GRIP 3 Zeer Grote brand (loods Jachthaven het Steel) Voorstad Sint Jacob - Roermond 16-12-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer Grote brand (loods Jachthaven het Steel) Voorstad Sint Jacob - Roermond 16-12-2014  (gelezen 97556 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ultra

  • Journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1315814 date=1419080358
Gemeente Roermond @roermondnieuws  ·   6 uur geleden
Roermond weer schoon, bereikbaar en gezellig!. http://bit.ly/1wN8g7Y  Live muziek, gratis parkeren en winkelen in kerstsfeer

Iemand die iets weet van asbest stelt zich daar natuurlijk grote vragen bij. Het lijkt mij onmogelijk om op zo een korte tijd alle vezels die zijn neergekomen op gebouwen en in straten volledig te verwijderen.

Is natuurlijk niet mogelijk om echt alle asbestresten op te ruimen. Ik heb ook even staan praten met een toezichthouder van het asbestsaneringsbedrijf en die vertelde me ook dat het gewoon onmogelijk is om alle deeltjes op te ruimen. De gemeente erkent ook dat de binnenstad niet geheel asbestvrij is. Zo zouden er nog asbestresten in de kerstversieringen, daken, balkons etc zitten en dat wordt de komende tijd nog opgeruimd. De asbestruimers lopen dus ook nog gewoon rond in de stad, om alle eventuele opgewaaide asbestdelen op te ruimen. Maar de gemeente communiceert met opzet niet in dezelfde berichten mvt. 'Roermond Open' dat er nog asbest in de binnenstad ligt, want dat zou roet (eigenlijk asbest  :P) in het eten gooien. Ze hebben namelijk tienduizenden euro's uitgetrokken om winkelend publiek de komende dagen naar de Roermondse binnenstad te lokken. Als je dan in de zelfde tweet vermeldt dat er her en der nog asbest te vinden is dan roept dat bij de mensen ook vraagtekens op.

En ik ben het met je eens dat het inderdaad wel erg rap is gegaan. Eerst werd er nog verwacht dat zondagochtend op z'n vroegst de winkels weer open zouden kunnen, en blijkbaar was het gebied vrijdagochtend al 'schoon'. De lijn die er getrokken is tussen de stad en het Outlet mbt. tot het getroffen asbestgebied roept bij mij ook vragen op. Het visrestaurant op de Markt moet dicht, maar enkele tientallen meters zou opeens niets meer liggen? Was ook opvallend dat er in de NL-Alert werd vermeldt dat het Outlet gewoon geopend is. Dat is in mijn ogen geen informatie die in een NL-Alert thuishoort.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
En daarmee maakt de gemeente in 1 klap dat gehele asbestprotocol belachelijk. En zijn inkomsten wederom weer belangrijker dan de gezondheid van bewoners en bezoekers. ::)


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Peter71 link=msg=1315880 date=1419088965
En daarmee maakt de gemeente in 1 klap dat gehele asbestprotocol belachelijk. En zijn inkomsten wederom weer belangrijker dan de gezondheid van bewoners en bezoekers. ::)
Is dat een uitspraak/stellingname die past binnen ons "forumprotocol" ?  998765
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: bart007 link=msg=1315887 date=1419091261
Is dat een uitspraak/stellingname die past binnen ons "forumprotocol" ?  998765
Ik mag nog steeds een mening ergens over hebben. En als je als gemeente eerst dagenlang er alles aan doet om alles en iedereen uit je binnenstad te houden om de asbest op te ruimen, en nu in ene alles open mag terwijl er nog blijkbaar asbest te vinden is, vraag ik me inderdaad af wat belangrijker is.
En wordt mijn belangstelling voor dat evaluatierapport alleen maar groter. Dus wat wil je bereiken met je opmerking?


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Nuancering en die heb je toegevoegd.  O0
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Citaat van: Peter71 link=msg=1315880 date=1419088965
En daarmee maakt de gemeente in 1 klap dat gehele asbestprotocol belachelijk. En zijn inkomsten wederom weer belangrijker dan de gezondheid van bewoners en bezoekers. ::)

Je eerste zin zou waarheid kunnen zijn.
Maar die 2e zin impliceert ook heel wat. In hoeverrre is nu de gezondheid van bewoners en bezoekers echt in het geding geweest. Aangezien er voor de brand ook al asbest in de lucht zit (achtergrondconcentratie)
Hoeveel asbest zat er nu meer in de lucht en hoe groot zou de blootstelling van de bewoners/bezoekers nu echt geweest zijn. En is dat risico dan zoveel groter geworden, naast de normale risico's waaraan bewoners/bezoekers al dagelijks worden blootgesteld (bijv fijn stof, dieseluitlaatgassen in de stad).
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: bart007 link=msg=1315641 date=1419002253
Gemeente Roermond ‏@roermondnieuws  1 minuut geleden
L1 niet bereikbaar als rampenzender voor Veiligheidsregio en gemeente. http://www.roermond.nl/?id=119339
Als de rampenzender het niet doet is het ook te verdedigen dat de sirene uit bleef. Al had ook met geluidswagens informatie verstrekt kunnen worden.


