GRIP 3 Zeer Grote brand (loods Jachthaven het Steel) Voorstad Sint Jacob - Roermond 16-12-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer Grote brand (loods Jachthaven het Steel) Voorstad Sint Jacob - Roermond 16-12-2014  (gelezen 100518 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

• Senior gebruiker
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1315434 date=1418925117
Echt resten zul je niet vinden, hetgeen wat is neergekomen is vooral heel heel klein spul geweest. Vanwaar de interesse ervoor?

Asbestbesmet gebied is dat gebied waarin zich zichtbare stukjes asbesthoudend materiaal bevinden. Meestal komt dit niet verder dan een meter of 100, blijkt uit de praktijk. Het betreft namelijk in principe stukjes plaatmateriaal met een hoog soortelijk gewicht. In zeer sporadische gevallen - vooral als het hard waait en er sprake is van een vlak, onbebouwd gebied (zoals vorig jaar bij een schuurbrand in Zeeland) - komen sommige stukjes wel eens een paar honderd meter ver.

Stukjes asbesthoudend materiaal verspreid tot 1500 m vanaf de brand heb ik bij al mijn asbestklussen nog nooit meegemaakt. Wel bij andere brandresten. Lappen isolatiemateriaal en verfbladders (allebei een groot oppervlak in combinatie met weinig gewicht) ben ik wel eens tot 15 km benedenwinds tegengekomen !

Het zou heel bijzonder zijn als in dit geval - ook nog met zoveel hoge bebouwing die in de weg stond - wel asbesthoudend materiaal zo ver zou zijn verspreid. Vandaar dat ik plaatjes zoek. Het was helaas te ver om zelf te gaan neuzen ........

Ik hoop dat de Onderzoeksraad hier ook naar zal kijken. Al vrees ik dat het steeds moelijker wordt om open antwoord op deze vraag te krijgen. Immers: stel dat het geen asbesthoudend materiaal was maar andere brandresten, wie krijgt er dan enorme claims aan zijn broek? Dit ligt dus supergevoelig!
Foto's van asbesthoudend materiaal in de binnenstad zouden aan die onduidelijkheid een eind kunnen maken - in ieder geval bij mij. Tot dat moment blijft dit incident aan mij knagen.

En niet alleen aan mij. Door dit incident (deze grootste asbestramp ooit, volgens de burgemeester !! ) worden alle korpsen de komende maanden bij het kleinste brandje waarbij asbest betrokken was, weer bestookt door allemaal sensatiebeluste of bezorgde journalisten en burgers over hoe gevaarlijk het ter plekke wel zal zijn. Het eerste voorbeeld hadden wij vannacht alweer bij een stalbrand in Halfweg waarbij de wind naar onze regio stond. De voorlichter van dienst heeft het enorm druk gehad met alle telefoontjes, terwijl het asbesthoudende materiaal maar tot halverwege het achterliggende weiland kwam en daardoor ver weg bleef van bewoond gebied. Pffff !
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Tijgernest

• Senior gebruiker
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1316237 date=1419201482
Heb wel gezien dat ze in de avond bij meerdere ontsmettingspunten een zuigwagen hadden staan die het riool waar het water inliep leeg te zuigen. En deze heb ik ook donderdagochtend nog zien staan en bezig gezien. Dus daar werd op dat moment wel het ontsmettingswater opgezogen/afgevoerd.

Een aanzienlijk deel van onze oude rioleringsbuizen (en voor een deel ook onze drinkwaterleidingen) bestaat nog uit asbestcement. Tel uit je winst....... Waar zouden die vezels daaruit toch altijd blijven? Zou die anderhalve vezel van het afspoelen daartussen nog te vinden zijn? Window dressing.....
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Wat mij zo bevreemd is dat er zoveel onduidelijkheid heerst over asbest, forumlid Tijgernest heeft mede door haar werk er erg veel kennis van en is ook bereid die kennis te delen met anderen. Zij is een poosje geleden bij ons op de post geweest, waar wij als WVD nog een aantal vragen hadden over asbest na aanleiding van een asbestincident bij ons in de gemeente. Maar er zijn dus  ook AGS-en die minder kennis over/van asbest hebben. Terwijl de kans dat je te maken krijgt met een asbest incident vele malen groter is dan een ongeval met gevaarlijke stoffen die echt vervelend zijn. En het eigenlijk allemaal niet zo heel erg ingewikkeld is.

Ultra

• Journalist
  • Forum gebruiker
Citaat van: Tijgernest link=msg=1316365 date=1419261437
En niet alleen aan mij. Door dit incident (deze grootste asbestramp ooit, volgens de burgemeester !! ) worden alle korpsen de komende maanden bij het kleinste brandje waarbij asbest betrokken was, weer bestookt door allemaal sensatiebeluste of bezorgde journalisten en burgers over hoe gevaarlijk het ter plekke wel zal zijn.

