Echt resten zul je niet vinden, hetgeen wat is neergekomen is vooral heel heel klein spul geweest. Vanwaar de interesse ervoor?
Asbestbesmet gebied is dat gebied waarin zich zichtbare stukjes asbesthoudend materiaal bevinden. Meestal komt dit niet verder dan een meter of 100, blijkt uit de praktijk. Het betreft namelijk in principe stukjes plaatmateriaal met een hoog soortelijk gewicht. In zeer sporadische gevallen - vooral als het hard waait en er sprake is van een vlak, onbebouwd gebied (zoals vorig jaar bij een schuurbrand in Zeeland) - komen sommige stukjes wel eens een paar honderd meter ver.
Stukjes asbesthoudend materiaal verspreid tot 1500 m vanaf de brand heb ik bij al mijn asbestklussen nog nooit meegemaakt. Wel bij andere brandresten. Lappen isolatiemateriaal en verfbladders (allebei een groot oppervlak in combinatie met weinig gewicht) ben ik wel eens tot 15 km benedenwinds tegengekomen !
Het zou heel bijzonder zijn als in dit geval - ook nog met zoveel hoge bebouwing die in de weg stond - wel asbesthoudend materiaal zo ver zou zijn verspreid. Vandaar dat ik plaatjes zoek. Het was helaas te ver om zelf te gaan neuzen ........
Ik hoop dat de Onderzoeksraad hier ook naar zal kijken. Al vrees ik dat het steeds moelijker wordt om open antwoord op deze vraag te krijgen. Immers: stel dat het geen asbesthoudend materiaal was maar andere brandresten, wie krijgt er dan enorme claims aan zijn broek? Dit ligt dus supergevoelig!
Foto's van asbesthoudend materiaal in de binnenstad zouden aan die onduidelijkheid een eind kunnen maken - in ieder geval bij mij. Tot dat moment blijft dit incident aan mij knagen.
En niet alleen aan mij. Door dit incident (deze grootste asbestramp ooit, volgens de burgemeester !! ) worden alle korpsen de komende maanden bij het kleinste brandje waarbij asbest betrokken was, weer bestookt door allemaal sensatiebeluste of bezorgde journalisten en burgers over hoe gevaarlijk het ter plekke wel zal zijn. Het eerste voorbeeld hadden wij vannacht alweer bij een stalbrand in Halfweg waarbij de wind naar onze regio stond. De voorlichter van dienst heeft het enorm druk gehad met alle telefoontjes, terwijl het asbesthoudende materiaal maar tot halverwege het achterliggende weiland kwam en daardoor ver weg bleef van bewoond gebied. Pffff !