GRIP 1 (kraan valt op woning bij huwelijksaanzoek) Maria Henegouwenstraat - IJsselstein 13-12-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (kraan valt op woning bij huwelijksaanzoek) Maria Henegouwenstraat - IJsselstein 13-12-2014  (gelezen 21639 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.



klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: warhamstr link=msg=1314244 date=1418508804
Je mag geen manbak gebruiken als er andere mogelijkheden zijn. Dus dat is hier zeer zeker het geval.

Ik weet niet of je dat zo rechtlijnig kunt / mag stellen. In 99 van de 100 gevallen waarin een manbak wordt gebruikt is er namelijk echt wel een andere oplossing, veelal gewoon een steiger laten slaan. Het is mijns inziens net als met het gebruik van ladders, voor kort durende werkzaamheden gewoon toegestaan (ook voor grotere hoogte)

Citaat
Bron: http://www.ipaf.org/nl/resources/nieuws/article/kranen-zijn-niet-ontworpen-om-mensen-te-heffen-ipaf-verwelkomt-fem-statement

    IPAF verwelkomt het rapport van de FEM Product Group for Cranes and Lifting Equipment waarin staat dat kranen niet moeten worden gebruikt voor het hijsen/heffen van mensen, behalve in uitzonderlijke situaties waarin aan alle veiligheidseisen is voldaan en de gebruiker zelf de verantwoordelijkheid draagt.

    FEM (Fédération Européenne de la Manutention) is de Europese fabrikantenorganisatie voor fabrikanten van goederenbehandeling. In haar rapport van 16 mei 2011 (document FEM CLE MC N 0284) vermeldt de FEM Product Group for Cranes and Lifting Equipment dat: "Mobiele kranen moeten nooit worden gebruikt voor entertainmentdoeleinden, bijvoorbeeld het hijsen/heffen van personen voor shows, bungeejumping, dinner-in-the-sky of hijsen/heffen van andere structuren met mensen op de onderliggende structuur (bijvoorbeeld tenten ophijsen! Mobiele kranen zijn niet ontworpen voor het hijsen/heffen van personen; ze mogen alleen in specifieke werksituaties medewerkers in een manbak hijsen/heffen, en dan op de meest veilige momenten."

Ook dit is "slechts" een aanbeveling van de fabrikanten en geen wetgeving. In geval het door mij aangehaalde evenement (ruim voor deze aanbeveling) is er met de betrokkenen uitvoerig overleg geweest hoe e.e.a. veilig kon worden uitgevoerd, dit was in elk geval met voldoende ruime afzettingen en communicatie met veiligheidsmensen in de bak en op de grond EN alleen met kraan maximaal opgetopt, dus last zo dicht mogelijk bij de kraan.

Het is net als met het gebruik van een Heftruck met manbak, met de nodige aanpassingen en voorschriften gewoon uitvoerbaar, een daarvan is een machinist die continu de controle over de kraan heeft, hetgeen je in deze opstelling kunt betwijfelen aangezien het (over)zicht over de gehele opstelling ontbrak en de kraan niet volledig was gestempeld.
Als de verzekering een probleem maakt, en daar zie ik alle mogelijkheden toe, dan zijn dat twee punten die zeker mee zullen wegen in het beoordelen van de claim.

Ik lees nergens dat de voormalige arbeidsinspectie een onderzoek in heeft gesteld, iets wat mijns inziens zeker terecht zou zijn geweest, niet alleen ten aanzien van het stempelen van de kraan en het niet volledig zicht hebben op de opstelling maar zeker ook ten aanzien van de eerste bergingspoging waarbij ik van mening ben dat er aan het vakmanschap van de machinisten EN wellicht de monteurs van het bedrijf getwijfeld mag worden. Elke persoon die met regelmaat met kranen en lasten werkt weet m.i. dat je een last van dergelijke afmetingen (de giek van de eerste kraan) niet met een "gestropte" hijsband kunt tillen. Neem als voorbeeld een lengte pijp en hijs deze met 1 strop op ongeveer een 75 cm uit het midden. De pijp zal met een kant naar beneden gaan hangen en met een beetje geluk uit de stropschuiven, hier speelt het gevaar van de scherpe hoeken zoals van de kraangiek nog niet eens mee.

Al met al genoeg mogelijkheden om binnen de arbowet alle adviezen te omzeilen en voor de verzekering genoeg opties om er een langdurig slepend verhaal van te maken, wellicht ten nadele van de bewoners want wie gaat hen uiteindelijk schadeloos stellen en binnen welk tijdsbestek.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #52 Gepost op: 14 december 2014, 18:51:51
Verloofd paar IJsselstein: We hebben dit nooit gewild.


