GRIP 3 Zeer Grote brand (loods Jachthaven het Steel) Voorstad Sint Jacob - Roermond 16-12-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer Grote brand (loods Jachthaven het Steel) Voorstad Sint Jacob - Roermond 16-12-2014  (gelezen 100463 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Ultra link=msg=1317214 date=1419596968
..............................
Vanochtend ben ik even langsgeweest en even voor 12:00 uur hebben de mannen zich weer omgekleed en zijn weer vertrokken. Dus als ze om 10:00 uur zijn begonnen hebben ze het behoorlijk snel gedaan.
...............

Ik kan je zeggen: toen ik om 11.15 de deur uit ging waren ze er nog niet, volgens mijn ouders zijn ze er goed een kwartier geweest.....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Dat zijn vragen die de asbestsaneerders niet mogen beantwoorden aan de pers. Zij hebben namelijk de opdracht gekregen om niet te praten met de media. Het kostenplaatje van het impregneren zal vast en zeker wel in een eindonderzoek worden opgenomen, maar dat zijn zaken die nu niet van belang zijn. Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar waarom er eerst geïmpregneerd wordt en niet gelijk wordt begonnen met het saneren van het abest op die locatie. De politie heeft immers het gebied vrijgegeven omdat ze klaar zijn met het technisch onderzoek. Zal dit na het impregneren makkelijk zijn?

Vanochtend ben ik even langsgeweest en even voor 12:00 uur hebben de mannen zich weer omgekleed en zijn weer vertrokken. Dus als ze om 10:00 uur zijn begonnen hebben ze het behoorlijk snel gedaan. Maar er ligt ook asbest op de grasvelden en bij de ECI. Maar verhard gaat voor onverhard volgens de gemeente, dus dat zal daar nog wel een tijdje blijven liggen.

@ Tijgernest:
Dichtbij kopte vanochtend met een artikel dat het naastgelegen grasveld vol met asbest zit. Bekijk artikel met foto's: http://www.dichtbij.nl/roermond/regio/artikel/3840461/grasveld-naast-steelbrug-achter-eci-ligt-vol-asbest.aspx

Ik heb de foto's ook even naar een brandweerman met asbestervaring gestuurd en volgens hem zijn dit gewoon dakplaten. Kun jij zo zien wat dit is?
Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig waarom die mannen van het asbest-sanneringsbedrijf niks mogen vertellen tegen de pers.  ::)
En op de foto's zie ik eigenlijk alleen maar brandresten, is er al aangetoont dat dat asbest is?  ::)

Grumpy91

• Senior gebruiker
Er ligt nog geen spul over de brandresten heen...

Dat er asbest in de loodsen zat was zeker: Dak bestond uit asbestplaten.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1317235 date=1419602285

Dat er asbest in de loodsen zat was zeker: Dak bestond uit asbestplaten.
Ik heb het over de resten die verder van die loods afliggen.

Fletwed

• Senior gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1317232 date=1419600858
Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig waarom die mannen van het asbest-sanneringsbedrijf niks mogen vertellen tegen de pers.  ::)
En op de foto's zie ik eigenlijk alleen maar brandresten, is er al aangetoont dat dat asbest is?  ::)

Wanneer zij praten over dat er nog op veel plekken asbest ligt, de gemeente tekort schiet in communicatie, ze xx KG hebben afgevoerd of andere zaken tegen de pers zouden communiceren snij je jezelf in de vingers... waarom zegt een agent, ambulanceverpleegkundige of brandweerman eigenlijk vrij weinig over het incident als ergens brand is of er hulpverlening moet worden toegepast, je kan jezelf in de vingers snijden.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Als we het gaan hebben over te kort schieten in de communicatie en jezelf in de vingers snijden gaan hebben, denk ik dat we hier toch een mooi staaltje van kunnen mee maken. ::)

Ultra

• Journalist
  • Forum gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1317232 date=1419600858

Dat zijn afspraken die de gemeente heeft gemaakt met de asbestsaneringsbedrijven. Wil niet zeggen dat niemand wat zegt hoor, heb er toch een aantal kunnen spreken. En nee, er is nog niets aangetoond dat die brandresten in de directe omgeving asbest bevatten.

Als ik mijn persoonlijke opinie mag geven vind ik het allemaal maar overdreven gedoe. De schoonmaakacties in de binnenstad hebben al tienduizenden euro's gekost. Als daar nou overal tastbare brandresten met asbest hadden gelegen had ik het wel kunnen begrijpen. Dus van mij mogen ze wel eens de asbestprotocollen bekijken en aanpassen. Ik ben ook heel benieuwd wie de gemeente heeft geadviseerd om deze rigoureuze schoonmaakmaatregelen te treffen. Je kunt wel met 70 man door de binnenstad lopen en eventuele asbestdeeltjes oppakken, maar 't waait gewoon van de daken weer de binnenstad in. 100% schoon krijg je het toch niet, en dat is blijkbaar wel het doel van de gemeente. Ik heb me laten vertellen door een expert dat mensen sowieso vaker in aanraking komen dan ze zelf denken. Maar blijkbaar weten we het over het algemeen te weinig over asbest en de gevaren waardoor we onnodig bang zijn voor het 'onbekende gevaarlijk goedje'. Helpt natuurlijk dan niet als je dan als burgemeester zijnde het de grootste asbestramp ooit gaat noemen.

Tijgernest

• Senior gebruiker
@Tijgernest: Dichtbij kopte vanochtend met een artikel dat het naastgelegen grasveld vol met asbest zit. Bekijk artikel met foto's: http://www.dichtbij.nl/roermond/regio/artikel/3840461/grasveld-naast-steelbrug-achter-eci-ligt-vol-asbest.aspx
Ik heb de foto's ook even naar een brandweerman met asbestervaring gestuurd en volgens hem zijn dit gewoon dakplaten. Kun jij zo zien wat dit is?

Dank voor de link, eindelijk plaatjes! Mijn eerste inschatting, zonder dit visueel en onder de microscoop te kunnen controleren: foto's 3 en 6 (grijs materiaal) betreffen stukjes asbesthoudende cementplaat. Andere foto's tonen niet-asbesthoudende brandresten. Zie graag meer plaatjes, vooral uit het ontruimde centrum!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Ultra

• Journalist
  • Forum gebruiker
Zoals ik al eerder zei, ik ben een week lang na de brand in het centrum geweest en nog niet eens brandresten gevonden in de binnenstad. Ik zal morgen weer eens richting de plek van de brand gaan en eens in het veld gaan kijken. Ben er vandaag ook langsgeweest maar heb zelf geen kijkje genomen in het grasveld.

Zou toch schandalig zijn als ze de boel kilometers verderop op slot hebben gegooid terwijl er bij de plek gewoon mensen hun honden uitlaten in dat grasveld.

Grumpy91

• Senior gebruiker