En mijn punt is dat je daar dan zelf voor kiest, terwijl dat niet tot het domein behoort van de EHBO. Je hebt geen idee wat je jezelf op de hals haalt.
De opmerking over een MMT arts voegt niets toe aan de discussie en kan wat mij betreft achterwege blijven. Het gaat er namelijk om wat je wel kunt en niet om wat je niet kunt.
Ik kies er voor om mij als EHBO-er in te zetten.
Ik kies er voor om professionele hulp in te schakelen.
De AVP kiest er voor om niet te vervoeren.
De mogelijke consequentie daarvan is dat ik dan de zorg heb over iemand waarvoor ik mij niet gekwalificeerd voel en/of ben.
Dan voel ik mij verantwoordelijk voor het geven van de best mogelijke zorg binnen mijn kunnen.
Dat maakt mij echter niet verantwoordelijk voor de eventuele medische gevolgen mocht de keuze van de AVP om niet te vervoeren achteraf niet juist was.
Ik kies er niet voor om te moeten zorgen voor een slachtoffer wat mijn kennis te boven gaat.
Als de rest van de keten faalt kan ik moeilijk een slachtoffer op straat schoppen omdat de ambulance hem niet mee wil nemen. Ik kies er dan niet voor om de zorg voor het slachtoffer zelfstandig voort te zetten. Die keus heeft de AVP voor mij gemaakt. De enige keus die ik dan nog wel heb is roeien met de riemen die ik heb of het slachtoffer aan zijn lot over laten. Wat heeft dan jouw voorkeur?
In theorie zou de AVP alleen slachtoffers achter laten die door de EHBO-er verder verzorgd kunnen worden. Je collega Delta geeft die theorie ook weer.
Achterlaten bij een EHBO-er is in principe hetzelfde als met vrienden of familie naar huis laten gaan: er moet geen verder medisch toezicht nodig zijn, roes uitslapen moet zonder extra risico zijn. Dus intacte reflexen, intacte ademhaling, intacte bloeddruk, ook als er geen prikkels worden toegediend. Lastige overweging!
Als je even wilt aannemen dat de praktijk wel eens anders is wat stel je dan voor? Gewoon niet meer inzetten als EHBO-er?
NB: discussies per tekst worden soms verkeerd geïnterpreteerd. Ik zoek geen ruzie, maar ik snap niet helemaal wat je nu wilt van de EHBO-er. Welke mogelijkheden heb ik als EHBO-er dan om te voorkomen dat ik in die situatie kom anders dan stoppen als EHBO-er?