Remco,
Misschien is het handig als je discussie eerst even volgt voordat je wat opschrijft. Je kunt namelijk je verantwoordelijkheid niet afschuiven op een ander, wanneer je zelf besluit om je medewerking te verlenen aan een evenement waarbij dit soort situaties zich voor doen. Dat weet je vooraf. Jouw keuze, jouw verantwoordelijkheid.
Ehm Expert, niet zo heel sterk om dat punt kracht bij te zetten door alleen je eigen opmerkingen daarover te posten.
Je trekt het citaat ook wel heel erg los van de tekst daar boven waarin ik aan geef hoe ik met mijn beperkingen en verantwoordelijkheid om ga.
Als een AVP dan toch besluit om een slachtoffer achter te laten dan zal ik nog steeds de best mogelijke zorg geven aan het slachtoffert maar die zorg is wel beperkt tot wat je van een EHBO-er kunt verwachten. (Volgens mij was je er toch voorstander van dat EHBO-ers hun beperkingen kennen). Ik heb dan niet ineens magisch de kennis, kunde en middelen van een MMT arts.
Dan kan ik best aan een rechter uitleggen wat ik heb gedaan als het helemaal mis gaat. Namelijk handelen binnen mijn kennis en kunde en professionele hulp inschakelen. En eventueel opnieuw inschakelen. Als het dan toch mis gaat dan zullen ze vast kijken naar mijn handelen en naar die van de AVP. Het kan zijn dat geen van beiden fouten hebben gemaakt, maar beiden zullen worden beoordeeld tegen de achtergrond van hun opleiding, functie etc.
Daarnaast roep ik dan even onderstaande citaat van je in herinnering:
Het zal allemaal wel. Maar vind je het zelf niet een beetje vreemd dat een Ambulancebemanning een bewusteloos slachtoffer achterlaat? Ik neem aan dat er ieder geval een glucosebepaling is gedaan en dat er een adequate neurologische beoordeling heeft plaatsgevonden.
Een patiënt die alleen nog op een pijnprikkel reageert zit in het grijze gebied. Dat is de 'Danger Zone' en zo'n snuiter hoort niet te worden verzorgd door een EHBO'er. Strikt genomen is de AVP verantwoordelijk. Je weet namelijk niet hoe het beeld zich zal ontwikkelen. Ook de AVP weet dat niet! Ik zou dit als EHBO'er dan ook niet accepteren en ik zou vijf minuten later gewoon weer een ambulance bellen. Dan gaat die patiënt maar een keer onterecht mee naar een ziekenhuis, maar ik zou mij als EHBO'er niet in die situatie laten manoeuvreren en ik zou hiervoor geen verantwoordelijkheid willen dragen.
Volgens mij zeggen we dan dus het zelfde. Alleen ga jij er dan van uit dat een EHBO-er altijd kan voorkomen dat die in een situatie komt waarin de AVP niet vervoerd tegen de 'zin' van de EHBO-er.
Dat laatste is waar het door jou geciteerde deel uit mijn post op sloeg. Ik heb er dan niet zo veel moeite mee om dat slachtoffer te 'monitoren' als het de AVP maar heel duidelijk is dat dat zijn beperkingen heeft en dat ik een handelingsperspectief wil met een tijdslimiet waarbinnen verbetering moet optreden. En anders bel ik inderdaad op nieuw.