AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener

Auteur Topic: AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener  (gelezen 58010 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #50 Gepost op: 4 januari 2015, 20:42:02
Citaat van: jelte link=msg=1320002 date=1420398480

Dat is duidelijk maar nu beslist de ambulance bemanning dat het SO die normaal reageert op de pijnprikkel niet mee te nemen. Hoe bewaak je zo'n SO dan want de EHBOer leert alleen ademhaling controleren met het aanschudden. Hoe weet je als EHBOer dat hij niet afzakt van een P naar een U. Dit is vooral van belang bij kleinere evenementen waar geen ALS aanwezig is. Is het dan wel wenselijk dat de EHBOer de pijnprikkel toedient? Mocht dat niet zo zijn vind ik dat de ambulance een bewusteloos SO altijd mee moet nemen omdat een gewone EHBOer een verslechtering niet kan opmerken. Dit betekent dan wel veel korte onnodig opnames omdat slachtoffer na een uur of twee gewoon weer het ziekenhuis uitloopt met een dikke kater.


Het zal allemaal wel. Maar vind je het zelf niet een beetje vreemd dat een Ambulancebemanning een bewusteloos slachtoffer achterlaat? Ik neem aan dat er ieder geval een glucosebepaling is gedaan en dat er een adequate neurologische beoordeling heeft plaatsgevonden.

Een patiënt die alleen nog op een pijnprikkel reageert zit in het grijze gebied. Dat is de 'Danger Zone' en zo'n snuiter hoort niet te worden verzorgd door een EHBO'er. Strikt genomen is de AVP verantwoordelijk. Je weet namelijk niet hoe het beeld zich zal ontwikkelen. Ook de AVP weet dat niet! Ik zou dit als EHBO'er dan ook niet accepteren en ik zou vijf minuten later gewoon weer een ambulance bellen. Dan gaat die patiënt maar een keer onterecht mee naar een ziekenhuis, maar ik zou mij als EHBO'er niet in die situatie laten manoeuvreren en ik zou hiervoor geen verantwoordelijkheid willen dragen.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #51 Gepost op: 4 januari 2015, 20:56:21
Citaat van: Expert link=msg=1320008 date=1420400522
Een patiënt die alleen nog op een pijnprikkel reageert zit in het grijze gebied. Dat is de 'Danger Zone' en zo'n snuiter hoort niet te worden verzorgd door een EHBO'er. Strikt genomen is de AVP verantwoordelijk. Je weet namelijk niet hoe het beeld zich zal ontwikkelen. Ook de AVP weet dat niet! Ik zou dit als EHBO'er dan ook niet accepteren en ik zou vijf minuten later gewoon weer een ambulance bellen. Dan gaat die patiënt maar een keer onterecht mee naar een ziekenhuis, maar ik zou mij als EHBO'er niet in die situatie laten manoeuvreren en ik zou hiervoor geen verantwoordelijkheid willen dragen.

Toch is dat niet zo eenvoudig als je nu schetst. Toen ik op een evenement was als EHBO'er en binnen relatief korte tijd twee keer een ambulance nodig had, kreeg ik van het ambulancepersoneel al het verzoek om de meldkamer even te bellen hoe de hulpverlening op dat evenement geregeld was..
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #52 Gepost op: 4 januari 2015, 21:11:05
Citaat van: Job45 link=msg=1320013 date=1420401381

Toch is dat niet zo eenvoudig als je nu schetst. Toen ik op een evenement was als EHBO'er en binnen relatief korte tijd twee keer een ambulance nodig had, kreeg ik van het ambulancepersoneel al het verzoek om de meldkamer even te bellen hoe de hulpverlening op dat evenement geregeld was..


Ja, en..?


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #53 Gepost op: 4 januari 2015, 21:37:04
Nou, jij schetst de situatie alsof de MKA dan voor de tweede keer een ambulance zal sturen. Ik betwijfel dat. Misschien dat een centralist hier duidelijkheid in kan scheppen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #54 Gepost op: 4 januari 2015, 22:36:59
Soms wel 10x een ambu nodig op een evenement...so what?
Je staat er voor de hulpverlening op het evenement, je bent niet voor vervoer.
Als de veiligheidsregio BLS-zorgverlening door middel van EHBO voldoende vind, dan moeten ze daar maar mee dealen.

Mocht het buiten men kennen en kunnen om zijn, kijk ik als eerste naar ervaring in het team. Mocht ik er niet uit komen bel ik gewoon 112 voor advies. En als er dan een ambu voor niks komt, en die vpk is verontwaardigd dat ze moesten komen voor dit so...dan meld ik gewoon dat de centralist de ambu stuurde en ik enkel om advies vroeg.

