GRIP 1 Middelbrand (brandgerucht smeulende asbak) Schiphol boulevard - Schiphol 15-12-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Middelbrand (brandgerucht smeulende asbak) Schiphol boulevard - Schiphol 15-12-2014  (gelezen 6388 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: p2Elst link=msg=1314747 date=1418751005
De brand heeft betrof een smeulende asbak welke zich op de Schiphol boulevard bevond. Deze boulevard ligt "ver weg" van de vertrekhallen, aankomsthallen, station en al helemaal van de terminals dus daarvoor was een GRIP opschaling niet nodig. Maar zoals Bert56 al aangeeft: aan de boulevard ligt het WTC en 2 hotels en een aantal parkeergarages. Dit ontruimen is een behoorlijke klus vooral omdat bijvoorbeeld het WTC altijd een onbekend aantal personen aanwezig zijn, hetzelfde geldt voor de parkeergarages.

Bedoel je nu te zeggen dat er dan behoefte is aan coördinatie en dat er daarom opgeschaald wordt naar GRIP 1?  98uiye


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Citaat van: p2Elst link=msg=1314747 date=1418751005
De brand heeft betrof een smeulende asbak welke zich op de Schiphol boulevard bevond. Deze boulevard ligt "ver weg" van de vertrekhallen, aankomsthallen, station en al helemaal van de terminals dus daarvoor was een GRIP opschaling niet nodig. Maar zoals Bert56 al aangeeft: aan de boulevard ligt het WTC en 2 hotels en een aantal parkeergarages. Dit ontruimen is een behoorlijke klus vooral omdat bijvoorbeeld het WTC altijd een onbekend aantal personen aanwezig zijn, hetzelfde geldt voor de parkeergarages.

De alarmering was op de schipholboulevard. De ervaring leert dat de alarmeringslocatie vaak moet worden gezien als opkomstplek, niet als daadwerkelijke incidentlocatie.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Rook uit vuilbak kan ook op wat anders wijzen dan brand, misschien daarom ook meteen vol inzetten en opschalen.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: SMK Foxtrot link=msg=1315007 date=1418814678
De alarmering was op de schipholboulevard. De ervaring leert dat de alarmeringslocatie vaak moet worden gezien als opkomstplek, niet als daadwerkelijke incidentlocatie.

Om mee te beginnen. Ik neem aan dat de SMK in jou naam staat voor Schiphol Meldkamer??

Toevoeging: de eerste alarmering was "onderzoek brandgerucht". Dit betekent dus niet dat er ook daadwerkelijk een brand hoeft te zijn lijkt mij. Als deze asbak al toen gevonden was vraag ik mij af wat de achterliggende gedachte was van de bevelvoerder van de 9230 om op te schalen naar een MB en de gedachte van de OvD Zuid om op te schalen naar GRIP 1. Het blijft ten slotte om een asbak gaan.

NB: voor iedereen die niet geheel bekend is met de brandweer en aanrijroute etc. op Schiphol: de 9230 kan gemakkelijk binnen 2 min (zie tijdsverschil alarmering 9230 en opschaling MB) aanwezig zijn geweest.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Ik vraag mij af of dit op andere locaties met veel mensen dit ook zo snel tot Grip lijdt. Heeft Schiphol hiervoor niet een BHV organisatie of bedrijfsbrandweer voor?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zoals al eerder geroepen hier in het topic, opschaling op Schiphol is grotendeels geregeld in vaste scenario's (o.a. het Crisisbestrijdingsplan Schiphol).

Zodra er meer dan 1 melding is van rookontwikkeling en/of meer dan 1 brandmelder geactiveerd wordt, ga je al snel naar een middelbrand alarmering, en dat is volgens het scenario bij een brand in de terminal standaard ook meteen GRIP 1.
Heeft ook weinig met opschaling door een bevelvoerder of OVD te maken, in negen van de tien gevallen is op basis van camerabeelden en meldingen van beveiliging, marechaussee etc. al opgeschaald voordat de eerste brandweerman in zijn voertuig zit.

Dit heeft alles te maken met de situatie op Schiphol van het one-terminal concept (alle faciliteiten onder één dak). Iedereen die Schiphol een beetje kent weet ook dat een klein brandje met rookontwikkeling ergens in een van de gebouwen binnen de terminal een grote impact kan hebben waarbij in korte tijd duizenden mensen geëvacueerd moeten worden.

Better safe than sorry.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Aanvullend:

3.1. Standaard matrix bepalen kwalificatie

Standaardmatrix
De incidenten op Schiphol zijn gekoppeld aan een vastgestelde standaard kwalificatie en kennen een bijbehorend standaard uitrukbericht voor de hulpverleningsdiensten. De matrix bevat tevens een verwijzing naar het minimum GRIP-coördinatieniveau.
Op basis van het standaard uitrukbericht past brandweer Schiphol al dan niet verzwaarde inzetvoorstellen toe (op objectniveau). Dit staat los van de (later) vast te stellen kwalificatie.

Voor enkele gebouwen, waaronder de terminal, geldt een verzwaard uitrukvoorstel. Indien het een bevestigde brand of
rookontwikkeling in de Terminal betreft is op een kleine brand minimaal het uitrukvoorstel Middel Brand van toepassing.

Samen sterk in de hulpverlening!


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
^^niets aan toe te voegen.

Citaat van: p2Elst link=msg=1315244 date=1418894140
Om mee te beginnen. Ik neem aan dat de SMK in jou naam staat voor Schiphol Meldkamer??


Correct.