Dat komt omdat het onderwerp asbest nu 'hot' is. Bij elke grote brand in oudere gebouwen zal nu navraag gedaan worden over eventuele asbestverspreiding. De ervaring leert dat dit over enkele weken wel voorbij zal zijn en de media niet direct meer links met asbest gaat leggen.

Verder ben ik wel van mening dat de asbestprotocollen eens opnieuw bekeken moeten worden. Diverse gemeentes hebben al laten weten om eventuele asbestrisico's in kaart te willen brengen en hun protocollen eens willen herbekijken. Tijdens de laatste raadsvergadering van de gemeente Roermond is al kort gesproken over een onderzoek naar hoe de gemeente gehandeld heeft. Ook zijn er vragen gesteld over de noodverordening die is ingesteld.

De kennis van asbest moet bij gemeentes en instanties beter worden. Als je niet precies weet wat asbest is en wat het wel en wat niet kan doen dan ga je als gemeente al snel op gevoel handelen in plaats van op basis van feiten. We zijn in Nederland nog allemaal bang voor asbest, en ik denk dat het komt omdat we er in het algemeen te weinig over weten. Maar dit is mijn persoonlijke kijk op dit hele gebeuren. :)

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Tijgernest link=msg=1316358 date=1419259986

Ennnnnn????????? ik zoek me een ongeluk naar foto's van depositie. Vond tot nu toe alleen een foto van een grote pluk vezels van ....polyester

Heb helaas niks gevonden buiten. Zal morgen overdag eens in onze tuin kijken, zal ook spul liggen.

Brandweer is vandaag al minimaal 2x geweest voor alles weer nat te spuiten, gisteren zijn ze niet geweest en zaterdag zeker 1 keer. Volgens mij zijn ze bang dat het weer opwaait....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Ultra

• Journalist
  • Forum gebruiker
Citaat van: Tijgernest link=msg=1316365 date=1419261437

Foto's van asbesthoudend materiaal in de binnenstad zouden aan die onduidelijkheid een eind kunnen maken

Ik heb het zelf niet aangetroffen zoals ik eerder aangaf. Ik weet ook niet wat de heren in hun asbest puinzakken hebben gestopt. Er zijn er toch een aantal volle van verzameld. De Limburger sprak van enkele tientallen kilo's, maar geen enkele bevestiging hiervan te krijgen. Ik gok dat ze alle brandresten gewoon hebben opgeruimd. Alle asbestsaneerders werd opgedragen niet tegen de pers te praten, dus over eventuele aantallen en de daadwerkelijke inhoud van die zakken is niet echt bekend. Een toezichthouder kon me melden dat de asbest in het lab getest werd.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Ultra link=msg=1316409 date=1419269996
Ik heb het zelf niet aangetroffen zoals ik eerder aangaf. Ik weet ook niet wat de heren in hun asbest puinzakken hebben gestopt. Er zijn er toch een aantal volle van verzameld. De Limburger sprak van enkele tientallen kilo's, maar geen enkele bevestiging hiervan te krijgen. Ik gok dat ze alle brandresten gewoon hebben opgeruimd.

Dat idee heb ik ook, de grotere brandresten opruimen zodat het op het oog weer schoon is.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Ultra link=msg=1316401 date=1419269267
Dat komt omdat het onderwerp asbest nu 'hot' is. Bij elke grote brand in oudere gebouwen zal nu navraag gedaan worden over eventuele asbestverspreiding. De ervaring leert dat dit over enkele weken wel voorbij zal zijn en de media niet direct meer links met asbest gaat leggen.

Verder ben ik wel van mening dat de asbestprotocollen eens opnieuw bekeken moeten worden. Diverse gemeentes hebben al laten weten om eventuele asbestrisico's in kaart te willen brengen en hun protocollen eens willen herbekijken. Tijdens de laatste raadsvergadering van de gemeente Roermond is al kort gesproken over een onderzoek naar hoe de gemeente gehandeld heeft. Ook zijn er vragen gesteld over de noodverordening die is ingesteld.

De kennis van asbest moet bij gemeentes en instanties beter worden. Als je niet precies weet wat asbest is en wat het wel en wat niet kan doen dan ga je als gemeente al snel op gevoel handelen in plaats van op basis van feiten. We zijn in Nederland nog allemaal bang voor asbest, en ik denk dat het komt omdat we er in het algemeen te weinig over weten. Maar dit is mijn persoonlijke kijk op dit hele gebeuren. :)
Rond 1990 werd het gebruik van asbest geheel verboden, dus je kunt stellen dat in  gebouwen die voor 1990 zijn gebouw de aanwezigheid van asbest zeer groot is. Dus je kunt er van uit gaan dat alle gemeentes in nederland ermee te maken kunnen hebben. 998765

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!