Nu zet ik het misschien in een negatief beeld, dit is enkele keren voor gevallen, voornamelijk geen problemen met de MKNN.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #55 Gepost op: 4 januari 2015, 23:03:34
Citaat van: Job45 link=msg=1320023 date=1420403824
Nou, jij schetst de situatie alsof de MKA dan voor de tweede keer een ambulance zal sturen. Ik betwijfel dat. Misschien dat een centralist hier duidelijkheid in kan scheppen.

In dit soort gevallen wordt de OVDG opgeroepen om terplekke te constatteren hoe de evenementenzorg is geregeled, wanener dit niet optimaal is (vergunning en aanvraag geven hier mede info over) kan evenement worden stopgezet door de burgemeester.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #56 Gepost op: 4 januari 2015, 23:04:38
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1320034 date=1420407419
Soms wel 10x een ambu nodig op een evenement...so what?
Je staat er voor de hulpverlening op het evenement, je bent niet voor vervoer.
Als de veiligheidsregio BLS-zorgverlening door middel van EHBO voldoende vind, dan moeten ze daar maar mee dealen.

Mocht het buiten men kennen en kunnen om zijn, kijk ik als eerste naar ervaring in het team. Mocht ik er niet uit komen bel ik gewoon 112 voor advies. En als er dan een ambu voor niks komt, en die vpk is verontwaardigd dat ze moesten komen voor dit so...dan meld ik gewoon dat de centralist de ambu stuurde en ik enkel om advies vroeg.

Nu zet ik het misschien in een negatief beeld, dit is enkele keren voor gevallen, voornamelijk geen problemen met de MKNN.

Blijkt inderdaad wat negatief....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #57 Gepost op: 4 januari 2015, 23:07:35
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1320046 date=1420409078
Blijkt inderdaad wat negatief....
Is wel de waarheid. Er zijn nou eenmaal casussen waarbij een pleeg van de ambu denkt van nou...waar de centralist toch vrijwel meteen de ambu stuurde. Maar zoals ik zei, dit doet zich enkele voor. Maar over het algemeen gaat de samenwerking vlot.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #58 Gepost op: 4 januari 2015, 23:48:29


In dit soort gevallen wordt de OVDG opgeroepen om terplekke te constatteren hoe de evenementenzorg is geregeled, wanener dit niet optimaal is (vergunning en aanvraag geven hier mede info over) kan evenement worden stopgezet door de burgemeester.


Ik denk dat deze opmerking weer in het andere draadje thuishoort wat afgesplitst is.

Maar Joffry komt het voor dat een AVK een SO na grondige controlle maar wel buiten bewustzijn met een P op de AVPU achterlaat bij een EHBO post, omdat hij gewoon stomdronken is en waarschijnlijk  binnen 1 a 2 uur weer gewoon wegloopt? En wordt er dan ook verschil gemaakt of het BLS of ALS evenementen zorg betreft?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #59 Gepost op: 5 januari 2015, 02:17:34
Citaat van: jelte link=msg=1320064 date=1420411709


Ik denk dat deze opmerking weer in het andere draadje thuishoort wat afgesplitst is.

Maar Joffry komt het voor dat een AVK een SO na grondige controlle maar wel buiten bewustzijn met een P op de AVPU achterlaat bij een EHBO post, omdat hij gewoon stomdronken is en waarschijnlijk  binnen 1 a 2 uur weer gewoon wegloopt? En wordt er dan ook verschil gemaakt of het BLS of ALS evenementen zorg betreft?

Er zijn zat dronken figuren die wakker worden door een pijnprikkel, een verlaagd EMV hebben (niet een te laag EMV want dan gaan ze mee) en ter plaatse gelaten kunnen worden om hun alcoholroes uit te laten werken. Vaak worden wij dan geroepen omdat ''men'' het niet vertrouwt, of om er zelf niet mee opgescheept te zitten cq. vervoersprobleem.....(vrienden en familie die geen brakende alcoholmisbruiker/ster in de auto willen..) Glucose, EMV en pupillen worden gecontroleerd, veelal naast een 4 afleidingen ritmestrook, RR, pols Spo2, en als het aanvaardbaar is kan de patient onder voorwaarden (met advies huisarts en 112 bellen bij probleemverergering) ter plaatse worden gelaten, onder andere, er zijn nuchtere personen ter plekke om de alchoholmisbruiker/ster in de gaten te houden, zijligging continueren, halve liter water en paracetamol drinken als de persoon weer goed aanspreekbaar en reagerend is en adequaat kan slikken. Ongeveer zoals het vroeger/nu ging of gaat wanneer men dronken bij de ouders thuis zou komen.

Op openbare weg en evenement (maar ook thuis of in cafe etc)  worden personen door ambu meegenomen die een verdenking alcoholintoxicatie hebben dwz, verlaagd EMV (<12)in combinatie met kans op uitdroging, onderkoeling, geen adequate begeleiding door omstanders/familie/vrienden of evenementenzorg en een somatische problemen zoals lage tensie,te lage glucose, afwijkende pupillen. Dat zijn personen die geobserveerd en evt behandeld moeten worden door ambu en SEH.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod