landelijke DNA-database

Auteur Topic: landelijke DNA-database  (gelezen 12750 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #30 Gepost op: 8 april 2011, 13:24:24
Klopt, derhalve doen wij ook niets met deze hits. Alleen met grote verkeerscontroles waar de belastingdienst bij aansluit worden deze auto's aan de kant gezet. Als ik zelf in de ANPR rijd vink ik de optie belastingen uit. Anders blijf je maar hits krijgen. (Ja het is echt zo erg)

oke, weer wat geleerd dat wist ik dan weer niet!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Dick Stone

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #31 Gepost op: 8 april 2011, 14:52:02
Ik ben echt tegen. De informatie bij de overheid is zo goed (of slecht) beveiligd dat een beetje hacker er al bij kan komen. Deze hacker kan dus mijn gegevens aan een crimineel linken, en de gegevens van de crimineel aan mij. Vervolgens word ik op basis van het DNA van de crimineel veroordeeld, want het staat in het systeem.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 4 november 2011, 10:53:26
'DNA alle burgers vastleggen'

AMSTERDAM -  Iedere Nederlander zou DNA moeten afstaan voor een landelijke databank.

Dat zegt voormalig politiechef Lex Mellink tegen RTV Utrecht. Mellink was jaren geleden betrokken bij het vastgelopen onderzoek naar de Utrechtse serieverkrachter. Hij stelt dat de opsporing met hulp van DNA erg is veranderd.
Volgens Mellink is de tijd nu rijp voor ingrijpende maatregelen. "Ik zou het heel fijn vinden als in de Tweede Kamer een grondig debat zou komen over de mogelijkheden van DNA." De oud-politiechef vindt dat de landelijke DNA-databank alleen onder strikte voorwaarden zou mogen worden geraadpleegd, om zo de privacy van mogelijke verdachten te waarborgen.
Er bestaat al een DNA-databank met profielen van verdachten en veroordeelden en sporen van onopgeloste misdrijven.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10856091/___Leg_DNA_alle_burgers_vast___.html?sn=binnenland,buitenland


sylvester1986

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 29 december 2011, 13:06:20
Man wil alsnog DNA afstaan in ABC-moord

MEPPEL -  Bij de politie heeft zich alsnog een man gemeld om DNA af te staan in de moordzaak op een 88-jarige vrouw in Meppel in 2009. De man had dat eerder geweigerd, aldus het Openbaar Ministerie in Assen donderdag.

Jannie de Kruys-Deen woonde in het woon- en zorgcentrum ABC in Meppel. In de nacht van 15 op 16 juni in 2009 werd zij levenloos, deels ontkleed en vastgebonden in haar bed aangetroffen. In november vorig jaar werden 349 mannen in Meppel en omgeving opgeroepen DNA af te staan; 27 van hen weigerden. Het onderzoek leidde niet tot een aanhouding.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11207801/__Man_wil_2_jaar_later_DNA_afstaan__.html?sn=binnenland


sylvester1986

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 6 september 2012, 17:49:55
Wat gebeurt er met je DNA als je onschuldig blijkt?
====================================
Burgemeester: mannen, werk mee

DRACHTEN -  Burgemeester Arie Aalberts van de gemeente Dantumadiel heeft mannelijke inwoners met klem opgeroepen mee te werken aan het grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek om de moordenaar te vinden van Marianne Vaatstra.

„Dit is dé kans om de dader te vinden”, zei Aalberts donderdag. „Het boek van de moordzaak kan dan eindelijk dicht.” Aalberts realiseert zich dat meewerken aan het onderzoek „grote invloed kan hebben op ieders privéleven” omdat door deelname een ander familielid als dader kan worden opgespoord. Maar besloot Aalberts zijn betoog: „Dat kan alleen met uw hulp, mannen.”
Volgens Aalberts is het draagvlak onder de bevolking voor het onderzoek groot. De burgemeester heeft eerder al in kleine groepjes met inwoners van zijn gemeente gesproken. „De algemene reactie is: laten we deze kans pakken.”
Ook de vader van Marianne roept alle mannen in Noord-Friesland op om DNA af te staan. „Dit is het laatste redmiddel om de moordenaar van Marianne te vinden”, zei hij donderdag. Vaatstra woonde donderdag de persconferentie bij waar het Openbaar Ministerie bekendmaakte dat een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek wordt ingezet om de dader te vinden. „Hier wachten we al jaren op”, zei hij, „Mannen, geef je DNA, alsjeblieft!“
Peter R. de Vries is blij dat het Openbaar Ministerie (OM) heeft besloten tot het DNA-verwantschapsonderzoek. De Vries houdt zich al jaren bezig met de geruchtmakende moord uit 1999 en startte al eens een procedure tegen justitie om een DNA-onderzoek af te dwingen.
Volgens De Vries is het gebied in Noord-Friesland zeer geschikt. „De regio is relatief dunbevolkt en er wonen veel familieleden van elkaar.” Wel meent de programmaker dat de straal van 5 kilometer rond het weiland waar Marianne verkracht en dood werd aangetroffen, aan de kleine kant is. De Vries pleit voor een groter gebied.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12901798/__Burgemeester__mannen__werk_mee__.html


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #35 Gepost op: 6 september 2012, 18:24:21
Wat gebeurt er met je DNA als je onschuldig blijkt?
Allereerst gaat het niet om het schuldig of onschuldig verklaren van de mannen. Het is een verwantschapsonderzoek waarbij wordt gekeken of de dader familie is van de "donor" Het zou natuurlijk kunnen dat de hoofddader er tussen zit al zal die hoogstwaarschijnlijk weigeren om mee te werken.

Ik neem aan dat in de brief die de mannen krijgen duidelijk staat uitgelegd wat er gebeurd en dat de DNA monsters na afloop worden vernietigd. (Juist om de deelname zo hoog mogelijk te krijgen) De mannen zijn namelijk geen verdachte maar vrijwillige deelnemer en het opslaan van DNA zou dan niet eerlijk zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 19 oktober 2012, 10:50:25
'Justitie moet dna ziekenhuis gebruiken'

AMSTERDAM -  Justitie moet in de toekomst dna kunnen gebruiken dat in ziekenhuizen wordt bewaard voor wetenschappelijk onderzoek.

Dat staat in een concept-wetsvoorstel van minister Edith Schippers van Volksgezondheid, meldt de NOS. Het voorstel is in handen van het tv-programma KRO Reporter.
Medici vrezen dat patiënten niet meer zullen meewerken aan wetenschappelijk onderzoek. De landelijke artsenfederatie KNMG noemt het wetsvoorstel een poging om een landelijke dna-databank te creëren. Het nieuwe kabinet moet beslissen of de nieuwe wet er ook echt komt, aldus de NOS.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/13095253/___Justitie__dna_ziekenhuis_gebruiken___.html


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #37 Gepost op: 19 oktober 2012, 12:00:34
Citaat
Justitie: dna ziekenhuizen gebruiken
Demissionair minister van Volksgezondheid Edith Schippers Demissionair minister van Volksgezondheid Edith Schippers ANP
Toegevoegd: vrijdag 19 okt 2012, 06:02

Justitie moet in de toekomst dna kunnen gebruiken dat in ziekenhuizen wordt bewaard voor wetenschappelijk onderzoek. Daarover heeft ministerie van VWS gesproken met deskundigen uit het veld.Volgens het tv-programma KRO Reporter ligt er al een concept-wetsvoorstel van die strekking, maar dat wordt ontkend door de woordvoerder van minister Schippers. Voor justitie betekent de toegang tot het dna-materiaal een extra mogelijkheid om misdrijven op te lossen. Volgens het wetsvoorstel mag het dna alleen worden gebruikt na ernstige misdrijven zoals moord en verkrachting.

Landelijke dna-databank creëren

Wetenschappers zijn bang dat het daar niet bij blijft. Medici vrezen dat patiënten niet meer zullen meewerken aan wetenschappelijk onderzoek. De landelijke artsenfederatie KNMG noemt het wetsvoorstel een poging om een landelijke dna-databank te creëren.
In ziekenhuizen ligt lichaamsmateriaal van miljoenen Nederlanders opgeslagen. Het gaat om weefsel dat ziekenhuizen na behandeling voor onderzoek bewaren.
Het nieuwe kabinet moet beslissen of de nieuwe wet er ook echt komt.
bron: nos.nl

Ach ja, gewoon blijven proberen he. Als het op een openlijke manier niet lukt om DNA van onschuldige burgers te krijgen, dan maar via de achterdeur.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


sylvester1986

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 19 oktober 2012, 12:22:11
Als ik weet dat mijn DNA door wetenschappelijk onderzoek in handen van de overheid kan komen, dan werk ik niet mee.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #39 Gepost op: 19 oktober 2012, 15:45:38
Als ik weet dat mijn DNA door wetenschappelijk onderzoek in handen van de overheid kan komen, dan werk ik niet mee.
Als ik weet dat mijn DNA door wetenschappelijk onderzoek in handen van de overheid kan komen, dan werk ik ZEKER mee.
Ik heb immers een donor codicil op zak. En wat ze na mijn dood allemaal ondekken over de dingen die ik tijdens mijn leven heb gedaan ... Daar lig ik dan niet wakker van.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.