Het Zwolse (grondgebonden) MMT kent naast primaire inzetten ook een aantal secundaire inzetcriteria.
Onder de primaire inzetten horen b.v. een kinder reanimatie. Onder secundaire inzetten o.a. een GCS < 8, bedreigde ademhaling/ circulatie. De inzetcritaria zijn overigens wel erg ruim genomen: de heli kan vrijwel op alles vliegen.
Mijn ervaringen zijn positief. Ik kan mijn professionaliteit prima uitbuiten in het bijzijn van een MMT arts.Als het MMT ter plaatse is gebeurd een en ander in overleg. Indien de kwaliteiten van de MMT arts niet noodzakelijk zijn, dan zijn er in ieder geval toch een paar extra handen ter plaatse. Ik kan “mijn”werk blijven doen en het MMT ondersteund.
Belangrijk gegeven is dat de komst van een MMT niet vertragend mag werken op het transport. Desnoods kan een rendez-vous worden afgesproken.
De discussie of een MMT inzet nodig is, is een geheel andere. Vaak kan dat pas achteraf beoordeeld worden. Als men nou eens ophoud te zeuren over te weinig inzetten en naar de cijfers kijkt en op juiste waarde interpreteert, kunnen duidelijke inzet criteria geformuleerd worden. Op die manier wordt er ook zuiniger met geld omgegaan en vinden er geen (risicovolle) niet noodzakelijke starts en landingen plaats.
Overigens ben ik het roerend eens dat een MMT bij een (niet traumatische) reanimatie geen meerwaarde heeft. De competenties van het ambulanceteam zijn ruim voldoende om dit aan te kunnen.