Na 14 jaar ervaring als ambupleeg en daarvoor nog meer, denk ik dat wij zo langzamerhand wel aan de top van ons kunnen en mogen gekomen zijn. De reden waarom ik denk dat wij geen anesthesiemiddelen in onze handen moeten gaan krijgen. Natuurlijk een aap kan je kunstjes leren en protocollen kunnen geschreven en geleerd worden maar daar ben je er niet mee. Ja, er zijn collega's die best weten wat ze doen, maar ook veel (nieuwe )collega's die het (nog) niet weten. Wat als plan 1 en 2 mislukken, hoeveel plannetjes zijn er dan nog?
Laten we de anetshesie over laten aan diegene die daar voor geleerd heeft, het is duidelijk dat middelen als bijv. sux en etho nogal wat invloed hebben ook op allerlei andere lichaamsfuncties, kunnen wij daar wel voldoende op inspelen?
Esmeron wordt ook genoemd, wel een langdurig werkend middel, plan 1 en 2 nodig maar ook zeker een 3 want de intubatie moet dan zeker lukken.
Kapbeademen is een kunst die je kan leren, maar het is geen gezekerde ademweg zeker niet in een rijdende ambulance en wie kan het bij een onrustige patient 20 minuten goed blijven volhouden?
Er wordt gerefereerd aan studies in Amerika, ook daar zijn voor en tegenstanders van anesthesiemiddelen in paramedische handen, kijk maar in het Air Medical Journal, het is niet allemaal zo eenvoudig. Het verschilt van staat tot staat dat is correct, ik ben al vele malen op werkbezoek geweest in Amerika bij veel verschillende diensten maar ook hier is men heel voorzichtig en niet alleen maar op juridische gronden.
Wat betreft de MMT's, waarom kunnen wij niet samenwerken? Wanneer de centralist eerder waarschuwt (volgens inzetcriteria) en opstart zijn ze eerder ter plaatse en kunnen assisteren. Er wordt gezegd dat de MMT's zich bedreigd voelen maar is het ook niet een beetje andersom, vinden wij ambulanceverpleegkundigen het ook niet vervelend dat er meegekeken en beslist wordt? Laten we onze ego's nu eens opzij zetten, de patient is toch de belangrijkste in deze?
Tja de dokter de baas (nova) nee dat hoeft niet, in het noorden werken we prima samen.