Ultra

  • Journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Wat ik nog een van de raarste dingen vind die ik de afgelopen dagen heb gezien is dat mensen gewoon schijt hebben aan de maatregelen en aan de hulpverleners, stadswachten en toezichthouders van asbestsaneringsbedrijven. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de ontsmettingspunten van fietsen en auto's. Daar zijn gewoon heel veel mensen die denken dat het niet door voor hun van toepassing is. Ik heb meerdere keren gezien dat mensen gewoon doorfietsen als brandweermannen hun fiets wilde afspuiten. Zelfs als de mannen riepen dat hij/zij terug moet komen omdat het verplicht is dan fietsen ze gewoon stug door. Ook mensen die het hek of lint weghalen zodat ze toch met de auto doorkonden heb ik gezien.

Zelfde was donderdag toen de asbestsanering volop gaande was. Straten waren afgezet met grote gele linten met daarom GEEN TOEGANG ASBEST en ik heb honderden mensen het lintje omhoog zien halen om toch door het gebied te kunnen. Zo waren 2 saneerders bezig met het vegen van terrasoverkappingen en gewoon zat mensen die daar onderdoor liepen. Het is eigenlijk te gek voor woorden. De een vindt het allemaal maar onzin en scheurt de lintjes kapot zodat ie door kan terwijl anderen met mondkapjes en schoenovertrekken door de stad liepen. Een van de toezichthouders sprak zelfs schande uit over het handelen van de gemeente. Hij was van mening dat de gemeente stadswachten had moeten inzetten bij de asbestlinten. De toezichthouders hebben namelijk geen gezag en mogen iemand die er zelf voor kiest om onder het lint door te gaan niet tegenhouden. Volgens de noodverordening mocht hiervoor wel boetes uitgeschreven worden door agenten en stadswachten, maar ik heb geen enkele agent of stadswacht bij de asbestlinten gezien. Een enkele stadswacht stond bij de ontsmettingspunten, maar dat was het dan ook wel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Ultra link=msg=1315928 date=1419096775
De toezichthouders hebben namelijk geen gezag en mogen iemand die er zelf voor kiest om onder het lint door te gaan niet tegenhouden. Volgens de noodverordening mocht hiervoor wel boetes uitgeschreven worden door agenten en stadswachten, maar ik heb geen enkele agent of stadswacht bij de asbestlinten gezien. Een enkele stadswacht stond bij de ontsmettingspunten, maar dat was het dan ook wel.

Ik hoorde jou eerder ook al zeggen dat er niet genoeg agenten bij de brand zelf waren en dat er niet genoeg agenten bij de afzettingen rond de brand waren;
Hoeveel capaciteit denk je dat er zo ongeveer beschikbaar is aan politie in en rond Roermond om dat soort dingen allemaal te beveiligen zonder dat de gewone noodhulpdienst in gevaar komt?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Ultra link=msg=1315878 date=1419088617
Is natuurlijk niet mogelijk om echt alle asbestresten op te ruimen. Ik heb ook even staan praten met een toezichthouder van het asbestsaneringsbedrijf en die vertelde me ook dat het gewoon onmogelijk is om alle deeltjes op te ruimen. De gemeente erkent ook dat de binnenstad niet geheel asbestvrij is. Zo zouden er nog asbestresten in de kerstversieringen, daken, balkons etc zitten en dat wordt de komende tijd nog opgeruimd. De asbestruimers lopen dus ook nog gewoon rond in de stad, om alle eventuele opgewaaide asbestdelen op te ruimen. Maar de gemeente communiceert met opzet niet in dezelfde berichten mvt. 'Roermond Open' dat er nog asbest in de binnenstad ligt, want dat zou roet (eigenlijk asbest  :P) in het eten gooien. Ze hebben namelijk tienduizenden euro's uitgetrokken om winkelend publiek de komende dagen naar de Roermondse binnenstad te lokken. Als je dan in de zelfde tweet vermeldt dat er her en der nog asbest te vinden is dan roept dat bij de mensen ook vraagtekens op.

En ik ben het met je eens dat het inderdaad wel erg rap is gegaan. Eerst werd er nog verwacht dat zondagochtend op z'n vroegst de winkels weer open zouden kunnen, en blijkbaar was het gebied vrijdagochtend al 'schoon'. De lijn die er getrokken is tussen de stad en het Outlet mbt. tot het getroffen asbestgebied roept bij mij ook vragen op. Het visrestaurant op de Markt moet dicht, maar enkele tientallen meters zou opeens niets meer liggen? Was ook opvallend dat er in de NL-Alert werd vermeldt dat het Outlet gewoon geopend is. Dat is in mijn ogen geen informatie die in een NL-Alert thuishoort.

Alles is open, vandaag nu het één van de top 3 drukste dagen is voor winkelend publiek in zo'n binnenstad. Als nou zo'n brand uit zou breken op een dinsdag in januari zouden de winkels de zaterdag & zondag nog wel dicht blijven. Denk dat de gemeente de ondernemers tegemoet wil komen en niet teveel schade wil geven.