IJSSELSTEIN - Het stel dat dit weekend betrokken was bij een bizar verlopen huwelijksaanzoek in IJsselstein, is terug uit Parijs.

De man vroeg zaterdag in de Maria van Henegouwenstraat zijn vriendin ten huwelijk vanaf een hoogwerker. De kraan viel vervolgens bovenop het dak van de buren. Tijdens de berging ging het opnieuw mis en viel de kraanarm voor de tweede keer op het huis.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Een ieder, op welke wijze dan ook, betrokken bij de afhandeling en hereniging van de mensen in Ijsselstejn sterkte
Bij instappen begint de inzet.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Citaat van: Danny77 link=msg=1314302 date=1418555203
Zit er op hijskranen geen alarm zodra deze het maximale bereik hebben gehaald ?

Bij brandweerhoogwerkers zit dit systeem wel op: maximaal stempelen = maximaal bereik. Niet volledig gestempeld, wordt de vlucht van de mast beperkt.

Danny
Dit wisselt per kraan. Elke kraan waar je een hijsbewijs voor nodig hebt heeft een LMB(last moment beveiliging). De LMB weegt de last en berekent of dat met de configuratie van de kraan veilig te tillen is. Wanneer de LMB vindt dat de last te zwaar is kan je twee dingen doen; de last op de grond zetten of de LMB uit zetten.
De LMB houdt rekening met het gewicht van de last, de lengte van de mast, de hoek van de mast, de hoeveelheid contragewicht en de breedte van de stempels. In theorie kan je niets fout doen, in de praktijk moet je soms nog even nadenken.
Niet elke kraan levert alle parameters automatisch aan bij de LMB, dan moet je handmatig invoeren welke mastlengte je gebruikt en hoe breed je stempels staan. Zolang je dat doet zal de LMB(mits goed geprogrammeerd) op tijd ingrijpen. Een hoogwerker heeft die handicap niet want daarvan is de configuratie vooraf bekent en door de gebruiker niet meer aan te passen.

kracht * arm = kracht * arm
Zolang die aan de kant van de kraan het grootst is blijft alles staan, als last * arm groter is dan kraan * arm ligt de hele boel bij de buren op zolder.

Dit is een kleine samenvatting van de capaciteiten van de kraan(pdf)

Je ziet dat de kraan met maximale stempelbasis tot 27M(80ft) kan hijsen, bij halve stempelbasis is het nog maar 15M(45ft). Nu mag jij op google maps eens kijken hoe ver het is vanaf de kraan tot aan het raam van de bruid.... ;)


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
http://www.nu.nl/binnenland/3953199/koppel-van-omgevallen-kraan-ijsselstein-keert-terug-van-reis.html

Het stel dat zaterdag verantwoordelijk was voor een bizar ongeval met een omgevallen hoogwerker in IJsselstein, is teruggekeerd uit Parijs.
Ze waren daarheen vertrokken nadat de vrouw het huwelijksaanzoek van de man had geaccepteerd.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Mag ik onbeleefd, maar wel geïnteresseerd, vragen waar je de wetenschap vandaan hebt dat het betreffende stel verantwoordelijk is voor het bizarre ongeval?
Bij instappen begint de inzet.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Klik op de link en je hebt je antwoord..


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Denk niet dat de media de aangewezen instanties is om de verantwoordelijkheid aan te wijzen, dan wel te stellen.
In het zelfde stuk wordt verwezen naar een aantal geconstateerde hiaten, welke er toe hebben geleid dat dit kon gebeuren.
Ik vind het dan ook niet juist als er geen uitspraak is of enig rapport is waaruit blijkt dat het stel verantwoordelijk is voor het incident.
Bij instappen begint de inzet.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Gijs link=msg=1314408 date=1418593018
Denk niet dat de media de aangewezen instanties is om de verantwoordelijkheid aan te wijzen, dan wel te stellen.
In het zelfde stuk wordt verwezen naar een aantal geconstateerde hiaten, welke er toe hebben geleid dat dit kon gebeuren.
Ik vind het dan ook niet juist als er geen uitspraak is of enig rapport is waaruit blijkt dat het stel verantwoordelijk is voor het incident.

Je zou opzich overal een probleem van kunnen maken, maar als je logisch nadenkt ontdek je misschien dat het niet om de juridische verantwoordelijkheid gaat. Anders is het sowieso altijd nog de man. De vrouw wist immers niet eens wat er ging gebeuren.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens