Iemand die iets weet van asbest stelt zich daar natuurlijk grote vragen bij. Het lijkt mij onmogelijk om op zo een korte tijd alle vezels die zijn neergekomen op gebouwen en in straten volledig te verwijderen.
Is natuurlijk niet mogelijk om echt alle asbestresten op te ruimen. Ik heb ook even staan praten met een toezichthouder van het asbestsaneringsbedrijf en die vertelde me ook dat het gewoon onmogelijk is om alle deeltjes op te ruimen. De gemeente erkent ook dat de binnenstad niet geheel asbestvrij is. Zo zouden er nog asbestresten in de kerstversieringen, daken, balkons etc zitten en dat wordt de komende tijd nog opgeruimd. De asbestruimers lopen dus ook nog gewoon rond in de stad, om alle eventuele opgewaaide asbestdelen op te ruimen. Maar de gemeente communiceert met opzet niet in dezelfde berichten mvt. 'Roermond Open' dat er nog asbest in de binnenstad ligt, want dat zou roet (eigenlijk asbest
) in het eten gooien. Ze hebben namelijk tienduizenden euro's uitgetrokken om winkelend publiek de komende dagen naar de Roermondse binnenstad te lokken. Als je dan in de zelfde tweet vermeldt dat er her en der nog asbest te vinden is dan roept dat bij de mensen ook vraagtekens op.
En ik ben het met je eens dat het inderdaad wel erg rap is gegaan. Eerst werd er nog verwacht dat zondagochtend op z'n vroegst de winkels weer open zouden kunnen, en blijkbaar was het gebied vrijdagochtend al 'schoon'. De lijn die er getrokken is tussen de stad en het Outlet mbt. tot het getroffen asbestgebied roept bij mij ook vragen op. Het visrestaurant op de Markt moet dicht, maar enkele tientallen meters zou opeens niets meer liggen? Was ook opvallend dat er in de NL-Alert werd vermeldt dat het Outlet gewoon geopend is. Dat is in mijn ogen geen informatie die in een NL-Alert thuishoort.