GRIP 1 Dak op instorten door sneeuw (winkelcentrum) Jan Heijnstraat - Tilburg 27-12-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Dak op instorten door sneeuw (winkelcentrum) Jan Heijnstraat - Tilburg 27-12-2014  (gelezen 24857 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1317423 date=1419688624
Dat mag je mijns inziens niet zo stellen, hoewel het dak niet op de grond ligt en het pand daarmee strikt genomen nog staat, kun je het dak afschrijven en lijkt het me toe dat dit vervangen moet worden.
Het dragende vermogen van het dak is immers aangetast (het materiaal is door de zogenaamde vloeigrens* gegaan) Het zou mij in elk geval uiterst vreemd overkomen als deskundige dit dak nog voldoende stevig achten.
Dan mag je mijns inziens niet stellen dat het pertinent afgeschreven moet/mag worden en dat het dak is aangetast. Vooralsnog is er eigenlijk niets bekend anders dan wat er in de media geroepen wordt. Laten we dus op dat gebied even de inspectie en nadere berichtgeving afwachten. ;)  Dan hoeven we ook niet te speculeren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1317431 date=1419689277

Er vanuit gaande dat het dak over het gehele pand ongeveer dezelfde constructiesterkte heeft betekend dat dan dat je erg veel stempels nodig hebt. Het is immers nogal een pand. Inzet lijkt mij makkelijker zoals Peter zegt; zorgen dat het gewicht afneemt.
Als ik de berichten van die weerman moet geloven is het vrij zware sneeuw. Ander zou je een flinke windhoos kunnen veroorzaken met ventilatoren, en daarmee een hoop van het dak af kunnen blazen. Er op gaan staan is ook nu ook niet echt veilig te noemen. Blijft eigenlijk 1 ding over, zorgen dat de sneeuw gaat smelten. En dat kun je ook doen door er water aan toe te voegen, en dat kun je ook redelijk regelen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Red link=msg=1317432 date=1419689474
Dan mag je mijns inziens niet stellen dat het pertinent afgeschreven moet/mag worden en dat het dak is aangetast. Vooralsnog is er eigenlijk niets bekend anders dan wat er in de media geroepen wordt. Laten we dus op dat gebied even de inspectie en nadere berichtgeving afwachten. ;)  Dan hoeven we ook niet te speculeren.

Als staalboer ben ik een iets andere mening toegedaan RED, een dak loopt normaal gesproken bol, een dak welke doorzakt gaat rekken op de onderkant van het spant en daarmee vervorm je de onderkant dus "plastisch" waarmee je de wezenlijke constructie sterkte aantast. Daar komt de kracht die op de bouten komt te staan ook nog bij als extra en die kunnen enorm toenemen (F=MxA) Om de toppen van de kolommen dan nog even te vergeten (daar staat na het doorzakken van je dak een flink knik moment op) Allemaal zaken die je constructie behoorlijk negatief beinvloeden.
Natuurlijk is dat deel speculaas maar voor een groot deel eenvoudige kennis van staal en constructies.

Citaat van: Peter71 link=msg=1317433 date=1419689695
Als ik de berichten van die weerman moet geloven is het vrij zware sneeuw. Ander zou je een flinke windhoos kunnen veroorzaken met ventilatoren, en daarmee een hoop van het dak af kunnen blazen. Er op gaan staan is ook nu ook niet echt veilig te noemen. Blijft eigenlijk 1 ding over, zorgen dat de sneeuw gaat smelten. En dat kun je ook doen door er water aan toe te voegen, en dat kun je ook redelijk regelen.

Dat water moet je ook weer kwijt denk ik Peter. Als het dak door gezakt is zal dat niet langs de "natuurlijke" weg via de hemelwaterafvoer gaan lukken ik ben bang dat je dan alleen extra gewicht toevoegt tenzij men het op een gecreerd punt af kan voeren, iets wat natuurlijk tot de mogelijkheden behoort. In de huidige generatie daken is een gaatje zo gemaakt en de brandweer heeft natuurlijk voldoende mogelijkheden om dat water direct weer af te voeren (en inzetten)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1317434 date=1419690422


Dat water moet je ook weer kwijt denk ik Peter. Als het dak door gezakt is zal dat niet langs de "natuurlijke" weg via de hemelwaterafvoer gaan lukken ik ben bang dat je dan alleen extra gewicht toevoegt tenzij men het op een gecreerd punt af kan voeren, iets wat natuurlijk tot de mogelijkheden behoort. In de huidige generatie daken is een gaatje zo gemaakt en de brandweer heeft natuurlijk voldoende mogelijkheden om dat water direct weer af te voeren (en inzetten)
Daar ben ik me van bewust, maar ik vermoed dat je niet veel water extra nodig zult hebben, aangezien de sneeuw zelf al veel water bevat. En je het alleen maar weer vloeibaar hoeft te maken, en de regenwater afvoeren dan toch wel het meeste zullen gaan afvoeren. In de jaren dat ik nu brandweerman ben heb ik inmiddels wel geleerd dat vaak de meest onlogische oplossing de meest effectieve is. 8) 8) 8)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1317434 date=1419690422
Als staalboer ben ik een iets andere mening toegedaan RED,
<knip>
Natuurlijk is dat deel speculaas maar voor een groot deel eenvoudige kennis van staal en constructies.
Dat je een andere mening hebt is geen probleem maar wat we hier niet doen is speculeren, dat staat namelijk in de regels.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Veiligheidsregio MWB ‏@VRMWB 10 min.
#Tilburg,Uit voorzorg is deel bewoners Philip Vingboonstraat aangezegd woning te verlaten, als dak instort kan dit namelijk gevaar opleveren


patrickaap

  • Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 428
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Vijftien huizen ontruimd en straat afgezet vanwege instortingsgevaar winkelcentrum in Tilburg

TILBURG - De politie heeft zaterdagmiddag rond drie uur vijftien huizen aan de Philips Vingboonsstraat in Tilburg ontruimd omdat het dak van de C&A in het gebouw van Albert Heijn XL dreigt in te storten. De bewoners worden elders opgevangen.

De straat is met rode linten afgezet. Het dak boven de C&A zakte zaterdagmiddag rond één uur op een paar plekken door vanwege de hevige sneeuwval. De supermarkt aan de Jan Heijnsstraat werd met spoed ontruimd door de hulpdiensten.

Later meer.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/222221362/Vijftien+huizen+ontruimd+en+straat+afgezet+vlakbij+C+A+in+Tilburg+vanwege+instortingsgevaar.aspx
Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/


Zeebonk

  • Student Scheikundige Technologie TU/e | BHV'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Vanochtend was ik aan het werk in de Albert Heijn toen de winkel ontruimd moest worden. Het dak van de winkel is niet ingestort en ook niet verzakt. Alle winkels zijn vandaag in elk geval de hele dag nog dicht.

Het deel dat wel verzakt is (dus niet ingestort) is het deel boven o.a. de C&A. De dakconstructie is hier anders (zie plaatje). Door de schuine stukken in het dak boven de overige winkels schuift de sneeuw hier van af. Er komt dus meer sneeuw te liggen op de andere stukken. Dit heeft waarschijnlijk gezorgd voor het grote gewicht en het doorzakken van het dak.

De huizen die zijn ontruimd zijn boven in het plaatje te zien.



Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!