GRIP 3 Zeer Grote brand (loods Jachthaven het Steel) Voorstad Sint Jacob - Roermond 16-12-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer Grote brand (loods Jachthaven het Steel) Voorstad Sint Jacob - Roermond 16-12-2014  (gelezen 100474 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fletwed

• Senior gebruiker
Citaat van: Ultra link=msg=1315945 date=1419101647
Dat is inderdaad een goede vraag waarvan ik hoop dat dit intern wordt nabesproken. Klopt, je moet reëel blijven qua agenten bij een brand, maar als je 100 man publiek de brandweer voor de voeten hebt lopen dan zou je toch eens moeten kijken of er een wagen bij kan komen of dat je als koppel zijnde niet wat harder moet optreden en het publiek helemaal weg moet sturen. Je zag op de beelden van TVEllef dat de bevelvoerder toch wel lichtelijk geïrriteerd was over het feit dat men er zo dicht opstond.

Verder ben ik van mening dat er geen stadswachten maar agenten bij de asbestlinten hadden moeten staan. Dit is inderdaad geen taak van de politie. Maar volgens een woordvoerder van de gemeente was er niet voldoende capaciteit om hiervoor genoeg man aan de linten te krijgen tijdens de asbestsanering. Is dan wel weer opmerkelijk dat er wel voldoende tijd was voor bonnen schrijven, want er zijn meerdere vrachtwagens op de bon geslingerd omdat ze ergens stonden te lossen waar dat niet mocht.

Oke, bij de brand kan je een ondercapaciteit hebben, maar daarna bij de asbestsanering kan je ook de hulp inroepen van een beveiligingsbedrijf toch, wat ook wordt gedaan in grote steden bij evenementen (WK, Koninginnedag etc.)? Venlo & Sittard zijn trouwens de dichtstbijzijnde steden... half uurtje rijden (op normale snelheid).

Fletwed

• Senior gebruiker
Citaat van: bart007 link=msg=1316121 date=1419170937
1Limburg ‏@1Limburg  2 minuten geleden
Kort nadat de binnenstad van #Roermond was vrijgegeven na de asbestcrisis, waaide er toch weer #asbest een straat in. http://www.1limburg.nl/opnieuw-straat-roermond-afgesloten-vanwege-asbest

http://www.1limburg.nl/opnieuw-straat-roermond-afgesloten-vanwege-asbest

Gebied is dus al veel te snel weer open gesteld, als dit inderdaad door de wind is gekomen dat het vanaf brandhaard erheen is gewaaid dan zal in het tussengelegen gebied toch ook asbest liggen? Als het inderdaad van daken is afgewaaid in de Dr. Leursstraat zal je het hele gebied nog eens grondig moeten onderzoeken toch?

bart007

• Senior gebruiker
Citaat van: Fletwed link=msg=1316189 date=1419183644
Gebied is dus al veel te snel weer open gesteld, als dit inderdaad door de wind is gekomen dat het vanaf brandhaard erheen is gewaaid dan zal in het tussengelegen gebied toch ook asbest liggen? Als het inderdaad van daken is afgewaaid in de Dr. Leursstraat zal je het hele gebied nog eens grondig moeten onderzoeken toch?
Het zal asbest zijn geweest dat vanaf daken of mogelijk uit de tuin e.d. is verplaatst, niet vanaf de originele brandplaats. Als je dat weet, lees je de tekst in het artikel van 1limburg ook anders.
De volgorde van opruimen is kennelijk bewust zo gekozen, mede om de stad zo snel mogelijk op gang te krijgen.
In reactie #291 en #296 wordt ook genoemd dat door wind of droogte het nog niet weg gehaalde asbest zich kan verplaatsen en dat hierop gecontroleerd wordt. Ook is duidelijk gecommuniceerd, dat het terrein van de brandhaard zonodig wordt natgehouden om verplaatsing van asbest te voorkomen.
Het gaat er dus meer om: Had eerst alles schoon gemoeten, voordat je de stad weer volledig (economisch) laat functioneren?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Citaat van: bart007 link=msg=1316121 date=1419170937
http://www.1limburg.nl/opnieuw-straat-roermond-afgesloten-vanwege-asbest

Waar gaat dat bluswater naartoe? Wat met die mensen hun kledij en die man zijn schoenen?

bart007

• Senior gebruiker
Gemeente Roermond ‏@roermondnieuws  2 minuten geleden
Dokter Leursstraat afgesloten. http://bit.ly/1CpOhg7  Vandaag rond 13.00 uur is de Dr. Leursstraat afgesloten. Door verwaaiing is in de...

