Vergunningen weet ik niet veel van maar ik heb ze nog nooit gezien, niet op de openbare weg en niet op eigen terrein. De eerder genoemde clickmelding heb ik ook nog nooit meegemaakt en toch werk ik regelmatig met kranen tot zo'n 400 ton.
Wel moeten wij bij grotere bedrijven, of kleinere die hijswerken serieus nemen, vooruit een hijsplan indienen, dit stellen we op ism de kraanverhuurder.
In dit hijsplan zijn onder meer de gewicht(en) van de last(en), de afstand van de lasten tot hart van de kraan, ondergrondse leidingen en kabels, gewichten van het transport en de kraan (of kranen) als ook obstakels bovengronds opgenomen. Aan de hand van dit plan worden eventuele afzettingen bepaald maar ook de noodzakelijke capaciteit van de kraan.
Helaas hebben sommige verhuurders dan de neiging om een kraan te sturen welke net de capaciteit heeft om de klus volgens het hijsplan te kunnen doen en kan een onverwacht obstakel (een geparkeerde auto bijvoorbeeld) er zomaar voor zorgen dat de kraan te licht is geworden omdat het transport verder van de kraan af moet staan. Het is dan de verantwoording van de machinist welke gevolgen daar aan hangen, gaat hij wel hijsen door de beveiliging te overbruggen of laat hij een andere, zwaardere, kraan komen.
Bedenk je wel dat bij een noodstoomketel van 32 ton die een meter verder van de kraan afstaat kan betekenen dat je bijvoorbeeld geen 250 tons kraan nodig hebt maar een 300 tonner. En de ene keer kiest een machinist voor het overbruggen, en dus bewust een extra risico te nemen, de andere keer is het einde oefening en mag er een andere kraan komen. In het laatste geval ben je zomaar een paar uur later aan het hijsen....
Uiteindelijk maakt het voor de mensen die de kraan hebben ingehuurd niks uit welke beslissing de machinist neemt, hij neemt zijn verantwoording en het eventuele risico op kantelen. Uiteraard helpen wij de machinist wel met de beslissing als wij vinden dat het overbruggen te grote risico's mee gaat brengen want wij kunnen de werkzaamheden natuurlijk ook weigeren uit te voeren met een overbrugde kraan, daar telt onze ervaring natuurlijk ook en de bruidegom in dit topic zou zo maar door de machinist overtuigt kunnen zijn dat het allemaal wel los zou lopen met de risico's.
Een aantal jaren geleden heeft in Enkhuizen een evenement plaats gevonden van de VW bus club en daar was ook een kraan aanwezig met een manschappenkooi om de mensen een blik vanuit de lucht over het terrein en de omgeving te geven. Als organisator heb ik daar samen met de machinist en de verhuurder best wel even over nagedacht hoe dit veilig moest gebeuren wat resulteerde in een 60 tons kraan, valgordels en een veiligheidsman in de bak en op de grond met porto's en allerhande harde afzettingen. Sommige risico's wil je gewoon tot een minimum beperken maar een aparte vergunning voor de kraan was niet nodig. (gaf overigens wel hele mooie plaatjes)