GRIP 1 (kraan valt op woning bij huwelijksaanzoek) Maria Henegouwenstraat - IJsselstein 13-12-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (kraan valt op woning bij huwelijksaanzoek) Maria Henegouwenstraat - IJsselstein 13-12-2014  (gelezen 21662 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Citaat van: Gijs link=msg=1314255 date=1418511114
Bij het zien van de beelden is duidelijk te zien dat de linker achter steunpoot niet volledig is uit gezet.
-Het opstellen van de kraan is onder verantwoordelijkheid van de kraanmachinist.
-Bij het hijsen van personen dient ten alle tijden een rigger aanwezig te zijn in de personenhijsbak.
-Hijswerk dient te worden gestopt bij windkracht 6
-Bij het hijsen dient contact te zijn tussen machinist en diegene welke toezicht houd of aanwijzingen geeft. indien geen visueel contact mogelijk is , dient men gebruik te maken van portofoons.
- Grondbelasting dient aangepast te zijn aan de leidingen en kabels ( verplichte clickmelding)
-Afzetting dient aanwezig te zijn opdat niemand onder de belaste kraanarm of last kan komen. Wederom een rigger met ervaring aanwezig.

Bron: 1e  AI-17 Hijs- en hefgereedschappen en veilig hijsen.
         2e  Verticaal Transport Gids uitgegeven door Vereniging Verticaal Transport.

Getuige vertelde vanavond op het nieuws dat de kraanmachinist met zijn afstandsbediening tussen de tuinen (brandgang?) liep op het moment dat het verkeerd ging.
Maakt dit dan nog uit v.w.b. een rigger ?
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Bij het werken met een afstandsbediening, zal in de praktijk geregeld voorkomen dat de machinist onvoldoende zicht heeft op zijn machine.
Hiervoor moeten extra voorzorgsmaatregelen worden genomen om te voorkomen van ongevallen, afschermen bewegende delen van de kraan en het werkgebied van de machinist aanpassen. Vrij van obstakels afzetten doormiddel van een harde afzetting.
Tevens dient er toezicht uitgeoefend te worden op de afgezette kraan om niet in de nabijheid van de kraan te komen, bijvoorbeeld in een bewoond gebied.
De machinist moet vrij kunnen bewegen over de plaats waar wordt gehesen.
Bij het aanslaan of hijsen dien een tweede persoon in de onmiddellijke nabijheid van de kraan te zijn. Deze persoon dient kennis te hebben van de kraan en gecertificeerd te zijn.
Machinist dient overzicht te hebben over de last en de bewegingen.
Signalering op de kraan dat deze op afstand wordt bediend is vereist.

Standpunt Vereniging Verticaal Transport:
Tijdens gebruik van de afstandsbediening verricht de machinistgeen andere werkzaamheden.
De last wordt niet aangeslagen door de machinist, behalve bij tot de kraan behorende onderdelen.
Bij instappen begint de inzet.


Danny77

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
Zit er op hijskranen geen alarm zodra deze het maximale bereik hebben gehaald ?

Bij brandweerhoogwerkers zit dit systeem wel op: maximaal stempelen = maximaal bereik. Niet volledig gestempeld, wordt de vlucht van de mast beperkt.

Danny


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Danny77 link=msg=1314302 date=1418555203
Zit er op hijskranen geen alarm zodra deze het maximale bereik hebben gehaald ?

Bij brandweerhoogwerkers zit dit systeem wel op: maximaal stempelen = maximaal bereik. Niet volledig gestempeld, wordt de vlucht van de mast beperkt.

Danny

Ja ook op kranen zit een beveiliging tegen overbelasten. Of deze is gekoppeld aan het opstellen van de stempels weet ik niet.
Wel kun je de beveiliging overbruggen, dit wordt ook vastgelegd in de blackbox indien aanwezig, en de kraan zal een stuk trager werken. Zover ik weet (maar hang me niet op) heeft de beveiliging geen invloed op de vlucht, dit zou namelijk het wisselen van het hijsblok of "op meer draden zetten" van de kraan een stuk vervelender maken.

