GRIP 1 Dak op instorten door sneeuw (winkelcentrum) Jan Heijnstraat - Tilburg 27-12-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Dak op instorten door sneeuw (winkelcentrum) Jan Heijnstraat - Tilburg 27-12-2014  (gelezen 24264 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
aangepast kaartje van dit incident. nu ook ontruimde huizen erin verwerkt.


bron; https://breakingnewsnl.wordpress.com/2014/12/27/grip1-problemen-door-sneeuwval/
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Nou wat nu gevallen is mag toch niet extreem worden genoemd. Zelfs niet als de sneeuw nu wat "natter" en "zwaarder" zou zijn.
Dit valt gewoon binnen de verplichte constrcutieberekeningen voor sneeuwbelasting.
Google anders eens op "sneeuwbelasting Nederland". Heeftet iemand zijn huiswerk niet goed gedaan?

En ook voor regenbelasting bestaan standaard berekeningen om het aantal overstorts en capaciteit te bepalen. Wordt alleen nogal eens onderschat en voor het "gemak" (kosten) vergeten.

Citaat van: Peter71 link=msg=1317405 date=1419685890
Daarom haalde ik al landen aan als Zweden en oostenrijk, daar zie je dat daken meer bekerend zijn op sneeuwlasten. Heb je daar ook hele andere lasten dan hier, simpel omdat daar rustig een halve meter sneeuw op het dak komt te liggen.
Dit is niet nieuw, je hoort ook regelmatig bij zeer zware regenval dat daken bezwijken, omdat de regenwaterafvoer het niet snel genoeg af kan voeren. Ga je dan kijken zijn het inderdaad weer dit soort panden. Het begint dan al vaak aan de wijze waarop de verstevigingen (steunbalken) zijn bevestigt. Vaak is dat zwevend gemaakt, juist om steunpilaren te voorkomen, en de tussenliggend ruimtes zijn dan ook nog eens behoorlijk groot. Wel leuk dat ruimtelijk bouwen,zodat je ruimtes zo groot mogelijk kunnen zijn. En als daar berekeningen op los worden gelaten zal het allemaal best kloppen. Blijkt dat het toch wel eens zwaarder kan zijn dan die berekeningen.

Citaat van: Red link=msg=1317404 date=1419685546
Met alle respect: Voor Nederlandse begrippen is dat veel. Ik denk dat het aantal keren dat dit in Nederland gebeurd per decennium op 1 hand te tellen valt.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Citaat van: Thor link=msg=1317490 date=1419702196
Er wordt gesproken over deels ingezakt. Dat betekent dat de door jou genoemde vervormingen (vloeigrens etc.) lokaal zijn opgetreden op verschillende locaties. Belangrijk is dat door deze opgetreden vervormingen elders in de dakconstructie en de dragers te grote spanningen kunnen gaan optreden waardoor de boel elders (nu nog op het eerste gezicht in tact) vrij plotseling/onverwacht in elkaar kan storten

Instorten  = voortschreidend bezwijken van bouwdelen.

Een enkele kolom of ligger kan door een aanrijding dusdanig vervormd zijn dat deze geen dragende functie meer heeft. De omliggende kolommen moeten dat normaal gesproken op kunnen vangen.

Bij hevig regenval zie je vaak het probleem ontstaan door wateraccumulatie: Door het gewicht (belasting) vervormd het dak. Hierdoor kan het water niet weg en hoopt het zich op, waardoor de belasting verder toeneemt, en ook de vervorming etc. Dit is op te lossen door een lichte dakhelling te kiezen en een goede afwatering.

Echter bij sneeuw speelt de dakhelling geen rol, aangezien de 1e sneeuwlaag de daaropvolgende natte sneeuw of regen absorbeert. Hierdoor krijg je zelfs bij licht hellende daken toch een te grote belasting.
Mister Livingstone, I presume?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
We hebben het hier wel allemaal over doorgezakte constructies, vloeigrenzen, elastische & plastische vervorming en noem het allemaal maar op. Is er wel een deel van de constructie vervormd, of zijn het 'slechts' de dunne golfplaten die vervormd zijn door het plaatselijk gewicht tussen de liggers door?

Om dezelfde vraag te stellen voor mensen met minder kennis van constructies e.d. Zie het als een tent. De constructie van I-profielen zijn de tentstokken, de dunne golfplaten het tentdoek. Staat het tentdoek bol naar binnen omdat er veel gewicht op ligt, of zijn de tentstokken vervormd?


Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1317415 date=1419686939
...dus bedachten de constucteurs de spanten van I profiel 0,7 meter hoog 2x zo lang en voorzien van honingraad waardoor het eigen gewicht een stuk lager werd.

Nu hebben we vroeger allemaal opgelet bij natuurkunde op school en hebben we geleerd dat (dak)constructies hun sterkte uit de hoogte halen.... EN de driehoeks

Door middel van die honingraat in de I-profielen, kun je met eenzelfde hoeveelheid materiaal een grotere hoogte bereiken. Hiermee bespaar je dus op de materiaalkosten, maar gaat het niet ten kosten van maximale spanning. Op de zwaartepuntslijn van het I-profiel heb je de minst hoge spanning, omdat de trek & druk spanningen elkaar daar 'kruisen'. Een honingraat is dus betere materiaalbenutting.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1317434 date=1419690422
..een dak loopt normaal gesproken bol..

Correct en tevens juist. Dit is ook zo met bruggen. Door deze bolle constructie aan beide kanten in te klemmen kan het van bovenop een grotere kracht hebben: Mocht de bolle kant door willen buigen moet deze eerst recht worden 'gedrukt' om vervolgens hol te worden. Als een dak recht is, trek je de kanten mee naar binnen en zakt het sneller door.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat van: honderd link=msg=1317518 date=1419711577
Is er wel een deel van de constructie vervormd, of zijn het 'slechts' de dunne golfplaten die vervormd zijn door het plaatselijk gewicht tussen de liggers door?

Het enige wat ik kan vinden is dat volgens Omroep Brabant het dak van de C&A zeker dertig centimeter is ingezakt.

Edit:
Ik vond dit nog:

Citaat
Vóór de ontruiming werd het bedrijf Innodak opgeroepen om het dak te controleren. "We dachten eerst dat het een lekkage was", vertelt een medewerker, "niet de constructie maar het plafond begon te vervormen. Als het zwaar begint te vervormen (maar dat was nog niet het geval - Red.), krijg je kans op instorting. Dan neem je toch het zekere voor het onzekere."

http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgeving/tilburg/inzakken-dak-complex-albert-heijn-xl-nog-tot-maandag-dicht-1.4689540


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: voske83 link=msg=1317523 date=1419712591
Het enige wat ik kan vinden is dat volgens Omroep Brabant het dak van de C&A zeker dertig centimeter is ingezakt.

Edit:
Ik vond dit nog:

Vóór de ontruiming werd het bedrijf Innodak opgeroepen om het dak te controleren. "We dachten eerst dat het een lekkage was", vertelt een medewerker, "niet de constructie maar het plafond begon te vervormen. Als het zwaar begint te vervormen (maar dat was nog niet het geval - Red.), krijg je kans op instorting. Dan neem je toch het zekere voor het onzekere."

Als met 'het plafond' het dak van golfplaten bedoeld wordt, en dus niet de constructie, dan is de schade nog te overzien. We wachten af... ;)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Veiligheidsregio MWB ‏@VRMWB 7 min
Winkels blijven voorlopig dicht, bewoners kunnen nog niet naar huis, verdere woordvoering via @gemeentetilburg

Veiligheidsregio MWB ‏@VRMWB 8 min
#Tilburg: 21.30 uur afgeschaald naar grip 0. Dak is door deskundigen onderzocht is niet veilig. Morgen sneeuw verwijderen en verder onderz


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Alleen verbogen dakbeplating....

Hier heb ik twee opmerkingen voor.
- De schade wordt minder erg naar buiten gebracht dan werkelijk het geval is
-,De VR reageerd zwaar overtrokken met de ontruiming van de huizen.

Nu kan ik me niet voorstellen dat je zonder gegronde reden 15 huizen ontruimt. Wanneer er"slechts" dakplaten doorzakken zullen die alleen binnen de muren van het WC naar beneden vallen. Dat kan gus geen reden zijn voor ontruimen van de woningen. Ik ben geneigd reden 1 meer geloofwaardig te vinden, er is meer"stront aan de knikker" dan hetgeen er via de media naar buiten komt
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
De reden voor de ontruiming, aldus de politie, was dat men bang was dat als het dak zou instorten de muren naar buiten geduwd worden.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Kortom; wat Klf zegt dus; meer stront aan de knikker.