GRIP 1 Middelbrand (brandgerucht smeulende asbak) Schiphol boulevard - Schiphol 15-12-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Middelbrand (brandgerucht smeulende asbak) Schiphol boulevard - Schiphol 15-12-2014  (gelezen 6473 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
p2kflex
21:00:35 15-12-14GROUP-1Prio 1 Onderzoek brandgerucht Schiphol Boulevard Schiphol [ 9230 ]
0108311BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Blusploeg)
0108381BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Lichtkrant)
p2kflex
21:02:31 15-12-14GROUP-1Prio 1 Onderzoek brandgerucht (Middelbrand) Schiphol Boulevard Schiphol [ 1293 9130 1294 ]
MB0108321BRW Kennemerland (Schiphol Rijk) (Blusploeg)
MB0108382BRW Kennemerland (Schiphol Rijk) (Lichtkrant)
MB0127185BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Communicatie Adviseur Veiligheidsregio)
MB0127860BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Infocode Opschaling)
MB0106550BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Leider COPI)
MB0106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
MB0127025BRW Veiligheidsregio Kennemerland (VRK Fotograaf Hoofddorp)
MB0106515BRW Veiligheidsregio Kennemerland (HOvD)
p2kflex
21:03:14 15-12-14GROUP-1Prio 1 Onderzoek brandgerucht (Middelbrand) (Grip 1) Schiphol Boulevard Schiphol [ 1204 1290 1285 ]
GRIP 10107084BRW Kennemerland (Haarlem West) (Besturing Kazerne)
GRIP 10107081BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant)
GRIP 10107059BRW Kennemerland (Haarlem West) (Personeel Speciale Voertuigen)
GRIP 10107070BRW Kennemerland (Haarlem) (Coördinator Logistiek Inzet)
GRIP 10128005BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Burgemeester Haarlemmermeer)
GRIP 10127185BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Communicatie Adviseur Veiligheidsregio)
GRIP 10127810BRW Veiligheidsregio Kennemerland (GRIP 1 Infocode)
GRIP 10127860BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Infocode Opschaling)
GRIP 10127170BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Informatiemanager CoPI)
GRIP 10106550BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Leider COPI)
GRIP 10127025BRW Veiligheidsregio Kennemerland (VRK Fotograaf Hoofddorp)
GRIP 10106575BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Compagnie Commandant)
GRIP 10128025Veiligheidsregio Kennemerland (AOV Haarlemmermeer)
GRIP 10127995Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Bevolkingszorg)
p2kflex
21:06:18 15-12-14GROUP-1A1 (AKE-INCI-1) 12185 OvDGN 12159 12158 OvDGZ 12183 12146 12315 Schiphol Boulevard Schiphol
0126146Ambu 12-146 (GGD Kennemerland)
0126158Ambu 12-158 (Witte Kruis Kennemerland)
0126159Ambu 12-159 (Witte Kruis Kennemerland)
0126183Ambu 12-183 (Ambulance Amsterdam Kennemerland)
0126185Ambu 12-185 (Ambulance Amsterdam Kennemerland)
0126803MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G 803)
0126804MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G 804)
0126999MKA Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)


Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
p2kflex
21:10:37 15-12-14GROUP-2afschaling grip 0
0107070BRW Kennemerland (Haarlem) (Coördinator Logistiek Inzet)
0128005BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Burgemeester Haarlemmermeer)
0127185BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Communicatie Adviseur Veiligheidsregio)
0127810BRW Veiligheidsregio Kennemerland (GRIP 1 Infocode)
0127860BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Infocode Opschaling)
0127170BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Informatiemanager CoPI)
0106550BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Leider COPI)
0127025BRW Veiligheidsregio Kennemerland (VRK Fotograaf Hoofddorp)
0106575BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Compagnie Commandant)
0127320MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G Noord Groepscode)
0127325MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G Zuid Groepscode)
0128025Veiligheidsregio Kennemerland (AOV Haarlemmermeer)
0127995Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Bevolkingszorg)
p2kflex
21:10:35 15-12-14GROUP-1A1 Grip 0 OvDGZ Schiphol Boulevard Schiphol
0126804MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G 804)
0126999MKA Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)
p2kflex
21:10:05 15-12-14GROUP-1A1 Grip 0 OvDGN Schiphol Boulevard Schiphol
0126803MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G 803)
0126999MKA Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)