Wat ik altijd van de machinisten heb begrepen is het eigenlijk kinderspel om een kraan op zijn kant te leggen. Niet alleen door de beveiliging te overbruggen maar ook, zoals je op de filmpjes ziet, door het breken van de stroppen of kettingen is het mogelijk om de kraan zelfs over de kant te gooien waar niet op gehesen wordt, heeft iets te maken met de vrijkomende krachten en het doorbuigen van de giek.

Leuk om eens te zien hoeveel een giek doorbuigt wanneer er gehesen wordt, dat is best wel iets wat we als leken vergeten maar waar je echt wel rekening mee houden moet als machinist, het hijspunt hangt zomaar opeens niet meer recht boven je last.
Als wij huurketels laden (nood stoomketels) dan zal de machinist ook altijd uiterst voorzichtig de ketel oppakken totdat deze volledig in de kraan hangt, doet hij dat niet dan moet hij er zomaar twee optillen  O0
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Helemaal mee eens  KLF
Bij instappen begint de inzet.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Vergunningen weet ik niet veel van maar ik heb ze nog nooit gezien, niet op de openbare weg en niet op eigen terrein. De eerder genoemde clickmelding heb ik ook nog nooit meegemaakt en toch werk ik regelmatig met kranen tot zo'n 400 ton.

Wel moeten wij bij grotere bedrijven, of kleinere die hijswerken serieus nemen, vooruit een hijsplan indienen, dit stellen we op ism de kraanverhuurder.
In dit hijsplan zijn onder meer de gewicht(en) van de last(en), de afstand van de lasten tot hart van de kraan, ondergrondse leidingen en kabels, gewichten van het transport en de kraan (of kranen) als ook obstakels bovengronds opgenomen. Aan de hand van dit plan worden eventuele afzettingen bepaald maar ook de noodzakelijke capaciteit van de kraan.
Helaas hebben sommige verhuurders dan de neiging om een kraan te sturen welke net de capaciteit heeft om de klus volgens het hijsplan te kunnen doen en kan een onverwacht obstakel (een geparkeerde auto bijvoorbeeld) er zomaar voor zorgen dat de kraan te licht is geworden omdat het transport verder van de kraan af moet staan. Het is dan de verantwoording van de machinist welke gevolgen daar aan hangen, gaat hij wel hijsen door de beveiliging te overbruggen of laat hij een andere, zwaardere, kraan komen.
Bedenk je wel dat bij een noodstoomketel van 32 ton die een meter verder van de kraan afstaat kan betekenen dat je bijvoorbeeld geen 250 tons kraan nodig hebt maar een 300 tonner. En de ene keer kiest een machinist voor het overbruggen, en dus bewust een extra risico te nemen, de andere keer is het einde oefening en mag er een andere kraan komen. In het laatste geval ben je zomaar een paar uur later aan het hijsen....

Uiteindelijk maakt het voor de mensen die de kraan hebben ingehuurd niks uit welke beslissing de machinist neemt, hij neemt zijn verantwoording en het eventuele risico op kantelen. Uiteraard helpen wij de machinist wel met de beslissing als wij vinden dat het overbruggen te grote risico's mee gaat brengen want wij kunnen de werkzaamheden natuurlijk ook weigeren uit te voeren met een overbrugde kraan, daar telt onze ervaring natuurlijk ook en de bruidegom in dit topic zou zo maar door de machinist overtuigt kunnen zijn dat het allemaal wel los zou lopen met de risico's.

Een aantal jaren geleden heeft in Enkhuizen een evenement plaats gevonden van de VW bus club en daar was ook een kraan aanwezig met een manschappenkooi om de mensen een blik vanuit de lucht over het terrein en de omgeving te geven. Als organisator heb ik daar samen met de machinist en de verhuurder best wel even over nagedacht hoe dit veilig moest gebeuren wat resulteerde in een 60 tons kraan, valgordels en een veiligheidsman in de bak en op de grond met porto's en allerhande harde afzettingen. Sommige risico's wil je gewoon tot een minimum beperken maar een aparte vergunning voor de kraan was niet nodig. (gaf overigens wel hele mooie plaatjes)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Duidelijk de praktijk en de theorie, welke redelijk met elkaar overeenkomen
Bij instappen begint de inzet.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: warhamstr link=msg=1314244 date=1418508804
Je mag geen manbak gebruiken als er andere mogelijkheden zijn. Dus dat is hier zeer zeker het geval.

Da's een hele goeie.

IPAF verwelkomt het rapport van de FEM Product Group for Cranes and Lifting Equipment waarin staat dat kranen niet moeten worden gebruikt voor het hijsen/heffen van mensen, behalve in uitzonderlijke situaties waarin aan alle veiligheidseisen is voldaan en de gebruiker zelf de verantwoordelijkheid draagt.

FEM (Fédération Européenne de la Manutention) is de Europese fabrikantenorganisatie voor fabrikanten van goederenbehandeling. In haar rapport van 16 mei 2011 (document FEM CLE MC N 0284) vermeldt de FEM Product Group for Cranes and Lifting Equipment dat: "Mobiele kranen moeten nooit worden gebruikt voor entertainmentdoeleinden, bijvoorbeeld het hijsen/heffen van personen voor shows, bungeejumping, dinner-in-the-sky of hijsen/heffen van andere structuren met mensen op de onderliggende structuur (bijvoorbeeld tenten ophijsen! Mobiele kranen zijn niet ontworpen voor het hijsen/heffen van personen; ze mogen alleen in specifieke werksituaties medewerkers in een manbak hijsen/heffen, en dan op de meest veilige momenten."

Kan qua verzekering inderdaad een interessante casus worden. Wellicht had het kraanbedrijf een dergelijke klus nooit mogen accepteren. Het staat de opdrachtgever altijd vrij om een out-of-the-box verzoek in te dienen en vervolgens is het, mijns inziens, de verantwoordelijkheid van het kraanbedrijf om daar al dan niet op in te gaan. Zij zouden moeten weten waar ze mee bezig zijn, de onwetende burger niet, die betaalt alleen maar voor de dienst.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #48 Gepost op: 14 december 2014, 15:07:48
Op de link onderaan het nieuwsitem van SBS Hart van Nederland met interview kraanmachinist.


Hoogwerker IJsselstein staat weer
Gepubliceerd: Zaterdag 23:00 Update: Vandaag 11:58

De hoogwerker die zaterdagmorgen na een huwelijksaanzoek in IJsselstein op het dak van een huis belandde, is weer overeind gezet.
 
Een woordvoerder van de brandweer meldde zaterdagavond rond 19.15 uur dat bergers minimaal twee uur nodig hebben gehad om ervoor te zorgen dat de kraan weer stabiel en veilig kwam te staan. Uiteindelijk zijn er maar liefst 32 woningen in de straat tijdelijk ontruimd. De bewoners werden opgevangen door de gemeente.
 
Een buurtbewoner had de hoogwerker zaterdagmorgen ingehuurd om zijn vriendin op bijzondere wijze ten huwelijk te vragen. Dat ging echter helemaal fout, de kraan kantelde en kwam op het dak van de achterburen terecht. Enkele uren later ging het weer mis toen een tweede kraan was aangekomen om de eerste omhoog te takelen. Het voertuig viel terug waardoor het gat in het dak alleen maar groter werd.

Bron + Video SBS nieuws: http://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2014/hoogwerker-ijsselstein-staat-weer/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Deze meneer die de verslagever te woord staat is de directeur, en spreekt alsof hij de machinist was tijdens dit incident.
Bij instappen begint de inzet.