Citaat
Vandaag rond 13.00 uur is de Dr. Leursstraat afgesloten. Door verwaaiing is in de Dr. Leursstraat zaterdagmiddag opnieuw asbest gevonden.
De brandweer heeft uit voorzorg de straat afgesloten en ontsmettingspunten ingericht. Er volgt een planning van het saneren van deze straat.
Deze en andere informatie vindt u op www.roermond.nl/brandroermond.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1316214 date=1419190476
Waar gaat dat bluswater naartoe? Wat met die mensen hun kledij en die man zijn schoenen?
Dat zal zo het riool in verdwijnen, en ja, de kleding die hoort ook gereinigd te worden waar asbest rond wordt geblazen kan dat ook op de kleding komen. Maarja, dat zullen de mensen zelf thuis in de wasmachine moeten gaan reinigen. ::)

Ultra

• Journalist
  • Forum gebruiker
Zover ik weet hebben ze woensdag een ontsmettingspunt ingericht voor de brandweerlieden. Waar ik wel nog hele grote vraagtekens bij zet is de gezondheidsrisico's van de brandweerlieden bij de ontsmettingspunten. Volgens de asbestexpert is het goed mogelijk dat de asbestdeeltjes gaan vernevelen als je daar de auto's enzo afspuit. De brandweerlieden hadden woensdagochtend om 06:00 uur allemaal nog geen mondkapjes op. In de middag wel, maar waren er ook een aantal bij die ze wel om hun hoofd hadden maar niet over hun mond.

Verder zou asbest een plakkende werking hebben met water dus ik ben benieuwd hoeveel asbest er mogelijk in de plassen water bij de ontsmettingspunten heeft gezeten. Sommige mensen troffen veiligheidsmaatregelen zoals bakjes water en schoenen uit bij het betreden van een gebouw. Zo was er bij een kantoor verplicht je schoenen uit te doen in de hal. Daar lag tapijt, dus in mijn ogen doe je je schoenen uit, loop je over het tapijt waar de vorige zijn schoenen heeft neergezet en loop je alnog met je sokken de asbest binnen.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Ultra link=msg=1316236 date=1419201186
Zover ik weet hebben ze woensdag een ontsmettingspunt ingericht voor de brandweerlieden. Waar ik wel nog hele grote vraagtekens bij zet is de gezondheidsrisico's van de brandweerlieden bij de ontsmettingspunten. Volgens de asbestexpert is het goed mogelijk dat de asbestdeeltjes gaan vernevelen als je daar de auto's enzo afspuit. De brandweerlieden hadden woensdagochtend om 06:00 uur allemaal nog geen mondkapjes op. In de middag wel, maar waren er ook een aantal bij die ze wel om hun hoofd hadden maar niet over hun mond.

Verder zou asbest een plakkende werking hebben met water dus ik ben benieuwd hoeveel asbest er mogelijk in de plassen water bij de ontsmettingspunten heeft gezeten. Sommige mensen troffen veiligheidsmaatregelen zoals bakjes water en schoenen uit bij het betreden van een gebouw. Zo was er bij een kantoor verplicht je schoenen uit te doen in de hal. Daar lag tapijt, dus in mijn ogen doe je je schoenen uit, loop je over het tapijt waar de vorige zijn schoenen heeft neergezet en loop je alnog met je sokken de asbest binnen.

Heb wel gezien dat ze in de avond bij meerdere ontsmettingspunten een zuigwagen hadden staan die het riool waar het water inliep leeg te zuigen. En deze heb ik ook donderdagochtend nog zien staan en bezig gezien. Dus daar werd op dat moment wel het ontsmettingswater opgezogen/afgevoerd.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Tijgernest

• Senior gebruiker
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1315452 date=1418926456
Ahh! Leuk! Ik ga zo rondje binnenstad maken, zal fotocamera ff meepakken (foto met telefoon is niet wauw: geen flits). Ik zal kijken of ik iets zie liggen.

Ennnnnn????????? ik zoek me een ongeluk naar foto's van depositie. Vond tot nu toe alleen een foto van een grote pluk vezels van ....polyester
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Tijgernest

• Senior gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1315436 date=1418925255
Je gaat me toch niet vertellen dat ze de hele handel hebben afgezet voor polyester resten?  :-X :-X

Dat mag ik niet hopen, maar zou ik wel graag willen weten. Vandaar mijn behoefte aan foto's - wat trouwens nog steeds niets heeft opgeleverd.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter