Zoals al eerder geroepen hier in het topic, opschaling op Schiphol is grotendeels geregeld in vaste scenario's (o.a. het Crisisbestrijdingsplan Schiphol).
Zodra er meer dan 1 melding is van rookontwikkeling en/of meer dan 1 brandmelder geactiveerd wordt, ga je al snel naar een middelbrand alarmering, en dat is volgens het scenario bij een brand in de terminal standaard ook meteen GRIP 1.
Heeft ook weinig met opschaling door een bevelvoerder of OVD te maken, in negen van de tien gevallen is op basis van camerabeelden en meldingen van beveiliging, marechaussee etc. al opgeschaald voordat de eerste brandweerman in zijn voertuig zit.
Dit heeft alles te maken met de situatie op Schiphol van het one-terminal concept (alle faciliteiten onder één dak). Iedereen die Schiphol een beetje kent weet ook dat een klein brandje met rookontwikkeling ergens in een van de gebouwen binnen de terminal een grote impact kan hebben waarbij in korte tijd duizenden mensen geëvacueerd moeten worden.
Better safe than sorry.