B, C en
pas daarna de D waarin ik het bewustzijn wederom controleer en nu verder ga verder uitdiepen. Mocht ik (nogmaals) geen reactie krijgen op aanschudden en aanroepen DAN PAS geef ik de pijn prikkel, in de D dus, en niet eerder. Ik geef dus geen pijnprikkel in de benadering.
Dat EHBO-ers de pijnprikkel niet meer aangeleert krijgen heeft puur te maken met welke EHBO opleiding je volgt, de ene organisatie doet het wel, de andere zoals het Oranje kruis (= NRR) doet het weer niet.
Dat geeft echter niet het recht om EHBO-ers die het wel geleerd hebben deze toe te passen
(in de D) om deze af te branden.
Het toepassen van de pijnprikkel wordt kennelijk niet in dank afgenomen door enige artsen en verpleegkundigen, echter het is niet verboden door wet en regelgeving, dus mag het.
Ik wil iedereen er op attenderen dat de ABCDE aardig in opmars is en al door verschillende EHBO organisaties in Nederland is omarmt. Ik beschouw de weerstand van artsen en verpleegkundigen tegen het gebruik van de ABCDE door leken dan ook als een klein deel van de gevestigde orde die zich krampachtig verzet tegen dit fenomeen.
Als zelfs het Oranje Kruis al heel voorzichtig een uitgave publiceert met de ABCDE methode (Gevorderde boek) dan zal menigeen zichzelf moeten afvragen of argeren en vechten tegen deze ontwikkeling wel stand kan houden.
Willem,
Hoe kun je nou als EHBO'er een C probleem 'behandelen' als je een evident B probleem nog niet eens kunt herkennen?
We hebben het in dit topic over de AVPU in de D en niet wat daarvoor komt. De A, B en C al moet zijn gecontroleerd cq opgelost zijn voordat ik eindelijk aan de D toe ben.
Prettige jaarwisseling iedereen.