JanWillemHam

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Tweet @BrandweerKEN: '#middelbrand #schiphol afschaling grip0. Betrof smeulende asbak. Einde berichtgeving ^ pv'
Twitter: @JanWillemHam | Freelance Foto- en Videograaf in regio Rotterdam e.o.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Waarom wordt er op Schiphol zo snel opgeschaald naar een GRIP 1 situatie? Heeft dit te maken met het feit dat Schiphol een risicolocatie is en men geen onnodige risico's wil lopen? Of ligt er een dieper verborgen reden ten grondslag van de snelle opschaling?


Wingman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Hoog risico locatie....veel mensen...onverwachte grote consequenties.....


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Opschaling op Schiphol is voor een groot gedeelte geregeld in diverse scenario's. In dit geval: middelbrand = grip 1.

Je zit met een complexe gebouwenstructuur waarin zich een onbekende hoeveelheid mensen bevind, en meer dan vermoedelijk niet een exacte locatie van de brand (of asbak  :-\ )

Beter een keer te veel opschalen dan één keer te laat.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: p2Elst link=msg=1314621 date=1418675748
Waarom wordt er op Schiphol zo snel opgeschaald naar een GRIP 1 situatie? Heeft dit te maken met het feit dat Schiphol een risicolocatie is en men geen onnodige risico's wil lopen? Of ligt er een dieper verborgen reden ten grondslag van de snelle opschaling?

GRIP is een coördinatieniveau en zegt niet over de grootte van een incident. Op Schiphol is blijkbaar vaak behoefte aan coördinatie. Ik kan me dat goed voorstellen, aangezien er al snel met veel partijen afgestemd zal moeten worden. Ik denk bijvoorbeeld aan de eigen beveiliging, BHV, Marechaussee, luchtverkeersleiding, degene die verantwoordelijk is voor de incheckbalies, terminals etc.

Eventjes een vertrekhal of terminal (tijdelijk) afsluiten heeft natuurlijk gigantische consequenties.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Op de Schipholboulevard liggen het WTC, het Sheraton- en Hilton Hotel en parkeergarages die onderling verbonden zijn met een soort tunnel en deze tunnel begint in de aankomsthal.
Ik kan mij wel voorstellen dat dit allemaal meespeelt bij de alarmering.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: Fireball link=msg=1314693 date=1418724954
GRIP is een coördinatieniveau en zegt niet over de grootte van een incident. Op Schiphol is blijkbaar vaak behoefte aan coördinatie. Ik kan me dat goed voorstellen, aangezien er al snel met veel partijen afgestemd zal moeten worden. Ik denk bijvoorbeeld aan de eigen beveiliging, BHV, Marechaussee, luchtverkeersleiding, degene die verantwoordelijk is voor de incheckbalies, terminals etc.

Eventjes een vertrekhal of terminal (tijdelijk) afsluiten heeft natuurlijk gigantische consequenties.

De brand heeft betrof een smeulende asbak welke zich op de Schiphol boulevard bevond. Deze boulevard ligt "ver weg" van de vertrekhallen, aankomsthallen, station en al helemaal van de terminals dus daarvoor was een GRIP opschaling niet nodig. Maar zoals Bert56 al aangeeft: aan de boulevard ligt het WTC en 2 hotels en een aantal parkeergarages. Dit ontruimen is een behoorlijke klus vooral omdat bijvoorbeeld het WTC altijd een onbekend aantal personen aanwezig zijn, hetzelfde geldt voor de parkeergarages.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Het is wat SMK Foxtrot zegt:
Citaat van: SMK Foxtrot link=msg=1314691 date=1418723153
Opschaling op Schiphol is voor een groot gedeelte geregeld in diverse scenario's. In dit geval: middelbrand = grip 1.
(...)

Zie ook Crisisbestrijdingsplan Schiphol: http://www.vrk.nl/media/4623/2013-12-04-cbp-s-versie-1.9.pdf (onder 1.2)
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening