Ja daar ben ik mij bewust van. Ik word met iets opgescheept met wat ik liever niet wil en ook niet voor ben opgeleid. Ik ben eerste hulp verlener en geen verzorger. Maar wat doe je dan? Wat als je zegt "jullie van de ambulance willen niet vervoeren maar als hij zo goed is hoeft hij dus ook niet op de ehbo-post te verblijven". De eerste hulp is namelijk al verleend door het SO in de stabiele zijligging te leggen en 112 te bellen. Dat is mijn taak en die is voltooid als de AVK het SO overneemt. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar er zal toch weer een overdracht terug moeten komen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd dat als de AVP weigert te vervoeren of ik kan weigeren het bewusteloze SO weer terug te nemen. En als ik dat weiger wat er dan met het SO gebeurt. Wordt die dan gewoon in de berm gelegd. Kan een AVK een bewusteloos SO gewoon achterlaten als niemand de verzorging op zich neemt?
Je
wordt niet met iets opgescheept, je
laat je opschepen. Net zo als de Ambulanceverpleegkundige er zelf voor kiest om weg te rijden, kies jij er zelf voor om daar te zijn en je medewerking te verlenen. Als je dat niet wilt omdat je daarvoor niet bent opgeleid, dan moet je dat dus niet doet. Dan wordt escaleren namelijk erg lastig.
Je kiest er namelijk niet alleen
zelf voor om Eerste Hulp te verlenen, je kiest er
ook zelf voor om de verzorging te accepteren van een persoon die als gevolg van zijn intoxicatie bewusteloos is. Daarmee ben jij dan ook (mede)verantwoordelijk. Als jij dat met vol vertrouwen doet omdat je een pijnprikkel mag toepassen zou ik zeggen; "Be my Guest" en ga je Goddelijke gang.